Bording Grupp 1 Lufthansa Group

tommy

New member
Nu har Lufthansa gruppen infört Grupp 1 Boarding endast för HON innom europa från 1 maj det var på försök från ZRH till FRA tidigare.

Priority boarding exclusively for HON Circle Members​HON Circle Members now benefit from an even better boarding experience on continental flights with Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa and SWISS. Since the start of May, only HON Circle Members have been in Priority Group 1.



New on continental flights​ Since 1.5.2023, only HON Circle Members have been in Priority Group 1. Valid with Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa and SWISS Priority boarding is announced at the gate



Källe M&M
 
Tommy skrev:Nu har Lufthansa gruppen infört Grupp 1 Boarding endast för HON innom europa från 1 maj det var på försök från ZRH till FRA tidigare.Priority boarding exclusively for HON Circle Members​HON Circle Membersnow benefit from an even better boarding experience on continental flights with Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa and SWISS.Since the start of May, only HON Circle Members have been in Priority Group 1.New on continental flights​Since 1.5.2023, only HON Circle Members have been in Priority Group 1. Valid with Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa and SWISS Priority boarding is announced at the gateKälle M&MKlicka för att utvidga...


Detta har väll swiss kört med ett tag? Har hamnat i grupp 2 trots Stargold och business biljett.....



Sedan brukar ju saker hos LH "falla" när man kör grupp 1-2 tillsammans historiskt sätt.
 
Nu ska bara HON vara grupp 1 och boarda före 2, jag ska kolla hur det fungerar på ARN på lördag där SAS sköter boardingen.
 
Känns som en bra åtgärd för belöna statushållare samtidigt som det med stor sannolikhet har minimal impact på övriga *G/Senators då antalet HONs per flight brukar vara obefintligt om man inte flyger typ FRA/MUC-SIN/NYC o dyl.
 
Intercontinental flights​Previous columnNext column


Pre-boardingFamilies with babies and small children under 5, unaccompanied minors, passengers with reduced mobilityPriority

Group 1
First Class passengers, HON Circle MembersPriority

Group 2
Business Class passengers, Senators, Star Alliance Gold Card holdersGroup 3Premium Economy Class passengersGroup 4Economy Class passengers with a window seat and companionsGroup 5Economy Class passengers with middle seats and companionsGroup 6Economy Class passengers with aisle seats
 
OT men jag reagerade på att SAS hade samma förra veckan hem från Stockholm. Group A = Star Gold, EB guld, Diamond

Group B = Plus biljetter. Inget jag kan minnas att dom kört innan då status och plus boardat samtidigt
 
LPC123 skrev:OT men jag reagerade på att SAS hade samma förra veckan hem från Stockholm. Group A = Star Gold, EB guld, DiamondGroup B = Plus biljetter. Inget jag kan minnas att dom kört innan då status och plus boardat samtidigtKlicka för att utvidga...
Har varit vanligt en tid att de kör grupp A först och inte ihop med B.
 
pswe skrev:Har varit vanligt en tid att de kör grupp A först och inte ihop med B.Klicka för att utvidga...
Personligen tycker jag denna förändring är fel. Att bli EBG är ju väldigt lätt och det blir många pax i ekonomi som då får gå före plus. Man devalverar alltså Plus-biljetterna ännu mer, vilket är märkligt eftersom de ju har ett högre pris och SAS borde ha intresse av att sälja fler av dem. Jag hade förstått om man differentierade så att Pandilb+Diamond blev grupp 1. Men när alla EBG i ekonomi skall gå på först så blir det ju väldigt lång väntan för plus passagerarna speciellt i huvudstadstriangeln.
 
DRG skrev:Personligen tycker jag denna förändring är fel. Att bli EBG är ju väldigt lätt och det blir många pax i ekonomi som då får gå före plus. Man devalverar alltså Plus-biljetterna ännu mer, vilket är märkligt eftersom de ju har ett högre pris och SAS borde ha intresse av att sälja fler av dem. Jag hade förstått om man differentierade så att Pandilb+Diamond blev grupp 1. Men när alla EBG i ekonomi skall gå på först så blir det ju väldigt lång väntan för plus passagerarna speciellt i huvudstadstriangeln.Klicka för att utvidga...


Fast nu handlar det ju om Lufthansa och de har inte plus.



That said så tycker jag de (Lufthansa) både förut och nu normalt kör grupp a och b samtidigt inom Europa åtminstone. Men på longhaul har de varit bättre.
 
Sannolikheten att det finns antingen en F eller HON från Skandinavien är ganska liten (Klart att det finns men inte på övervägande delen matarflyg till/från CPH/ARN/OSL/GOT).

Systemet måste ju visa för boardingpersonalen att det inte finns någon i grupp 1 på aktuell flight (och då kalla grupp 2 direkt).

Jag tror att till/från Skandinavien kommer det inte göra någon enorm skillnad.

Men naturligtvis inom centraleuropa...
 
Tostarp skrev:Sannolikheten att det finns antingen en F eller HON från Skandinavien är ganska liten (Klart att det finns men inte på övervägande delen matarflyg till/från CPH/ARN/OSL/GOT).Systemet måste ju visa för boardingpersonalen att det inte finns någon i grupp 1 på aktuell flight (och då kalla grupp 2 direkt).Jag tror att till/från Skandinavien kommer det inte göra någon enorm skillnad.Men naturligtvis inom centraleuropa...Klicka för att utvidga...
Såklart att tyskar/österrikare/schweizare/belgare som är HON flyger till och från även våra länder //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png
 
Då kan jag rapportera att vid avgången med LH till FRA från ARN bestämmde SAS boarding personal att boarda PRE,1 & 2 samtidigt.

LX från ZRH Boarding grupp 1 först han hade koll på att det var 2 i grupp 1 som skulle med flyget

OS från VIE boarding grupp 1&2 samtidigt.
 
Har nu gjort tre vändor Stockholm - Wien t.o.r. med Austrian på två veckor och kan konstatera att boarding group 1&2 och PRE har fått boarda samtidigt såväl vid avgång från Stockholm som från Wien vid alla flighter med ett undantag - då fick PRE boarda först... Vad är PRE? Fick intrycket att det var folk som satt i rullstol typ.
 
Back
Top