Senaste nytt

Bose QuietComfort 35 - trådlösa lurar

Konstigt att Bluetooth inte skulle vara ok. Är det förbjudet att ha det påslaget på telefonen också, precis som att man måste ha telefonen i flight mode?
Rent definitionsmässigt, ja. De brukar ju säga "all utrustning som har radiosändare", och det är ju brecis vad bluetooth är. Samma även för t.ex. smartwatches.

Sedan att man inte bryr sig om det är en annan sak (både från passageraren och flygbolagets sida). Men om man lyssnar på utropen så säger de tydligt att man inte får ha dem på.

Men det skulle nog bli "aningen" för komplicerat om de började tala om hur många watts sändareffekt som är tillåten och inte tillåten i utropen :)

Rent definitionsmässigt, ja. De brukar ju säga "all utrustning som har radiosändare", och det är ju brecis vad bluetooth är. Samma även för t.ex. smartwatches.

Sedan att man inte bryr sig om det är en annan sak (både från passageraren och flygbolagets sida). Men om man lyssnar på utropen så säger de tydligt att man inte får ha dem på.

Men det skulle nog bli "aningen" för komplicerat om de började tala om hur många watts sändareffekt som är tillåten och inte tillåten i utropen :)

Mitt största problem med det äratt kommunikationen är bristfällig. Man tillåter WiFi sedan några år tillbaka - innan dess var det förbjudet. Så nu sitter man på plan som tillåter WiFi men inte Bluetooth.

Jag hade gärna sett information varför man inte tillåter det ena istället för det andra. Och när vissa bolag tillåter bluetooth och andra inte så känns det ännu mer luddigt.

Med detta sagt så förhåller jag mig såklart till bolagens nu gällande regler.

Lufthansa tillåter väl mobiltelefon också numera, sitter en mikrobasstation ombord så att man kan ringa och sms:a. Dyrt dock.

Ingen har hitintills kunnat visa mig en rapport som skyller en olycka på en radiosändare ombord, så jag är väldigt skeptisk mot dessa förbud över lag.

Detta sagt, många bolag har fortfarande förbud mot radiosändare ombord och då är det bara att finna sig i det. Därför kör jag alltid med sladd till mina lurar ombord och alla mina gadgets är i flight mode.

Jag flög Austrian i november med mina QC35 och de nämnde ingenting om bluetooth, antingen någon dryg person som är misinformerad

Jag flög Austrian i november med mina QC35 och de nämnde ingenting om bluetooth, antingen någon dryg person som är misinformerad

Jag tror snarare att det var en "dryg" person som tyvärr var välinformerad. Läser man hemsidor och in-flight magazin så är det väldigt klart att bluetooth inte är okej att använda sålänge flightmode ska vara aktiverat.

Toppen