Senaste nytt

British Airways hävdar att dom inte kan göra betalningar till Sverige (Förseningsersättning)

Jikad

Medlem
Hej, behöver lite hjälp och råd.

Blev förenad på en flight med BA i november och har fortfarande inte fått ersättningen utbetald. BA har accepterat att jag ska få pengarna med säger sig inte kunna betala till svenska konton.

Har mailat massor av gånger men får samma automatiska svar. Är det någon som har haft samma problem och lyckats att lösa det?

Tack på förhand!
 

palmen

Moderator
Har exakt samma problem för en förstörd resväska sedan i februari. De påstår sig ha försökt betala ut sedan i mars.

Har sagt att det är helt ok att de skickar euro eller gbp till mitt svenska konto, men har gått över 20 dagar nu som de lovade att det max skulle ta.

Hanteringen under all kritik, de har mitt IBAN och mig veterligen kan UK skicka pengar dit.
 

Jikad

Medlem
Har sagt precis samma sak till BA men inget händer. Deras förslag är att jag öppnar ett konto i en bank i ett annat land. Helt orimligt.
 

micke

Medlem
Inte relaterat till BA men däremot Lufthansa så hade jag ett ärende där de också hävdade att det inte fungerade. Bad om allehanda konstiga nummer. Det slutade med att jag hittade en maillista med alla höjdarna på Lufthansa och helt plötsligt gick det bra med ett helt vanligt IBAN.
Vet inte om det är en ny taktik från flygbolagen för att sinka eller slippa betala.
 

Davvelavve

Medlem
Hade problem med Lufthansa som ovanstående som verkade stämma (att LH inte kunde skicka pengar).

Jag löste det genom att ge mitt iban till mitt Revolutkonto och vips så kom pengarna in där. Så testa med Revolut om ni har det.
 

plover

Medlem
Intressant tråd, jag fick vänta flera månader på ersättning för förseningn EU förra sommaren, när pengar väl kom från SWISS / LH så hade de själva växlat till mitt SEK-konto och tagit 15% lägre växelkurs än den officiellt på betalningsdagen. Det kan bara röra sig om en medveten strategi, rörde sig om typ 900 EUR så jag orkade inte bråka, men rätt gnidigt faktiskt. Ange Revolut-kontot nästa gång och växla själva.
 

Tomas E

Medlem
Hade problem med Lufthansa som ovanstående som verkade stämma (att LH inte kunde skicka pengar).

Jag löste det genom att ge mitt iban till mitt Revolutkonto och vips så kom pengarna in där. Så testa med Revolut om ni har det.
För den som inte haft en annat brittiskt bankkonto kan nämnas att Revoluts GBP-konto har precis det "inhemska" format som används inom Storbritannien: sort code på formatet XX-YY-ZZ och ett 8-siffrigt kontonummer. Sort code motsvarar svenskt clearingnummer och identifierar bank. Inrikes betalningar kommer ofta fram inom sekunder, och det finns en funktion (som Revolut snålar med) som bekräftar mottagarkontots namn, så den här typen av "vanliga banköverföringar" fyller samma funktion som Swish inom UK. Jag skulle säga att de är mycket mindre vana vid att se BIC & IBAN (SEPA-betalningar) inom UK än i Sverige. Med sort code + kontonummer borde det inte finnas någon risk att man råkar ut för någon ofrivillig valutaväxling eller transaktionskostnader om BA betalar ut i GBP.
 

Tonton

Medlem
För den som inte haft en annat brittiskt bankkonto kan nämnas att Revoluts GBP-konto har precis det "inhemska" format som används inom Storbritannien: sort code på formatet XX-YY-ZZ och ett 8-siffrigt kontonummer. Sort code motsvarar svenskt clearingnummer och identifierar bank. Inrikes betalningar kommer ofta fram inom sekunder, och det finns en funktion (som Revolut snålar med) som bekräftar mottagarkontots namn, så den här typen av "vanliga banköverföringar" fyller samma funktion som Swish inom UK. Jag skulle säga att de är mycket mindre vana vid att se BIC & IBAN (SEPA-betalningar) inom UK än i Sverige. Med sort code + kontonummer borde det inte finnas någon risk att man råkar ut för någon ofrivillig valutaväxling eller transaktionskostnader om BA betalar ut i GBP.

Håller med dig i allt, förutom det sistnämnda.

This may or may not have happened - men det hända att jag har erfarenhet av att få dubbla utbetalningar av BA. Dessa utbetalningar skickades med sort code + account number till mitt GBP-konto hos Revolut. Utbetalningsbeloppet visade sig skilja nästan £40. Jag valde, av förklarliga skäl, inte att gräva vidare i det.
 
Toppen