Senaste nytt

BRA lanserar kreditkort

Jag kontaktade BRA och frågade vad som hände om skadan var under självrisken. Fick detta svar:

Hej,

Tack för att du kontaktade oss.

Försäkringen som ingår i vårt BRA Mastercard erbjuder en självriskeliminering upp till 10'000 SEK. Detta gäller vid utlandsresor, där du har hyrt en bil hos en auktoriserad uthyrningsfirma, och du har råkat ut för en ersättningsbar skada.

Detta innebär i praktiken att självriskelimineringen gäller oavsett hur stor skadan är, men max 10'000 SEK.

Exempel: Om skadans totalt belopp är 70'000 kr.

Hyrbilsfirmans egenandel är på 20'000 kr.

Självriskförsäkringen täcker 10'000 kr.

Du måste själv betala 10'000 kr.

Om skadan understiger 10'000 kr får du ersättning för detta.

Vi hoppas att det här besvarade dina frågor och funderingar och önskar dig en trevlig dag
.

Antingen är det svaret felaktigt, eller så är deras villkor felskrivna. För och-satsen i TOC är otvetydig i mina ögon:
"Inträffar det under utlandsvistelsen en ersättningsbar skada [...], och skadan överstiger hyrbilsfirmans självrisk lämnas ersättning med det belopp som motsvarar hyrbilsfirmans självrisk"

Motsatsvis, om skadan inte överstiger självrisken (ex självrisk 10.000 kr, skada 7000 kr) så lämnas inte ersättning. Ifall du tecknar kortet så skulle jag spara det mail du fått...

Helt ok deal kan jag tycka, skaffar man BRA Mastercard (gratis första 12 månader) så får man en resa tur och retur med BRA till/från Bromma (betala skatter/avgifter tillkommer).
BRAMastercard

Har man någon resa planerad med BRA så känns det som en no brainer med detta kort då det är gratis och vad jag kan se finns inget spenderingskrav heller.

Nu kan jag för lite om BRA Vänner för att göra någon djupare analys om kortet, skulle tippa på att SAS Mastercard/Amex fortfarande är bättre för att maximera kickback. Men flyger man mycket med BRA kan det säkert finnas fler anledningar att ha detta kort.

Toppen