Senaste nytt

BRA drar ned kraftigt i Umeå

Har du någon uppfattning om minskad beläggning på SAS sen Örnsköldsvik fick tillbaka linjen? Jag vet att många åkte från Umeå av olika anledningar och att passagerarantalet ökat kraftigt i Örnsköldsvik sen SAS återkomst, det bör finnas ett visst samband däremellan tycker jag.

Det känns som att det oftare är mindre 737or hos SAS än det var för 1-2 år sedan, och kanske inte lika fullsatt heller. Och Swedavias statistik stödjer det också med en märkbar dipp i inrikesflyget från Ume. Men det är ju flera faktorer inblandade, både flygskatt och (social-) mediaretoriken mot att flyga har ju också dykt upp senaste året.

Min uppfattning är att det inte har blivit mindre snurr på stan eller för den delen gästnätter från besökare till Umeå (lokalpressen citerar ökningar jämfört med förra året), så min gissning är omfördelning av resenärer till andra platser/typer.

Som en personlig reflektion har jag åkt tåget söderöver nu också, den bästa vägen till Gävle är inte längre via Arlanda, även om båda alternativen är lite väl långa i tid.

Toppen