Senaste nytt

Brandten goes Eurobonus Diamond..... eller?

Sådär... Bokat.

Var en liten tankevurpa då jag kollade fredag 18/1 igår och det var DÄR jag hittade 6h connection i FRA vilket hade varit trevligt i nya Panorama Loungen.

Nu blev det ändå en ganska tråkig ren LH flight med 4x A320 och 4x samma mat. Jaja billigare och roligare än SK direkt så.

Blev LH Business Saver (P) och 220-stock på allt så borde bli 4x 750 baspoäng till Eurobonus?

Nu ska jag kika lite på en annan resa 23/1 för att närma mig målet ytterligare.

6954 poäng kvar! :)

Förslag?

Min redan citerade bokning Got-Arn-Cph-Ham ut den 8/2 och hem 12/2 är du välkommen på. Sas plus och god baspoäng, antingen du vill ha sällskap ut eller hem. Kan också ordna boende nån natt där jag befinner mig i norra SchleswigHolstein utanför Flensburg. Pm isf.

Min redan citerade bokning Got-Arn-Cph-Ham ut den 8/2 och hem 12/2 är du välkommen på. Sas plus och god baspoäng, antingen du vill ha sällskap ut eller hem. Kan också ordna boende nån natt där jag befinner mig i norra SchleswigHolstein utanför Flensburg. Pm isf.
Tack. Behöver dock allt det här innan 31/1 :)

@Brandten , har du inte en kommande resa till LAS också inför CES? Eller du kanske bokade en award dit? o_O
Fick min badge igår. Hade varit en award.
FruBrandten har dock jobbvecka och jobbar 8-9-10-11-12 exakt när mässan är så avbokat alla CES planer igen och får vara hemma med MiniBrandten och kolla rapporterna online.

CES Asia i Shanghai 11-13 juni lockar men det får bli en annan tråd.

:(:(:(
Fick min badge igår. Hade varit en award.
FruBrandten har dock jobbvecka och jobbar 8-9-10-11-12 exakt när mässan är så avbokat alla CES planer igen och får vara hemma med MiniBrandten och kolla rapporterna online.

CES Asia i Shanghai 11-13 juni lockar men det får bli en annan tråd.

Även om det inte var något fel på det som serverades senast jag flög Lufthansa Business (ARN-MUC) så tänker jag att det hade varit skönt att inte behöva äta det samma x4 på mina resor nästa vecka.
LHmums2.png

Kikade på min bokning för att förboka lite andra måltider och det här såg ju trevligt ut.
LHmums1.png

Även om det troligtvis inte kommer se ut så när det väl kommer in (vilket jag fick erfara på Max för ett tag sedan).
realvsreal.png

Frågor:
1) Någon som vet hur ofta Lufthansa ändrar menyn?
2) Kan man förbeställa mat leg för leg eller blir det evt 4x pasta om jag väljer det?

Även om det inte var något fel på det som serverades senast jag flög Lufthansa Business (ARN-MUC) så tänker jag att det hade varit skönt att inte behöva äta det samma x4 på mina resor nästa vecka.
Visa bifogad bild 84001

Kikade på min bokning för att förboka lite andra måltider och det här såg ju trevligt ut.
Visa bifogad bild 84003

Även om det troligtvis inte kommer se ut så när det väl kommer in (vilket jag fick erfara på Max för ett tag sedan).
Visa bifogad bild 84004

Frågor:
1) Någon som vet hur ofta Lufthansa ändrar menyn?
2) Kan man förbeställa mat leg för leg eller blir det evt 4x pasta om jag väljer det?
1. Viss omväxling har de då det är olika menyer olika tider på dagen och beroende på längden av flygningen. Vet inte hur ofta de byter ut menyerna dock.
2. Jag har valt vegetariskt för returresa utan att ha valt något för utresa. Tror det tillämpas på samtliga ben i ut eller returresa när du väljer.

Jag tycker det vegetariska är bättre med grillade grönsaker och färsk frukt. Äta mer kan du göra i Senator loungen på Frankfurt eller München, ofta bättre mat..

