Senaste nytt

Bra europeiska poängresmål med utgångspunkt Göteborg?

Volatyle

Medlem
Hej,

Austrian har tyvärr valt att avboka min "sista" star alliance-bokning som jag gjorde innan övergången och det verkar helt enkelt för krångligt att lösa situationen så jag är lite inne på att begära tillbaka poäng och voucher och göra nytt försök med Sky.

Med gamla Star Alliance hade jag byggt upp timtals av erfarenhet att hitta specifika resmål inom Europa som utgår från Göteborg. Min optimala resa är långweekend (tor-sön) eller (fre-mån) med morgonflyg ut från GOT och sen hem lunch/tidig eftermiddag.

Som ni vet, ni som utgår från GOT får man vara lite kreativ då vi är begränsade i rutter. Men Swissplanet som avgick 07:00 funkade kanon att sätta ihop med t.ex Austrian till Wien eller för den delen flyga LOT 08:40 till Warszawa och sen studsa vidare till nån skön östeuropeisk storstad och vara framme lagom till lunch.

Ja ni hajar,.. Har påbörjat söka lite med Sky och måste säga det blivit avsevärt sämre, i synnerhet om jag ska österut. Finns det nån anna göteborgare på forumet här som har sökt runt lite och hittat bra resmål för poängresor inom Europa (gärna österut, men även söderut är trevligt). Ser att KLM har ett plan som går 07 från GOT till AMS men hittar tyvärr inga bra options vidare därifrån.

Vol

Alright, mitt första bidrag efter rätt mkt letande där jag skjutit brett. KLM-flyg från GOT till Bologna (dit morgon före helg, och hem tidig eftermiddag efter helg / under helg) finns det trots allt en del bonusresor för. Känns ju som ett rätt trevligt resmål ändå.. Det går nog att hitta några guldklimpar om man går in för det.

Om nån vet något annat, eller sprungit på nån bra poängresa från GOT så lägg gärna med det in i tråden.

V

Alright, mitt första bidrag efter rätt mkt letande där jag skjutit brett. KLM-flyg från GOT till Bologna (dit morgon före helg, och hem tidig eftermiddag efter helg / under helg) finns det trots allt en del bonusresor för. Känns ju som ett rätt trevligt resmål ändå.. Det går nog att hitta några guldklimpar om man går in för det.

Om nån vet något annat, eller sprungit på nån bra poängresa från GOT så lägg gärna med det in i tråden.

V
Som tämligen ny till Gbg (från Malmö där utbudet från Cph självfallet är mkt bättre) satt jag och kollade lite igår för just wn weekendresa, men höll mig då till SAS med FlyPremium samt med tanken (förhoppningen) på någon kampanj från SAS för ytterligare rabatt på poängpriset. Ligger inte en biljett i business med partnerflyg på 60k poäng plus skatter? Har svårt att se värdet i det (men om man har mängder med EB-poäng så kan det så klart vara värt det), vad kostar en revenue i jämförelse? Nu kanske det inte hjälper dig i din frågeställning så mkt men om jag inte är ensam i mitt resonemang så kan det förklara varför det inte är så mkt svar i tråden.

Som tämligen ny till Gbg (från Malmö där utbudet från Cph självfallet är mkt bättre) satt jag och kollade lite igår för just wn weekendresa, men höll mig då till SAS med FlyPremium samt med tanken (förhoppningen) på någon kampanj från SAS för ytterligare rabatt på poängpriset. Ligger inte en biljett i business med partnerflyg på 60k poäng plus skatter? Har svårt att se värdet i det (men om man har mängder med EB-poäng så kan det så klart vara värt det), vad kostar en revenue i jämförelse? Nu kanske det inte hjälper dig i din frågeställning så mkt men om jag inte är ensam i mitt resonemang så kan det förklara varför det inte är så mkt svar i tråden.

Ah, du tänker att du bokar SAS Plus? Jag visste faktiskt inte om att det var lägre poäng för det. Du nämner också "ytterligare rabatt" på poängpriset. Jag trodde inte man kunde kombinera 2-4-1 med exempelvis 50% poängreserabatt-destinationer?

Vol

Ah, du tänker att du bokar SAS Plus? Jag visste faktiskt inte om att det var lägre poäng för det. Du nämner också "ytterligare rabatt" på poängpriset. Jag trodde inte man kunde kombinera 2-4-1 med exempelvis 50% poängreserabatt-destinationer?

Vol
Med Fly Premium (genom SAS MC premium: https://saseurobonusmastercard.se/korten/korttjanst/fly-premium/ ), om du uppnår rätt nivå, så bokar du Plus/Business till poängpriset av Go. Med ytterligare rabatt menar jag kampanjer som SAS har ibland som tex. igår genom sin julkalender där vissa desitinationer i Europa hade halva poängpriset, så med rätt nivå av Fly Premium kostar en ToR med SAS inom Europa 30k poäng i Plus (eller då 15k om man får halva priset.)

Med Fly Premium (genom SAS MC premium: https://saseurobonusmastercard.se/korten/korttjanst/fly-premium/ ), om du uppnår rätt nivå, så bokar du Plus/Business till poängpriset av Go. Med ytterligare rabatt menar jag kampanjer som SAS har ibland som tex. igår genom sin julkalender där vissa desitinationer i Europa hade halva poängpriset, så med rätt nivå av Fly Premium kostar en ToR med SAS inom Europa 30k poäng i Plus (eller då 15k om man får halva priset.)
Ah fattar, som en annan variant av Amex helt enkelt. Tack för info!
Men du har såklart rätt, nu när man inte ens kan flyga Austrian / Swiss längre inom Europa för poäng är det nog rätt mkt waste att boka partnerflyg mtp att KLM shorthaui business är som SAS Plus i praktiken. Då får man ju klart mer bang för the points att flyga plus, hade inte en tanke på att det var lägre poängpris på deras resor. Blir ju faktiskt halva priset i poäng med plus inser jag.

Nu kommer då den delikata uppgiften att hitta resmål från GOT som funkar med SAS Plus :) Det kan nog vara det som blir utmaningen, har du nåt bra span där så hit me!

EDIT: Tyvärr är avresa från CPH inget alternativ för mig, såklart helt OK att mellanlanda där.

Vol

Last edited:
Toppen