Senaste nytt

British Airways inför Avios Balance Boost, ny möjlighet att köpa extra Avios

Tomas E

Medlem
BA har just infört "Avios Balance Boost", en möjlighet att köpa extra Avios baserat på andra Avios man tjänat in den senaste månaden (inom vissa kategorier). Boosten kan väljas som 1x, 2x eller 3x. Det som är intressant är att priserna ser klart bra ut (0,92-0,96 pence/Avios resp 1,11-1,15 eurocent/Avios) och att man under juni och juli dessutom får 10% bonus på antal Avios, vilket får priserna att tillfälligt bli lägre (0,84 pence/Avios för 3x boost). De här priserna ligger aningen under normal Avios-värdering. Priserna gäller upp till 300 000 köpta/boostade Avios (per år troligen, anges ej tydligt), därefter ett högre pris.

De Avios som kvalificerar för att boostas är sådana man får genom att flyga och sådana som kommer från kreditkorts-överföring (samt BA shopping och diverse hotel & rese-intjäning - kategorier som är betydlig lättare att komma åt om man är UK-baserad). Vad som däremot inte kvalificerar är Avios överförda från andra bolag (t.ex. Qatar eller Iberia) eller köpta Avios.

Head for Points rapporterade om detta igår, och uttryckte viss förvåning att detta genomförs strax efter att BA tydligt höjt priserna för Avios-köp och de Avios-prenumerationer som infördes förra året:

För att köpa Avios boost går man till BA-webbplatsen för Aviosköp m.m. och letar efter den nya fliken "Balance Boost":

En intressant effekt av detta är att överföring av Amex MR till BA kan bli intressantare. Växlingskursen 20:1 (från svenska MR) efter förra årets devalvering är ju inte alltför upphetsande (om än mindre dåligt än överföring till flera andra bolag), men varje överföring ger nu möjligheten att köpa 3x ytterligare Avios (under juni-juli 3,3x inkl 10% bonus) till ett bra pris. Den sammanlagda dealen kan nog bli rätt intressant för vissa, i avsaknad av andra möjligheter att tjäna in Avios i Sverige.
 

trekker

Medlem
Vad värderar befolkningen Avios till? Verkar som jag kan köpa ca 35K avios för strax under £300 med bonusen i Juni på boosten.
 

jerixon

Medlem
Låter onekligen verkligt bra.
Förr brukade man ju köpa 10.000 Esb per helg med en bilhyra på 1000kr cirka.
Avios torde vara något svårare att anförskskaffa men också lite svårare att boka med kanske.....

HfP brukar väl säga 1 p/Avios, har sett andra som ligger lite högre i bedömningen, så 0,84 p/Avios (inkl 10% bonus) är väl klart godkänt!
 
Låter onekligen verkligt bra.
Förr brukade man ju köpa 10.000 Esb per helg med en bilhyra på 1000kr cirka.
Avios torde vara något svårare att anförskskaffa men också lite svårare att boka med kanske.....
Efter att Qatar gått över till Avios och vouchers fungerar med båda Iberia och Aer Lingus så tycker jag det är en märklig kommentar att det skulle vara svårare att boka med Avios än Eurobonus. Finns bra många fler biljetter som du kan boka med BA i One World än vad det finns biljetter hos Eurobonus. Sen är ju vouchern fenomenal med Eurobous men det är ju inte en fråga om svårigheten med att boka, snarare att det kostar mer poäng. Ett exempel är ju Maldiverna, dit kan man ju komma nästan varje dag med Qatar genom Avios, mer eller mindre omöjligt med Star Alliance...
 

jerixon

Medlem
Aldrig hadt problem med att boka med Eurobonus dit jag vill, men har många som har haft problem med Avios.

Jag flyger inte Qatar så inte varit aktuellt för mig, men är ju kanon om det är simpelt att boka =)
Svårigheten, eller det tråkiga rättare sagt är ju att skatterna ofta är väldigt höga på BA, därav i mitt tycke poängen värda mindre =)

Efter att Qatar gått över till Avios och vouchers fungerar med båda Iberia och Aer Lingus så tycker jag det är en märklig kommentar att det skulle vara svårare att boka med Avios än Eurobonus. Finns bra många fler biljetter som du kan boka med BA i One World än vad det finns biljetter hos Eurobonus. Sen är ju vouchern fenomenal med Eurobous men det är ju inte en fråga om svårigheten med att boka, snarare att det kostar mer poäng. Ett exempel är ju Maldiverna, dit kan man ju komma nästan varje dag med Qatar genom Avios, mer eller mindre omöjligt med Star Alliance...
 

Tomas E

Medlem
Aldrig hadt problem med att boka med Eurobonus dit jag vill, men har många som har haft problem med Avios.

Jag flyger inte Qatar så inte varit aktuellt för mig, men är ju kanon om det är simpelt att boka =)
Svårigheten, eller det tråkiga rättare sagt är ju att skatterna ofta är väldigt höga på BA, därav i mitt tycke poängen värda mindre =)
Ja, det är höga hittepå-avgifter för long haul med BA, men många ser ändå värde i att använda Avios i premiumkabin i longhaul, även om det inte blir riktigt samma "kap" som när man kommer över SAS business long haul-platser via EB med FlyPremium eller 241-voucher. Däremot är det billigt att flyga inom Europa med Avios. Det normala tipset är att det är economy longhaul som man ska undvika att använda Avios till. Så programmen har olika styrkor och svagheter. Oneworld har också premium economy som award, statusförmåner är generellt bättre integrerade mellan flygbolagen och möjligheten att flytta Avios mellan programmen kan vara praktisk, eftersom det finns olika intjäningsmöjligheter i olika länder.
 
Toppen