British Airways lounge access på Arlanda

aerophobia

New member
Jag blir så jävla trött. Jag flyger till SFO i CW snart med anslutning till/från LHR i ET. Enligt One World:s hemsida har jag tillgång till loungen på ARN. Jag kontaktade BA via mail för att se om så är fallet. Svaret blev nej men då jag hänvisade till One World-reglerna så blev engelsmännen förvirrade och bad mig ringa Executive Club i Sverige. Svaret blev även där nej, men tjejen jag talade med ändrade sig när hon läste One World-reglerna. Dock kan hon inte skicka mig ett mail där hon skriver att enligt BA bör jag få tillgång. Hon hänvisar till att jag får testa. Tyvärr testade jag inför en annan flygning och fick nej.


Går Menzies efter sina egna regler, eller reglerna hos bolagen som hyr in sig i deras lounger? Det är irriterande att BA:s personal inte har koll på vad som är rätt och vad som är fel.




"Connecting between oneworld marketed and operated flights:




First and Business Class customers connecting on the same day of travel, or before 6am the following day, can access the lounge when travelling between an international long haul and an international short haul or domestic flight (and vice-versa).


Lounge access will be determined on the international long haul ticketed flight (either First of Business Class) regardless of the ticketed class of travel on the international short haul or domestic flight.


You must be prepared to show your boarding pass or itinerary showing travel in First or Business class on the international long haul flight, in order to access the lounge before your international short haul or domestic flight."



Lounge access - oneworld
 
Antar att det inte är en bokning? Om det är det så borde det finnas i resplanen, iaf gör det det när man uppgraderar en sträcka från WT+ till CW , då får man 3 väskor och lounger direkt när uppgraderingen är klar på alla sträckor.
 
Välkommen till den underbara världen av tredjepartslounger. De har sällan koll och ibland har de faktiskt andra regler än vad alliansen säger. I fallet med OW verkar ju deras policy täcka tredjepartslounger också, men jag misstänker att budskapet inte nått hela vägen fram...
 
Aerophobia skrev:Jag blir så jävla trött. Jag flyger till SFO i CW snart med anslutning till/från LHR i ET.Klicka för att utvidga...
Bara så jag förstår rätt, du flyger alltså BA hela vägen eller med vilket flygbolag flyger du ARN-LHR? Det är ekonomiklass mellan ARN och LHR båda vägarna? Är det på en bokning?
 
Storsteffe:




En bokning, ja. Uppgraderat med Avios från WT+ till CW. Extra väskor kommer upp. Vad gäller lounge så står det att jag inte har tillgång på ARN på ditvägen och på LHR på hemvägen. När jag kollar efter lounge-tillgång på LHR för utresan står det: "Sorry, lounge information is not available for this flight. This could be because you are not eligible for lounge access".




BA är alltså mycket förvirrade.
 
kristerj skrev:Bara så jag förstår rätt, du flyger alltså BA hela vägen eller med vilket flygbolag flyger du ARN-LHR? Det är ekonomiklass mellan ARN och LHR båda vägarna? Är det på en bokning?Klicka för att utvidga...



BA hela vägen. Ekonomi mellan ARN och LHR, och omvänt. CW över atlanten, och omvänt. En bokning. Uppgraderad med Avios.
 
agehall skrev:Välkommen till den underbara världen av tredjepartslounger. De har sällan koll och ibland har de faktiskt andra regler än vad alliansen säger. I fallet med OW verkar ju deras policy täcka tredjepartslounger också, men jag misstänker att budskapet inte nått hela vägen fram...Klicka för att utvidga...



Det finns även exempel på att British Airways personal kan vara väldigt opålästa:



Refused lounge access [flying domestic but no recognition of same day CE flight] - FlyerTalk Forums

Sir, British Airways is not a part of oneworld but we do welcome oneworld members… - Live From A Lounge
 
Aerophobia skrev:En bokning, ja. Uppgraderat med Avios från WT+ till CW.Klicka för att utvidga...


Det är irriterande (och svagt av BA) men BA/Menzies anser väl inte din biljett vara en "äkta" business-biljett i och med att den är uppgraderad med Avios och vill därför inte släppa in dig på ARN. Om du flyger Club World på hemvägen vore det ju förvånande om du inte kom in i loungen på LHR. Gör du inte det så får du väl gå till Arrivals loungen och visa upp ditt boardingkort från Club World
 
kristerj skrev:Det är irriterande (och svagt av BA) men BA/Menzies anser väl inte din biljett vara en "äkta" business-biljett i och med att den är uppgraderad med Avios och vill därför inte släppa in dig på ARN. Om du flyger Club World på hemvägen vore det ju förvånande om du inte kom in i loungen på LHR. Gör du inte det så får du väl gå till Arrivals loungen och visa upp ditt boardingkort från Club WorldKlicka för att utvidga...



Mycket irriterande. Men nu har jag äntligen talat med en vettig person på BAEC. Hon sa med bestämdhet att reglerna säger att jag har lounge-access inför varje delflygning i bokningen. Hon kunde däremot inte lova tillgång till Menzies då dessa människor "gör lite som dem vill". Dock la hon in en anteckning i bokningen att jag enligt reglerna ska ha tillgång x4.




Vad gäller det kryptiska meddelandet i MMB om att jag inte har tillgång på LHR sa hon att hon inte kunde ändra meddelandet men att så länge jag har en biljett i CW så är det bara att hänvisa till den. Oavsett så struntar jag egentligen i skräp-loungen på ARN, det är bara principen. Jag har fått min favoritplats på UD och har en massa trevliga flygtimmar för filmtittande och Kir Royale-drickande framför mig.
 
Eftersom Menzies loungen är tredjeparts lounge blir det en soppa på utresan... antar att dom har sina direktiv, även om du har en PNR hela vägen. Dock är det så att du ska ha access på LHR till Galleries Club vid hemresan om du anländer samma dag med en Club World biljett. Det står i reglerna. Samma sak om man flyger F; har man connection samma dag oavsett kabin får du access till CCR.

Dock ingen gäst.
 
Men vänta nu, om man flyger den kommande delsträckan i Economy (och inte Business) - varför skall man då ha loungeaccess i economysträckan ?



Hade biljetten varit business även på ARN-LHR reps LHR-ARN så hade du ju haft access - eller hur ?



EDIT: för tydlighetens skull: ja jag har läst de citerade reglerna - men jag finner dem inte logiska.
 
Fem månader efter avklarad resa bumpar jag tråden genom att berätta att jag självklart inte fick tillgång till loungen på ARN. Men det händer nog inte igen då jag lämnat ett nästan klart BAEC silverkort för ett Star Alliance guldkort. Bytt sida, alltså.
 
Back
Top