Senaste nytt

British Airways har ändrat flygtiderna. Vad göra?

Senator

Moderator
Jag tror man bör tona ner förväntningarna lite, och fundera på vad som är rimligt. "Schedule changes" är aldrig roligt, men att BA skulle boka om till Qatar eller Finnair känns väldigt långsökt. Eftersom BA inte har en JV med QR eller AY mot denna marknad innebär det att BA behöver köpa platser på dessa bolag något man självklart gör vid IrrOPS men inte för en resan som äger rum om 4 månader.

Jag ser några rimliga alternativ med sådan lång framförhållning:
1. Betala för övernattning i London¨
2. Erbjuda gratis ombokning till en annan dag (lördagar är alltid svåra) där man tar sig hem samma dag
3. Ombokning via annan OW hub som t.ex. HKG men med BA till London
4. Återbetalning av resan
 

Senator

Moderator
Jag tror nog du har rätt Senator.

Men har inte BA och AY någon form av Joint Venture åt Asien-hållet? Eller rör det bara linjerna till Japan?

Till min vetskap har BA/AY/JL en JV mellan Europa och Japan, och sedan är AY med i AA/BA/IB JV på Nordamerika. Till min vetskap är alla JVs i Asien landsspecifika då det inte finns en central organisation som t.ex. EU som kan reglera sådana avtal. Som ett exempel pågår en diskussion mellan LH Group och Air China om JV-avtal Europa/Kina.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror nog du har rätt Senator.

Men har inte BA och AY någon form av Joint Venture åt Asien-hållet? Eller rör det bara linjerna till Japan?

Det är bara till Japan (åt Asien-hållet) tillsammans med Japan Airlines.
Och om jag kommer ihåg rätt, är det bara transsibirisk flygning. (t ex det går inte att flyga Stockholm-London-Singapore-Tokyo)
 
Last edited:

Aerophobia

Medlem
Jag tror man bör tona ner förväntningarna lite, och fundera på vad som är rimligt. "Schedule changes" är aldrig roligt, men att BA skulle boka om till Qatar eller Finnair känns väldigt långsökt. Eftersom BA inte har en JV med QR eller AY mot denna marknad innebär det att BA behöver köpa platser på dessa bolag något man självklart gör vid IrrOPS men inte för en resan som äger rum om 4 månader.

Jag ser några rimliga alternativ med sådan lång framförhållning:
1. Betala för övernattning i London¨
2. Erbjuda gratis ombokning till en annan dag (lördagar är alltid svåra) där man tar sig hem samma dag
3. Ombokning via annan OW hub som t.ex. HKG men med BA till London
4. Återbetalning av resan

Ja, jag har lusläst trådar på FT nu och det är alternativen ovan som gäller. Det får bli via HKG med BA:s A380 om plats finns. Jag får väl glädjas åt nya säten i CW. Typ. Jag kommer i alla fall fråga om stopover.
 

Aerophobia

Medlem
Beror helt på vad du har för fare basis. Om den tillåter stopovers så är det lungt, om inte så är det bara att glömma.

Ingen aning. Att hitta fare basis på en redan gjord bokning är väl omöjligt? Jag kan ju inte använda expertflyer då priset inte finns längre. Det var CW-rean från i våras och då lär det väl inte vara möjligt med stopover? Granskning av rea-trådarna här i BA-forumet och i Deals ger ingen info.
Well, well, jag ringer BA i morgon och frågar. Orsaken till att jag startade den här tråden var för att undvika eventuella fallgropar innan jag ringer då det kan vara svårt att undvika såna när man väl fallit ner. Tack alla som svarat!
 

agehall

Medlem
CW-rea brukar innebära I-klass och sista året har inga I-klassbiljetter tillåtit stopover vad jag kan komma ihåg.
 

AABack2ARN

Medlem
Att anslutningsflygen är i J innebär (oftast) inte att de är ombokningsbara utan det är I-klassen som styr och den är inte speciellt flexibel. Bokningsklass J är nog snarast en "bokningsteknisk" lösning för att möjliggöra många anslutningsmöjligheter utan att släppa på I-klass för själva anslutningsflyget.
 
Toppen