Senaste nytt

Dbodenfo

Medlem
Hade nöjet att besöka Björn Frantzén nya Brasserie Astoria i den anrika tidigare biolokalen Astoria på Nybrogatan. Förutom att det har kostat tiotals miljoner att fixa lokalen, och det är gott försenat (pun intended) så har det äntligen öppnat (15 mars 2021). Genom att hänga på det digitala låset den 15 februari lyckades jag och frun lösa en middags bokning för två för deras första publika lördag. Nedan kommer mina intryck.

1. Covid-19 stökar till det.
Min fru har 15 års erfarenhet av restaurangbranschen och har sällan jobbat alla hjärtans dag med orden "då det bara är 2:eek:r och 4:eek:r som kommer samma tid, så man kan inte få en bra rytm i service". Då hon har lämnat branschen för start-up livet så föll insikten att det är just detta helvete som restauranger lever i idag om och om igen. Det är ju också pga covid-19 som Brasserie Astoria är försenat så mycket som det är.

2. Intryck.
Likt en nattklubb stod två vakter utanför och kollar om du är med på listan, bokningslistan för kvällen. Detta är en temporär åtgärd för att kontrollera personantalet. En snabb koll "kl 18:00 - välkomna" så går vi igenom dörrarna och möts av en trappa, musik, och människor. Känslan av att vara post-coronoa infaller sig.
Vi väntar på hovmästare och blir placerade genom att gå ner för den stora entre trappan ner till baren, och sedan upp för en spiraltrappa som ligger mitt i rummet. Det är luftigt - (2000kvm) för att vara exakt. Lokalen är vackert inredd med rostbruna tak som går i grönt, och konst, mycket konst överallt. Borden står med godkänna avstånd - men jag ser fram emot att besöka efter restriktionerna har lättade och borden får stå som de ska då det kommer ge ett annat intryck.

När man kommer upp för trappan så möts man av köket, ett mycket vackert och genomtänkt kök, Björn Franztén själv stod själv vid luckan och kvalitet säkrar denna kväll. Vi sätter oss till bords och jag önskar nästan att jag fått köksbarplatser för att få se det kulinariska skådespelet som är ett restaurangkök.

Borden har vita dukar, och saltkaret väger sin kvalitet. Glasen är tunna och goda att dricka ur, och varje bord har instagram vänlig belysning. Musiken var där, och jag kommer ihåg att jag tänkte att det var bra musik - men jag kommer inte ihåg vad. Så ljudbilden är bra anpassad.

För att summera allt känns ordentligt genomtänkt. Det är snyggt, och ombonat, modernt men ändå klassikt. Man har valt rätt material istället för att vara kostnadseffektiva.

3. Mat & Vin
Vinbibeln på ca 40 sidor har allt från glas på 100 kr till Krug för 650kr/glaset. Det är mycket val och mycket roliga val i bra prisklasser. Vårt val landade på en flaska Jacquesson "742" med en prislapp på strax över 1000kr och vi var mycket nöjda. Vad som var mycket kul var att de hade många Blanc de Noir val på vinlistan vilket inte är så vanligt. De som vill dricka en Tjeckisk rose för 600kr/flaskan kan göra det medans de som vill samla eurobonuspoäng på spenden kan landa på en DRC för 45000kr/flaskan.

Maten var svår att välja då det fanns mycket som verkar vara intressant och gott. Det är en bra mängd olika rätter. Fisk, skaldjur, ostron, kött, fågel, och vegetariskt. Valet för mig stod mellan "Frikassé på gödkalvbräss, sniglar & grillad korallticka" och "Tartar på dansk hamachi" det blev den senare - frun valde mellan sparris och stracciatella och även hon valde de senare.

