Senaste nytt

Brand på flygplatsen i Catania, stängd tills vidare

RickardG

Medlem
Igår kväll utbröt en brand på Catania flygplats med resultatet att den är stängd, åtminstone tills på onsdag kl 14. Av filmen på Denna sida att döma skulle jag inte bli förvånad om stoppet håller sig längre.

Självklart är jag på väg till just denna plats med familjen, och med tanke på högsäsongen är all flyg fullbokade till Palermo som är det enda realistisk alternativet. Nu blir det istället flyg till Napoli, övernattning, tåg till Villa San Giovanni, sen färja över sundet och buss till Catania. Någon EU 261 lär man inte få heller, jag får hoppas på Amex försäkring eller hemförsäkringen.
 
Var också påväg att boka resa till Sicilien men sen kom strejken i Italien så det blev Barca istället. Såg då att SAS flyger till både Catania och Palermo. Finns platser kvar på flyget från CPH 19/7 och ARN 20/7.
 
Igår kväll utbröt en brand på Catania flygplats med resultatet att den är stängd, åtminstone tills på onsdag kl 14. Av filmen på Denna sida att döma skulle jag inte bli förvånad om stoppet håller sig längre.

Självklart är jag på väg till just denna plats med familjen, och med tanke på högsäsongen är all flyg fullbokade till Palermo som är det enda realistisk alternativet. Nu blir det istället flyg till Napoli, övernattning, tåg till Villa San Giovanni, sen färja över sundet och buss till Catania. Någon EU 261 lär man inte få heller, jag får hoppas på Amex försäkring eller hemförsäkringen.
Är också på väg dit idag. Sitter i München nu o åker vidare till Zürich ikväll sedan tidigt morgonflyg till Lamezia Terme. Därefter lite tåg, båt osv. Får man se en ny del jag inte varit i innan. Dock sjukt trött för landade på Arlanda från New York imorse o de var en resa med kompisar som inte är businessintresserade som en annan så har inte sovit många minuter i den där första ekonomiklass long haul resan på massa år.
 

RickardG

Medlem
Är på väg med tåg nu mot Messina-sundet och sen buss vidare till Catania. Ska bli intressant att hämta ut hyrbilen på flygplatsen. Uthyraren jag ringde beskrev situationen som kaotiskt, och det säger en hel del när det kommer från en sicilienare :p
 

RickardG

Medlem
Var också påväg att boka resa till Sicilien men sen kom strejken i Italien så det blev Barca istället. Såg då att SAS flyger till både Catania och Palermo. Finns platser kvar på flyget från CPH 19/7 och ARN 20/7.
Det är definitivt att betrakta som högriskbokning att försöka ta sig till Catania dessa dagar. Märkligt att SAS inte ställt in åtminstone den 19:e
 

RickardG

Medlem
Nu brinner det kring Palermos flygplats också, så den stängdes temporärt i morse och bränderna är fortfarande inte under kontroll. Dessvärre har man inte lyckats öppna flygplatsen i Catania än fullt ut så de flesta flyg är inställda. Med både Catania och Palermo utslagna blir det näs intill totalstopp att ta dig till/från Sicilien.
 

RhinoG

Medlem
Har en flight från Olso till Catania om en dryg vecka. Någon som har läst någon vettig prognos någonstans?
 
Toppen