Senaste nytt

British Airways - Det här gjorde Ni inte så bra!

Vi har ju tidigare diskuterat om IFE inte fungerar. För min del så är det mest en poänggenererade grej, för det enda jag använder den till är att kolla kartan. Filmer och serier ser jag på plattan. På resan London - Sao Paulo hände dock något som hade en stor påverkan på mig, min läslampa var ur funktion. Detta var ju en nattflight, så jag hade ingen som helst möjlighet att läsa min oerhört spännande bok (Donna Tartt). För mig är detta likställt med en icke fungerande IFE och borde ju då generera runt 15k avios. Vad säger ni?

QUOTE="Dr. Miles, post: 278104, member: 33"]Ja och beroende på hur mycket framhållning man har, kan det bli billigare att kombinera rabatterad Business class + rabatterad First class biljetter än attt utnyttja det här erbjudantet.
Ännu fel är som @011430121 skriver, i stort sett är det inte så stor skillnad från rabatterad First class biljett (som dock har 42 dagars förköpskrav).[/QUOTE]
Det jag reagerade på att det var nästan samma pris på ett erbjudande att åka ena vägen i F och den andra vägen i C, när Du kan få och F båda vägarna för ca 1.000 SEK mera än erbjudandet.
Att det är lite skillnad på bokningsreglerna tycker jag inte spelar så stor roll.
I mitt fall skulle resan ske ca 55 dagar efter sista bokningsdag på kampanjen som slutar 31 okt
Att resas till Asien är inte aktuellt efter som jag skall dit i november samt i januari.
Funderar nu på en poäng resa med LH i F (inspirerad av @palmen resa till Toronto) mellan jul och nyår och skall försöka boka till IAD som flygs av en 747-8. Den kan inte bokas före lucia.

BA ställde just in BA116 JFK-LHR på måndag. (@011430121 - var du bokad på den eller!? :) ) Försökte ringa det amerikanska numret för att fixa ombokning men det gick inte alls. Hamnade i Indien och de kunde inte hitta några flyg med plats i F på måndag. Förstår inte hur de kan misslyckas så fatalt när både BA.com och ExpertFlyer visar gott om plats...

Nyss flugit BA en t/r för första gången på betald biljett (rean i business class) och jag kan ju säga att jag är inte imponerad. Först glömde dom väskan på utresan i London trotts en 6 timmars layover. Väskan kom till mitt hotel 24 timmar efter ankomst och ja de blev lite shopping på BAs räkning.

Nu hemresan blev de en mixad där vi flyger ut med AA och vidare från London med BA till Oslo. När ankomst är gjord och vi står vid bagagebandet görs utroppet och jag blir kallad till bagageservice-disken. Jahapp dom glömde väskan IGEN i London. Vi hade 1,5 timmes bytestid mellan planen och man kunde ju hoppas att dom skulle få med den ändå men icke!

Nu får dom flyga den till Stockholm istället och köra den hem till mig sen....

Last edited:
Nyss flugit BA en t/r för första gången på betald biljett (rean i business class) och jag kan ju säga att jag är inte imponerad. Först glömde dom väskan på utresan i London trotts en 6 timmars layover. Väskan kom till mitt hotel 24 timmar efter ankomst och ja de blev lite shopping på BAs räkning.

Nu hemresan blev de en mixad där vi flyger ut med AA och vidare från London med BA till Oslo. När ankomst är gjord och vi står vid bagagebandet görs utroppet och jag blir kallad till bagageservice-disken. Jahapp dom glömde väskan IGEN i London. Vi hade 1,5 timmes bytestid mellan planen och man kunde ju hoppas att dom skulle få med den ändå men icke!

Nu får dom flyga den till Stockholm istället och köra den hem till mig sen....
Man ska nog inte flyga BA med dig och @011430121 ;)

Nu hemresan blev de en mixad där vi flyger ut med American Airlines och vidare från London med British Airways till Oslo. När ankomst är gjord och vi står vid bagagebandet görs utroppet och jag blir kallad till bagageservice-disken. Jahapp dom glömde väskan IGEN i London. Vi hade 1,5 timmes bytestid mellan planen och man kunde ju hoppas att dom skulle få med den ändå men icke!

Det är ju lite orutinerat att inte kolla i gaten på LHR om väskan är lastad - då hade du ju kunnat slippa gå landside på OSL... :)

Det är ju lite orutinerat att inte kolla i gaten på LHR om väskan är lastad - då hade du ju kunnat slippa gå landside på OSL... :)
Jo kanske de men genom att vi hade 1,5 timmes byte och sen bussgate till planet som stod parkerat vid satellit C på T5 hade dom personal som stod överallt o pusha en för att man skulle hinna med. När vi väl kom ut va planet lastat o klart så fanns ingen möjlighet att kolla detta. Min väns väska kom ju med o vi reste ju på samma plan.

Hur som helst skulle vi ändå landside o prata med SAS om att boka om oss, brukar gå lättare vid check in än loungen är min erfarenhet. Sen om väskan kommit fram behövdes den checkas in då fortsatt resa skedde med SAS.

Väskan har i alla fall kommit till Arlanda och skall köras ut mellan 16:30-20:30 ikväll

Last edited:
Hur ofta går det att fråga om väskan är lastad? Hur gör du för att få ett vettigt svar?

Jag läste en kommentar om detta av @Kricka tidigare i år och har efter det försökt fråga Lufthansa om det i gaten ett flertal gånger, men aldrig fått något vettigt svar. Svaren har mer enligt "Det kan jag inte kolla", "Det vet vi inte" eller "Lastning pågår".

Hur ofta går det att fråga om väskan är lastad? Hur gör du för att få ett vettigt svar?
Jag vet inte hur det fungerar hos British Airways men med Cathay Pacific och Singapore Airlines går det utmärkt att fråga OCH få svar om väskan är lastad eller inte. (dock när jag flög i Business class eller i First class)

Jag läste en kommentar om detta av @Kricka tidigare i år och har efter det försökt fråga Lufthansa om det i gaten ett flertal gånger, men aldrig fått något vettigt svar. Svaren har mer enligt "Det kan jag inte kolla", "Det vet vi inte" eller "Lastning pågår".
Jeg har spurgt et antal gange. Én gang fik jeg et ja-ja svar. Svarede så tilbage at jeg ikke skulle med hvis han ikke kunne give et klart og entydigt svar på om bagagen var lastet eller ej.

Toppen