Senaste nytt

British Airways - Det här gjorde Ni inte så bra!

800 för Guld och 400 för Silver gäller ett år till för alla som klarade respektive gräns mars 2012.
Likaså för dom som kvalade till GGL på 2500.

För att vara riktigt tydlig. Jag var guld i mars 2012, min brytpunkt är 8 juni och jag har förnyat guld på 800 TP under kval.perioden 2012/13 och 2013/14. När jag ringde guldlinjen idag och klagade sa man att det var 1500 TP som gällde för mig nu. Kan ge mig f-n på att det stod 800 TP när jag nollades i juni. Han som jag talade med var borta ett tag vid ett par tillfällen (kollade väl vad som gällde). Jag har tolkat det så att (givet du har behållit guld) du kvalar på 800 TP för nästkommande medlemsår, såvida inte detta börjar 1/3 -15, eller senare. Är det korrekt uppfattat?

"Kan ge mig f-n på att det stod 800 TP när jag nollades i juni."

Tja, som jag påpekade så finns det en ständigt ökande tråd på Flyertalk med hittils 65.000 views och 900 poster, trots att BA har representanter där har de inte vid ett enda tillfälle kommenterat och klargjort vad som egentligen gäller. DET är något som förtjänar rubriken på den här tråden.

...Jag var guld i mars 2012, min brytpunkt är 8 juni och jag har förnyat guld på 800 TP under kval.perioden 2012/13 och 2013/14. När jag ringde guldlinjen idag och klagade sa man att det var 1500 TP som gällde för mig nu. Kan ge mig f-n på att det stod 800 TP när jag nollades i juni....... Jag har tolkat det så att (givet du har behållit guld) du kvalar på 800 TP för nästkommande medlemsår, såvida inte detta börjar 1/3 -15, eller senare. Är det korrekt uppfattat?
QR er måske lettere at danse med: Guld: 300 TP for at opnå, 275 TP for at genkvalificere. For næste niveau skal man optjene 600 TP (det svarer til BA's guldniveau)

Efter tips på Loyalty Lobby använde jag BA's Twitter feed. Stääde följande fråga: "Been gold since 2011,renewed on 800TP. Am I eligible to renew gold on 800TP for 14/15? My membership year ends July 8.th"

Fick följande svar: "Hi Henrik. I've sent you an email with the info regarding your Gold renewal. Hope you find the info useful." Mailet innehöll exakt samma text som denna.

Som @Homer säger, BA verkar inte kunna svara på frågan tydligt nog. Jag fick ju nej när jag talade med dem. Men ska nog ringa igen.

"Kan ge mig f-n på att det stod 800 TP när jag nollades i juni."

Tja, som jag påpekade så finns det en ständigt ökande tråd på Flyertalk med hittils 65.000 views och 900 poster, trots att BA har representanter där har de inte vid ett enda tillfälle kommenterat och klargjort vad som egentligen gäller. DET är något som förtjänar rubriken på den här tråden.

Vad är det jag brukar säga om kundtjänst..? ;) BA är precis som alla andra där.

QR er måske lettere at danse med: Guld: 300 TP for at opnå, 275 TP for at genkvalificere. For næste niveau skal man optjene 600 TP (det svarer til BA's guldniveau)

OT, men Hur ser intjäningen ut då?

Edit: apdåligt skulle jag säga en enkel C ARN-LHR ger 12 qpoints jmf med 40TP hos BA. Så det är inte så mycket enklare att få status hos QR som man kan tro vid första anblick.

Last edited:
---- Hur ser intjäningen ut då? Edit: apdåligt skulle jag säga en enkel C ARN-LHR ger 12 qpoints jmf med 40TP hos BA. Så det är inte så mycket enklare att få status hos QR som man kan tro vid första anblick.
Tjae, du har nok desværre ret! Indtjening på QR er selvfølgelig bedst om man flyver.....QR! Dvs. at for intra Europa er andre OW programmer formentlig bedre...

Förstår inte vad som är så svårt?

Alla som hade Gold eller Silver 1:a mars 2012 fick två år till att förnya på "gamla" nivån.

Mao; om du hade Gold 1 Mars 2012 fick du förnya innevarande member year på 800, samt året efter. Mao. sista året att förnya på gamla nivån var medlemsår som slutar under 2014.

Nu förlängde BA det med ett år till, dvs för alla oss som behövde 800 under member year som slutar 2014, får även förnya på 800TP innevarande år, som slutar 2015.

Enkelt.

I teorin verkar det enkelt, men det verkar inte varit lika enkelt för BA IT att implementera detta så att hemsidan visar rätt information.

Tre år verkar dessutom ganska lång grace-period. Ett år kan jag förstå, men tre känns nästan lite larvigt (eller ett indirekt erkännande att ändringen inte var så genomtänkt).

Toppen