Senaste nytt

British Airways vs Qatar Airways business class på long haul?

Nej, jag har inte upplevt att dubbelplatserna i mitten blir bokade snabbt. Det är snarast så att gångplatserna på sidorna och fönsterplatserna går innan. Generellt har ju mittenplatserna nackdelen att man måste kliva över grannen för att komma ut. Undantaget är de platser som är längst bak mot galleyt (och de platserna brukar bokas tidigt).

Aj då. Saknar tyvärr något av status när det kommer till OW. Känns rätt tråkigt att inte få sitta bredvid sin partner på en så pass lång resa. Antar att de dubbelplatser som finns blir bokade ganska snabbt av dem som redan innehar status med OW?

@flybob Vore kul om du gjorde en liten jämförelse efter du åkt.
Är ganska säker på att det är BAs 777 som går till BKK. Flög med QRs Dreamliner då jag använde mig utav dem senast och det var så fräscht att det kändes som en jungfruresa med planet.

Kika som sagt på reserapporterna som finns. Åkte t.ex. BA287 igår, vilket är en gammal Boeing 744. Nog för att upper deck var trevligt (förstördes lite av högljudda fransmän) men hårdvaran är bra gammal. IFE där du knappt kan urskilja text och överlag gammalt (normalt slitage).
Det jag försöker säga är att hårdvaran skiljer sig väldigt mycket beroende på rutt osv.

Matmässigt tycker jag att båda har förbättringspotential.
Servicemässig är BA väldigt bra och jämna.

Qatar Airways har väl generellt en något nyare flygplansflotta och en lite mer "exklusiv service" som du skriver. Deras Dreamliner är suverän i business. BA är väl lite mer avslappnade i sitt bemötande. Brittiskt vs Mellanöstern.

Finns många recensioner att läsa om de olika produkterna, t.ex. på dessa sidor:
British Airways Business Class Boeing 777 - BusinessClass.se
British Airways Business Class Airbus A380 - BusinessClass.se
British Airways Business Class Boeing 747 - BusinessClass.se

Qatar Airways Business Class Boeing 777 - BusinessClass.se
Qatar Airways Business Class Boeing 787 - BusinessClass.se

Min erfarenhet är också att dubbelplatserna blir bokade sist.
Fick en dubbelplats för mig själv en gång när jag missade mitt ordinarie flyg pga försenad anslutning, det var rätt trevligt. Fanns endast dubbelplatser kvar har jag för mig.

ba_cw.jpg

Har inte provat Qatar, men om man har dem som referens kan jag tänka mig att man kan tycka att BA blir lite av en besvikelse. Layouten känns inte speciellt modern iom. att man behöver klättra över folk såvida man inte har gångplats. Generellt rätt dåligt med förvaringsutrymmen också. Å andra sidan är dubbelplatserna väldigt bra när man reser två, man är i sin egna lilla värld, så ut den aspekten kan de väga upp.

Last edited:
QR !! Især hvis du/I drager med widebody-planes. Af og til er oplevelsen med QR de facto 1st class. Hvis jeg havde mulighed ville jeg nok prøve QR den ene vej og BA den anden - dels for en mere varieret og spændende oplevelse. Og så kan du selv konkludere - og udbasunere din endelige, Salomoniske dom her på BC.se. Let the best airline win - the winner takes it all !! Eventuelt med en "live"-beretning...vi vil følge dig dag og nat :)

Det beror på vilken del av Asien du ska flyga
Om det är till Sydostasien eller Fjärran Östern, skulle jag nog välja British Airways (förutsatt att det finns direktflyg) för att jag föredrar en kort (inom Europa) och en lång flygning så att jag kan sova på planet.
Om det är till Indiska subkontinent väljer jag nog Qatar Airways.

Jag är personligen väldigt förtjust i QR's produkt men jag ska kanske inte säga något då jag aldrig flugit långt med BA.
Mittensätena på QR (som du givetvis kan välja, fixa och greja med i din bokning) är perfekta om man reser tillsammans och vill kunna prata med sitt resesällskap.

QR är dessutom väldigt modernt, god mat, bra vinlistor, underbar service och bra underhållningsystem. Låt oss veta vad du väljer!

Som tidigare inlägg säger går mittsätena ofta sist. Är dom bokade tidigt vid bulkhead kan man nästan vara säker på att det är små barn med.
Hade jag inte varit förtjust i fönster skulle jag alltid försöka få ett mittpar själv, som Bstark visar längre upp. En privat liten svit.

Kan inte uttala mig om QR då jag inte testat dom, men har hört att det skall vara bra. BA CW å andra sidan är blandat. Beror på besättningen. Våra två senaste CW flighter var outstanding, två innan dess bra, och innan dess katastrof (dreadful crew in Club World - FlyerTalk Forums Maten är ganska "meh".

Toppen