Hej,

Jag har följt dig och forumet länge och lärt mig mycket, men just detta med att "betala" för att bli Diamond (eller Guld för den delen) och vad det kostar har jag ändå inte riktigt förstått. Vad det är värt skiljer sig ju kraftigt från person till person, men hur är det med kostnaden. Hur skiljer den sig och hur tänker ni kring den?

Jag har 6 tor inom Europa inbokade och alla är bokade i go light. Dessutom 5 tor inrikes som jag ännu inte har bokat, men behöver boka. Och säkert någon mer resa som jag ännu inte känner till. Jag bokade precis en Go Smart från BRU till ARN eftersom jag behövde en riktig väska för ovanlighetens skull. Och då stod det att jag skulle få 1875 bonuspoäng bara för hemresa (dock via CPH). Låter inte det väldigt mycket?

För de resor jag redan har bokat i Go light, vad är typiskt kostnaden i SEK för att uppgradera dem till plus (om budet går igenom?) och hur många fler poäng ger Plus typiskt sett på shorthaul inom Europa? För övrigt, är det sant att bagageförmånen INTE ingår vid denna uppgradering? Det verkar ju dumt.

När jag tittar på framtida resdatum och för mig relevanta resmål kostar Go smart ibland bara 100 SEK mer än Go light och ger då typiskt sett 500 poäng i stället för 100, men ibland ger smart hela hela 1000 i stället för 100 i light för samma pris. Hur fungerar det här? Klart att jag i detta nya läge gärna betalar 100 SEK för 400/900 ytterligare poäng och en väska och ett litet steg närmare Diamond, men ibland kostar samma poäng 4000 SEK...

(Anledningen till att jag frågar. Jag har av någon anledning blivit begåvad med 2*20.000 statuspoäng av Amex eftersom jag var "tvungen" att byta mitt betalkort till kreditkortet och gjorde det först nu vid årsskiftet när intjäningen sänktes och jag de tid med att pill som det innebär att regga nytt kortnummer i alla appar jag använder kortet.

Dessutom har jag nyligen tecknat SAS MC, eftersom jag är drygt ett år från Life Time Gold, och inte vill riskera att missa det på sluttampen nu när poängintjäningen sänkts så mycket i short haul economy, som är typ det enda jag flyger och jag alltid är någon enstaka flight från att kvalificera på legs och då föredrog att "köpa" poäng framför mileage run nu när intjäningen ju sänkts i Go light.

Så hastigt och lustigt har jag redan nu i januari 55.000 statuspoäng och Guldet redan hemma för nionde året, och ytterligare 6.000 inkommande statuspoäng från Mastercard före brytdatum 31/7/2019.

Beroende på hur man värderar Diamondförmånerna (jag har läst trådarna), kan det ju vara värt att skramla ihop de resterande 39.000 poängen på flygningar på 6 månader. Fler statuspoänggivande kreditkort finns väl inte ;-)

Jag skulle tex uppskatta
- lounge access vid ankomst, som jag förstår ingår.
- att inte betala avgift för att boka bonusbiljetter, är det fortfarande aktuellt med det nya systemet där man kan boka SA Awards på SAS sida eller betalar alla 450 SEK i avgift där?
- fria drycker på planet är inte riktigt min grej, men helt utan värde är det ju inte.
- att ge bort ett Guldkort med lounge-access till familjen för att använda på gemensamma semesterresor är också intressant, om man bokar i ekonomi som jag gör för 2-4-1-vouchers eftersom jag drar in så få poäng på short haul flygen i ekonomiklass.

Däremot sitter jag hellre på gångplats i ekonomi och äter i loungen än på mittplats i Plus med den trista matlådan, som jag tyvärr emellanåt blir uppgraderad till.

Så några svenska tusenlappar känns det som att Diamond skulle vara värt för mig i alla fall.)

Men vad skulle det kosta, tro?

Vad säger ni om att betala för upgrades visavi att betala en resa i business till Hong Kong/Bangkok/Miami eller vad som nu är best ROI för tillfället. 10 helgresor till Hamburg á 3000 poäng är inte aktuellt för mig även om det skulle vara billigare...

Tack på förhand för alla begåvade synpunkter!

Toppen