Senaste nytt

Brasilien

JohannesE

Medlem
Dags för ett nytt resmål för mig och vänder mig således till BC för att inhämta så mycket tips som möjligt från expertisen på forumet. Brasilien står på schemat där 10 dagar business skall varvas med pleasure. Färden avgår till GIG från ARN med LH i C via FRA. Hemresan från GRU i C med LX via ZRH. Jag har en flight bokad mellan GIG och GRU med LATAM i samband med att jag landar i GIG, jag har dock möjlighet att stanna kvar i Rio någon dag eller två då mina möten i Sao Paulo inte drar igång förens på Tisdagen.

Första frågan blir således, är det värt att vaska GIG - GRU flighten och spendera några dagar i Rio? Biljetten bokades enbart pga att det blev billigare att skicka in den codeshare flighten kontra att köpa multi city biljett, ny biljett kostar inte många hundralappar.

Om svaret är ja på första frågan så blir andra frågan angående Rio hotell. Jag har förstått att mycket ligger runt Copacabana beach men jag är personligen ingen strandfantast och prioriterar hellre ett bra hotell på "rätt" sida av stan från flygplatsen sett, speciellt med tanke på att vistelsen kommer bli något kortare. Är det någon som sitter på tips på något bra hotell som bör spanas in?

Väl i Sao Paulo står ett antal möten på schemat. Kontoren ligger i Jardins och således är det där jag kommer vilja bo. Jag har spanat in Fasano hotell, de vill dock ha 4500:- per dygn vilken känns lite i överkant. Funderar således på att boka Intercontinental istället där jag är guld och således med största sannolikhet kommer få en club floor upgrade förutsatt att det finns tillgängliga rum.

Tredje frågan blir således angående boende i SP, någon som sitter på någon guldgruva?

När det gäller SP tar jag också tacksamt emot alla möjliga tips på "måsten" när det gäller restauranger och andra nöjen. Vi har lite lokala kontakter som jag tror kommer kunna servera någorlunda bra förslag men jag litar inte riktigt 100% på dom. Fjärde frågan blir således om någon har tips på aktiviteter i SP?

När det gäller transport i SP så har jag förstått att det är halvkaos. Helikopter är tydligen ett färdmedel som brukas frekvent av vissa delar av lokalbefolkningen där abonnemang säljs där x antal resor per månad ingår. Jag har dock uppmärksammat att Uber har lanserat ubercopter i SP, något som jag själv provade med framgång nere i Frankrike i somras. Femte frågan blir om det är någon som har hunnit testa det i SP och om det är värt att använda det som färdmedel från GRU in till city?

Sedan är det dags för hemresa med LX som flyger en A340 hem. LX tar ju numera emot bud på F biljetter, jag har dock inte lyckats klura ut hur detta går till. Biljetten är bokad via LH om det kan vara det som ställer till det. Jag har också uppmärksammat "Local legal requirements prohibit bids from Brazil and India" på SWISS Upgrade Bargain | Bid to fly SWISS First| SWISS men det kan ju tolkas både som att "Indier och Brassar inte får ansöka" och att "LX inte får göra det på just dessa flighter". Sjätte frågan blir om det någon som vet hur jag kan gå tillväga (om det överhuvudtaget är möjligt)?
 
Last edited:
Kan inte svara på så många av frågorna men sett till stadsdel i Rio tycker jag ändå att du skall fokusera på Copacabana då "Centrumkärnan, Santa Teresa" inte är speciellt trevlig att hänga i då det känns mycket mer osäker och smutsigare. Är du priskänslig för hotell rekommenderar jag PortoBay Rio Internacional annars rekommenderas Belmond Copacabana Palace som är riktigt trevligt.
Det tar inte så lång tid att ta sig till flygplatsen från Copacabana såvida du inte åker mitt i rusningstrafiken då går det riktigt långsamt.
 

samsung

Medlem
Grand Hyatt Sao P., booket med poeng fra en diamond, så er du garantert fordelene også.

Sofitel Rio ligger akkurat på hjørnet av Copacabana og Ipanema.
 
Toppen