Senaste nytt

Brand på flygplatsen i Catania, stängd tills vidare

Jobbigt läge :(

Finns det färjeförbindelser till Sicilien? Var går de ifrån i så fall?
Det går att åka färja mellan Palermo och Napoli eller Cittavecchia, men i de flesta fall är det antagligen bättre att ta sig till Villa San Giovanni där det går färjor i skytteltrafik till Messina. Färden tar 20 minuter och man behöver inte boka biljett. Det går också att boka genomgående tågbiljett med Italo eller Trenitalia till olika ständer på Sicilien. Antingen körs vagnarna över på färjan, eller så byter man till ”tågbuss” som väntar in tåget i Villa SAN Giovanni.

Har en flight från Olso till Catania om en dryg vecka. Någon som har läst någon vettig prognos någonstans?
Läste precis i italiensk media att terminal A väntas öppna igen den 3:e augusti. Från idag och fram till öppnandet av Terminal A kommer man endast kunna hantera 5 ankomster och 5 avgångar per timme ( i terminal C). Väldigt grovt räknat innebär det halverad kapacitet.

Läste precis i italiensk media att terminal A väntas öppna igen den 3:e augusti. Från idag och fram till öppnandet av Terminal A kommer man endast kunna hantera 5 ankomster och 5 avgångar per timme ( i terminal C). Väldigt grovt räknat innebär det halverad kapacitet.
Stort tack för info. Låter ju som att oddsen är sådär då kanske.

Har någon här landat på flygplatsen i närtid? Har visserligen en direktflight, men funderade på om man borde försöka resa med enbart handbagage ändå.

Reste igår fredag med tåg/buss från Milazzo (strax efter Messina) via Palermo till Sciacca rakt söder om Palermo. Det såg ut att ha brunnit en del medan vi var fyra dagar på Stromboli. Men när det gäller Palermo så lär det som är lättantändligt ha brunnit bort. Tog även en tur Messina - Villa San Giovanni t&r i torsdags. Tog en aliscafo (bärplansbåt) från Messina, sedan såg jag till att boka en genomgående tågbiljett Villa San Giovanni - Mezzina, eftersom vi ville åka "storfärja" tillbaka. Har man packning att släpa på rekommenderar jag att så till att ha en genomgående tågbiljett från Villa San Giovanni och vart på Sicilien man nu skall åka. Då slipper man släpa på bagaget till och från färjan.

Reste igår fredag med tåg/buss från Milazzo (strax efter Messina) via Palermo till Sciacca rakt söder om Palermo. Det såg ut att ha brunnit en del medan vi var fyra dagar på Stromboli. Men när det gäller Palermo så lär det som är lättantändligt ha brunnit bort. Tog även en tur Messina - Villa San Giovanni t&r i torsdags. Tog en aliscafo (bärplansbåt) från Messina, sedan såg jag till att boka en genomgående tågbiljett Villa San Giovanni - Mezzina, eftersom vi ville åka "storfärja" tillbaka. Har man packning att släpa på rekommenderar jag att så till att ha en genomgående tågbiljett från Villa San Giovanni och vart på Sicilien man nu skall åka. Då slipper man släpa på bagaget till och från färjan.
Ja när vi var där i drygt 10 dagar såg vi bränder på riktigt nära håll varje dag. Ibland fick vi vända och köra andra vägar pga avstängningar i samband med släckningsarbete. Med det sagt var vi aldrig oroliga för vår egen säkerhet eller kände att det var olämpligt att vara där som turist. Känslan var hela tiden att de var vana vid situationen och snabbt hanterade bränderna innan det blev svårt.

Instämmer angående genomgående biljett från Villa San Giovanni. Det går utmärkt att boka med både Italo och Trenitalia.

Ja när vi var där i drygt 10 dagar såg vi bränder på riktigt nära håll varje dag. Ibland fick vi vända och köra andra vägar pga avstängningar i samband med släckningsarbete. Med det sagt var vi aldrig oroliga för vår egen säkerhet eller kände att det var olämpligt att vara där som turist. Känslan var hela tiden att de var vana vid situationen och snabbt hanterade bränderna innan det blev svårt.

Instämmer angående genomgående biljett från Villa San Giovanni. Det går utmärkt att boka med både Italo och Trenitalia.
Sedan slutet av förra årtusendet har jag spenderat 4-7 veckor varje sommar på ön (min fru kommer därifrån), och som du säger man är van vid att det brinner och sedan kommer planen och vattenbombar, har sett det på nära håll ett par gånger. Min känsla är att man låter buchen brinna och sedan ser man till att det inte sprider sig dit folk bor.

Det är liter komiskt, vänner har skickat meddelanden om hur det är, eftersom Sicilien brinner, va, brinner det är vår reaktion. Det påminner om när vi gifte oss 2002 och Etna hade ett utbrott. Några kollegor från Umeå vara nere och dom fick ett mail från sekreteraren om hur det var. Deras reaktion var, va, har Etna utbrott den är ju 20 mil bort :D Tilläggas ska att Etna stäler för det mesta till med problem i Catania. På de västra delarna av ön brukar man inte märka något.

Toppen