Senaste nytt

British Airways multi carrier award med Avios

palmen

Moderator
Tänker att vi kan skapa en separat tråd om denna "dolda" möjlighet som finns för att boka awards med Avios hos British Airways.
Texten nedan är mer eller mindre samma som från reserapporten där jag postade om detta

Vad är en multi carrier award?
Kortfattat åker man med flera olika bolag och de tär då en separat poängtabell för detta som baseras på hur långt man totalt flyger på alla flighterna. Det fina i det hela är att hela biljetten prissätts utifrån vad längsta flighten är. Är längsta flighten ekonomi och alla andra flighter i Business/First så betalar man ändå bara ekonomi-priset i poäng.
https://www.britishairways.com/travel/multi-carrier-avios-costs-zone/public/en_gb

Om man åker jorden runt hamnar det på omkring 25k miles om man åker via Australien och USA. Längsta flighterna som är enkla att boka är MEL/SYD-LAX med antingen AA eller QF. Bokar man Doha-Sydney som är 7687 miles så måste man boka MEL-LAX som är 7921 miles (SYD-LAX blir för kort).

För att hitta tillgängliga awards är det bara söka på BAs hemsida. Det du hittar på AA/QF/QR hemsidorna är inte säkert att BA kan boka fick jag erfara. Det var ändå relativt enkelt att få ihop en resa som skulle passa.

Att göra bokningen visade sig vara lite knepigt, ringde först vanliga supporten som inte hade någon koll och inte kunde göra en sådan bokning. Hittade ett nytt nummer för emeralds där de snabbt kunde fixa min bokning. Totalt 8 flighter får man ha och jag nyttjade detta till max för att få ihop resan. Det finns en hel del icke publicerade regler också, utöver destinationen får man ha 2 stop overs (en åt varje håll) och det är även möjligt att lägga in open jaws.

Exempelbokning:
ARN-DOH Finnair Business A330
DOH-PER Qatar First A380
PER-SYD Qantas Business B737
//Stopover//
SYD-LAX Qantas Economy B787
//Destination + Open Jaw//
SFO-LHR British Airways First A380
LHR-ARN British Airways Business A320

Denna resa landar på totalt 24465 miles och avios-priset blir då 120k.

Skatterna på en sådan här resa blir relativt dyra. Vet inte vad det ”ska” kosta, men jag fick betala ca 9500 kronor. Det är ju en hel del men kanske stämmer, oavsett vad så är det ett jäkligt bra pris för att kunna åka jorden runt i Business/First (och en flight i economy).

Då det inte finns några publicerade regler (vad jag vet) så är det rätt fritt fram att boka vad man vill så länge man inte åker fram och tillbaka allt för mycket. En agent jag pratade med hävdade att jag bara fick ha ett stopp i USA, men nästa agent sa att jag kunde ha fler, kan med andra ord vara värt att ringa flera ggr om det blir problem.
 

Homer

Medlem
Finns ju en gammal tråd, är det något som ändrats? om inte onödigt med ytterligare en tråd

På Flyertalk finns det bra kartor och tips om rutter
 

Davvelavve

Medlem
Om man bokar exempelvis LHR-DOH-BKK i first och sen BKK-SYD i ekonomi så betalar man alltså ekonomi för hela resan? Man kan ju hoppa av i BKK på en enkelbiljett då.
 

Davvelavve

Medlem
Denna borde ju vara en sweetspot då för 70 000 avios. Hoppa av i BKK


1676385067868.png
 

Jonas C

Medlem
Denna borde ju vara en sweetspot då för 70 000 avios. Hoppa av i BKK
En sweet-spot ja, men agenterna på BA kan säga ifrån om de misstänker att man bokar economy-benet sist i syfte att vaska det. En annan mer extrem resa skulle vara SYD-DOH-LHR-LAX-MEL och vaska sista benet LAX-MEL, övriga ben i first och endast betala economy-priset.
 

lunne

Medlem
För att snickra ihop en resa, finns det något bättre sätt än att söka segment efter segment på BAs egen hemsida?

Använder normalt bara Qantas för att söka Oneworld awards och upplever BAs sökmotor som riktigt seg och tungrodd (försöker hitta Business eller First med JAL, CX eller QR). Är BAs kalendervy bara för BA flighter?
 

palmen

Moderator
För att snickra ihop en resa, finns det något bättre sätt än att söka segment efter segment på BAs egen hemsida?

Använder normalt bara Qantas för att söka Oneworld awards och upplever BAs sökmotor som riktigt seg och tungrodd (försöker hitta Business eller First med JAL, CX eller QR). Är BAs kalendervy bara för BA flighter?
Segment för segment gäller, du kan ju testa söka på andra sidor och om du hittar något gör samma sök på BA.
Tillgängligheten på awards kan skilja en hel del mellan bolagen. Med QR hittade jag massa F awards, men de fanns inte för BA.
 
Toppen