För huvudrätt så landade vi på Anka Frites och Streak frites, men valen var mellan piggvar och anka, och oxfilétournedos som görs vid bordet. Att det skulle bli en entrecote var redan bestämt sedan innan. Man kan också skoja till det med att ta Angus Wagyu Tomahawk från Australien. Det blir samma tomat & Löksallad och Pommes Frites med Bea som till entrecoten men en lite mer stadig köttbit till.

Efter beställning så rullade förrätterna in mycket snabbt och smakade gudomligt. Tartar på dansk hamachi var både vacker och god. Fruns stracciatella var prydd med mycket tryffel och tonerna av rostad mandel knöt ihop alla smaker. Min anka var perfekt och fruns finska entrecote var både perfekt stekt som den var god.

4. Dessert
Det blev "After eight" glass och flamberad banan till dessert. Bananen som var mitt val var serverad med riven fryst anklever och romrussinglass och jag kommer gå tillbaka bara för denna dessert.

5. Pris.
Tre rätters, flaska champagne, två röda glas och espressomartini istället för kaffe landade på "ett par tusen" och fruns kommentar av en snittnota på ~1500kr/pers i hela restaurangen stämmer ganska väl.

6. Betyg
Jag kommer att komma tillbaka. Priset gör att det inte är något du slinker in på bara för att, men ett besöka Brasseri Astoria minst 2 gånger per år kommer bli ett mål. Helst minst 1 gång i kvartalet.

Astoria är en efterlängtad öppning för Stockholm. Ett snyggt ställe som serverar bra god mat och gör det med hög svansföring. Björn Franzéns stil skiner igenom, och allt är snyggt, instagram vänligt och är en upplevelse.

Dock minus på att det är aningens dyrt för att vara ett brasseri - men upplevelsen var värd pengarna.

Så i slutändan för att sätta ett poäng antal 8/10 men då är 10/10 Frantzén.

3A4591C2-D898-4486-8E45-2631E88F19F4.jpeg
74ADBC37-5E0C-4B64-88B1-3DC4C1E10221.jpeg D940FFE6-7D64-4149-B71F-F4494E1B9AB0.jpeg 56D7DB95-071D-4CF0-910F-E83102F5E904.jpeg BB1B1F2E-D53D-40A9-8A85-4A40314A0244.jpeg
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    68,8 KB · Visningar: 305

Agö

Medlem
Ser fint ut, tack för recension. Är alltid lite skeptisk till krogar som sätter upp närmare 30 rätter på menyn, svårt att bibehålla en hög nivå rakt igenom men ett besök ska det bli. Om inte annat för After Eight och show vid bordet.
 

Dbodenfo

Medlem
Ser fint ut, tack för recension. Är alltid lite skeptisk till krogar som sätter upp närmare 30 rätter på menyn, svårt att bibehålla en hög nivå rakt igenom men ett besök ska det bli. Om inte annat för After Eight och show vid bordet.

Håller helt med dig - stora menyer = strul, men med Ahlbom, Frantzén och Einarsson så kommer kvalitén fortsätta vara på topp. Björn brukar ju köra ett varv mellan sina krogar i Stockholm varje dag för att de ska hålla måttet. Bobergs matsal är ju också i hans regi.

Glassen smakade precis som After Eight men jag landade ändå att Bananen med Anklever är en grymt bra kombination.

När släpper dom lediga bord? Är det månadsvis eller?

Jag vet faktiskt inte! De öppnade bokningen den 15 februari det är allt jag vet. Det ser dock ut som det är bokningsbart till den 25e Maj så skulle kunna tro att de kör en tremånaders rullande så de släpper varje dag.
 

Rickard_O

Medlem
Jag vet faktiskt inte! De öppnade bokningen den 15 februari det är allt jag vet. Det ser dock ut som det är bokningsbart till den 25e Maj så skulle kunna tro att de kör en tremånaders rullande så de släpper varje dag.

Verkar stämma, för igår var bara 24e bokningsbart.
Får se till att hänga på låset nästa vecka så man kan boka in en helgmiddag i maj!
 
Toppen