Senaste nytt

BRA flyg & Ving i stort charteravtal!

intuition

Medlem
Och före dess måste det ha varit Avro RJ100 under ganska många år.
Malmö Aviation valde väl Avro just för att deras oväsen var extra lågt och "godkänt för stadsflygplatser".
Jag låter det vara osagt om det var ett krav för att kunna fortsätta flyga på BMA eller om det var en taktik för att kunna få förlängda tillstånd.
 
Det nya charterflygbolaget som ska ha Airbus A320 familjen kommer ha eget AOC, förmodligen blir namnet på bolaget det klassiska namnet Braathens
 

Attachments

  • 8279BD87-66C5-4971-ACFD-51CE3BB9CCA8.png
    8279BD87-66C5-4971-ACFD-51CE3BB9CCA8.png
    157,7 KB · Visningar: 91

intuition

Medlem
Malmö aviation flög ju också charter med sina Avro
Insider tipset säger att BRA kommer inskaffa fem stycken Airbus A319 som ska flyga en hel del av Vingresors chartergäster från Sverige, Norge & Danmark. Troligen även från mindre städer som Luleå, Östersund, Halmstad, Örebro, Jönköping etc
Vings eget flygbolag Sun Class har Airbus A330 & A321.
Vad hände förresten med beställningarna (Malmö Aviation tiden) på CS100/300?
Jag gissar att ev A319 är bättre begagnade och/eller wetlease, men A220 hade varit ett trevligt alternativ.
 

mha321

Medlem
Malmö Aviation valde väl Avro just för att deras oväsen var extra lågt och "godkänt för stadsflygplatser".
Jag låter det vara osagt om det var ett krav för att kunna fortsätta flyga på BMA eller om det var en taktik för att kunna få förlängda tillstånd.
Det var väl en kombination av ljudet (de motorerna var väldigt tysta jämfört med konkurrensen bla för att de var tidigt ute med geared fans så att bladen i motorn inte behövde gå i överljudsfart). En annan anledning att välja axro har varit att de har, tack vare de 4 motorerna, en väldigt bra "short field performance". Vilket ju också är viktigt på Bromma.
 

varva77

Medlem
Jag fick en tidtabellsändring för en resa BMA-MMX-BMA i höst.

TF122 BMA-MMX 08.05-09.25
TF151 MMX-BMA 16.00-17.20

ändrades till

TF128 BMA-MMX 08.25-09.15
TF151 MMX-BMA 16.25-17.20

Den skarpögde noterar att flygtiderna ändras från 1h20m till 50m resp 55m



På expertflyer är BMA-MMX TF122 utnollad och TF128 finns inte där!
Däremot finns TF128 bokningsbar på flygbra.se

Hemresan TF151 finns på bägge ställena.
Överallt står dock AT72 som flygplan.


När jag grottat lite så ser det ut som de nya flygtiderna med 50 minuter flygtid börjar gälla Måndag 12 September. 2-3st turer per dag i varje riktning och på MMX-linjen (ej kollat igenom hela linjenätet)

Kan det vara inhyrda jet på G?:)
Eller det tråkigare svaret, tidtabellsavdelningen har missat korrekturläsningen?:oops:
Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Varumärket Braathens gör comeback
"nya jetflottan är fokuserad på chartertrafiken till södra Europa men ger också utrymme att flyga inrikes under veckorna, bland annat under peaktider."
 
Toppen