Senaste nytt

Bra kort för British Airways eller OneWorld i Sverige?

fekberg

Medlem
Funderat och sökt lite kring Amex/Mastercard/Visa som ger antingen status eller lounge access, men känner att det är en hel djungel, hoppas någon kan ge lite bra tips.

Flyger ca 1-2 långa (USA/Asien) resor per år, och 3-4 kortare (inom Europa).

Gillar att flyga med BA, Emirates och Qantas där möjligheten finns, men att komma upp till Silver hos BA verkar svårt utan att spendera mycket tid på flygplatsen.

Så frågan är: Ska man skaffa Amex Platinum för att få Priorty Pass? Eller satsa på något annat kort? Finns de något kort som ger tier-points på Executive Club, eller måste man bara flyga?

Ett annat alternativ är såklart att börja flyga SAS istället, och skaffa Amex Elite, då kommer man ju upp i silver rätt fort om jag förstår de rätt.

Tusen tack för input!
 

agehall

Medlem
Flyger ca 1-2 långa (USA/Asien) resor per år, och 3-4 kortare (inom Europa).
I vilken klass?

Så frågan är: Ska man skaffa Amex Platinum för att få Priorty Pass? Eller satsa på något annat kort? Finns de något kort som ger tier-points på Executive Club, eller måste man bara flyga?
Satsa påp AmEx Platinum eller AmEx SAS Elite. Det finns inga kort som ger tier points - de måste du flyga ihop.

Ett annat alternativ är såklart att börja flyga SAS istället, och skaffa Amex Elite, då kommer man ju upp i silver rätt fort om jag förstår de rätt.
Du får 20k baspoäng vilket ger dig EBS direkt om du skaffar AmEx Elite. Å andra sidan ger inte EBS jättemycket förmåner, men skaffa AmEx Elite och SAS Premium MasterCard och du behöver bara flyga ihop 13k poäng för att nå EBG...
 

Senator

Moderator
Tyvärr finns det inget kreditkort som ger Tier Points till BA. Så där är det flyga som gäller för Silver.

En resa till USA i business/Club World (utan att lägga för mycket tid på flygplatsen) räcker för Silverkortet. Priser runt 15’ t/r.

Alternativt är Qatar business till Asien + 4 BA eller Iberiasegment per år.
 

fekberg

Medlem
I vilken klass?

Economy har det varit hittills. Skulle såklart hellre åka i finare delarna av planet, men de gångerna jag kollat har de varit minst 3 gånger så dyrt.

Ger inte EBS lounge access? Eller jag tänker kanske på Gold.

Tyvärr finns det inget kreditkort som ger Tier Points till BA. Så där är det flyga som gäller för Silver.

En resa till USA i business/Club World (utan att lägga för mycket tid på flygplatsen) räcker för Silverkortet. Priser runt 15’ t/r.

Alternativt är Qatar business till Asien + 4 BA eller Iberiasegment per år.

Var precis i USA, flög dock Economy och fick "bara" 100 tier points, skulle kanske uppgraderat till Business, men de skulle ha 24 000:- extra för uppgraderingen så kändes rätt ovärt.
 

fekberg

Medlem
En resa till USA i business/Club World (utan att lägga för mycket tid på flygplatsen) räcker för Silverkortet. Priser runt 15’ t/r.

Hur reser du då? Jag kollar t.ex. New York t/r och får då bara ihop 360 tier points i Business. Så skulle behöva göra den resan två gånger.
 
Hur reser du då? Jag kollar t.ex. New York t/r och får då bara ihop 360 tier points i Business. Så skulle behöva göra den resan två gånger.
Du må jo selvsagt ikke fly direkte ARN-LHR-JFK men heller fly ARN-HEL-LHR-JFK som gir 520 TP. Da mangler du 1 t/r ARN-LHR i C for å få sølv:):D
 
Toppen