Senaste nytt

Boxenstopp für eine A380

Resenären

Medlem
Boxenstopp für eine A380 - Putzen, checken, tanken

Detta var rubriken för ett TV-program på tyska hr-fernsehen igår den 6 november.
Här fick vi se hur en A380 från Lufthansa förbereddes för en flygning till Shanghai.
50 personer var inblandade för att på 90 minuter göra planet klart för start.

Boxenstopp für eine A380 - Putzen checken ta.mp4_000410504.jpg

300 000 liter kerosin tankades, 3000 väskor lastades samt 50 ton frakt.
Man fick se hur förstaklasskabinen iordningställdes:

Boxenstopp für eine A380 - Putzen checken ta.trp_000010547.jpg

Kaptenerna, tre stycken, gjorde sina kontroller innan start:

Boxenstopp für eine A380 - Putzen checken ta.trp_000071710.jpg

Trots att alla gjorde sitt jobb korrekt blev planet en timme försenat. Orsak? Vädret ovanför Frankfurt.
Summa: ett intressant program med god inblick i vad som krävs att ta hand om 1400 flygrörelser/dag på en storflygplats.
Tyvärr spelade jag bara in de sista 7 minuterna av programmet. Om någon vill ha avsnittet i HD 720p på 530 MB, så skriv ett PM.

Låter fortfarande som väldigt mycket - det innebär att varje passagerare har tre incheckade bagage i snitt.

Jag håller med. Detta är originaltexten:
Zeitgleich werden die Fäkalientanks entleert, 3.000 Koffer und 50 Tonnen Fracht ent- und beladen sowie 1.000 Mahlzeiten, Getränke, Porzellan und Silberbesteck für die Gäste in der First-Class an Bord gebracht - genauso wie Spielsachen für die jüngsten Fluggäste. 300.000 Liter Kerosin fließen gleich in die Tanks.

Alltså bara för att något sägs i en dokumentär måste det ju inte vara sant, särskilt inte nu för tiden ;)
Utöver fantasisiffran 3000 väskor (och Koffer är ju verkligen resväskor) var det dock ett bra inslag tycker jag - något iaf jag känner igen är att Frankfurt är ett riktigt "åskhål", inte sett så mycket åska som där någon annanstans relativt sett (undantag tropiska regioner såklart).

50 ton...... really? Inte ens en B777-300ER tar dessa vikter i passagerarutförande.

Vid full passagerar load tar A380 kring 8-9 ton cargo enbart. Den är inte alls förmånlig gällande frakt.

Eller tre kaptener... ? Det finns bara en kapten. Alltid.

Om de har samma grad så tjänstgör de övriga som förste respektive andre styrman på aktuell flight.

Toppen