Senaste nytt

Bonusresa till Argentina/Chile med Star Alliance

tomle

Medlem
Hej forumvänner!

Funderar på att åka ner till Sydamerika efter nyår och vill naturligtvis få till en bra upplevelse. Tanken är att ta sig ner till Ushuaia och Punta Arenas men det är ju helt kört med Star Alliance...
First är naturligtvis intressant men business duger utmärkt. Med tanke på att det nog bara är LH F som är möjligt till Sydamerika så kan jag nöja mig med business class och spara poängen till nån resa som är mer värd i F, t.ex. Asien där man kan prova på flera F-produkter.
Svårt med Star Alliance till Sydamerika :(
  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  • Var är din destination? Till Buenos Aires Open Jaw Hem från Santiago
  • När vill/behöver du resa ut? runt den 6 januari
  • När vill/behöver du komma hem? runt den 26 januari
  • Hur länge vill du vara borta? 3 veckor
  • Hur många personer som skall resa? 1
  • I vilken kabinklass? Business eller first
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? *A
  • Vad är din budget? (per person) Poängresa med Eurobonus-poäng (2-4-1) + skatter och avgifter
  • Vad är det viktigaste för dig? Kreativ routing och bra upplevelser
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej det behövs inte
Jag har tittat lite på award space och det finns möjlighet att flyga med Turkish till Buenos Aires. Hem från Santiago ser väldigt svårt ut, det får väl antingen bli separat biljett till Buenos Aires och sen hem därifrån, eller omvägen via USA (eller Panama-USA med Copa om det är en bra produkt eller Bogota-USA med Avianca).
Funderar på om man kan få till routing via Sydafrika med South African Sao Paulo - Johannesburg.

Flygbolag:
Turkish 77W ser ut att vara 2-3-2 vilket är trist (men bra upplevelse har jag hört)
Vill undvika Lufthansa Business som är förjävligt tråkigt.
South African ska ha släppt ny business class på A330-300 som flyger på Sao Paulo-rutten så det kan vara intressant.
Swiss business är ett alternativ, SAS business likaså även om det betyder omväg via USA. Tror inte att det går att routa denna via Asien pga avsaknad av flyg mellan Sydamerika och Asien (men det kanske går med ett stopp i USA? Asien och Sydamerika kostar ju lika många poäng och stopp i billigare zon borde ju funka även om reglerna är riktigt tighta nu).

Kreativa förslag på routings mottages tacksamt, jag har dock tillgång till Expertflyer så jag kan söka tillgängliga platser själv.

Last edited:
Tack, även om onemileatatime var mindre begeistrad av servicen ombord (men gillade hårdvaran).
Kanske nåt i stil med ARN-IST-LAX-BOG-BUE//SCL-BOG-GRU-ZRH-ARN går att få till om det inte går att flyga via Johannesburg och kanske med Brussels Airlines via nåt stopp i Afrika?

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Om du flyger till Sydafrika från Sydamerika, bör du tänka på att du måste ha vaccination mot Gula febern.
@Magino hade problem vid incheckning i Sao Paulo när han skulle flyga Sao Paulo - London via Johannesburg.

Du kan läsa hans reserapporter om denna händelse här:
Fyra världsdelar på en månad - Hur man maximerade BMI diamond club | Sida 7 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Last edited:
Nu har jag faktiskt hittat tillgänglighet för resan, dock inte optimal och vill gärna ha er feedback (behöver även kolla att jag faktiskt kan routa via Asien!)

ARN-AMS SK Plus
AMS-IST TK Business
IST-BUE TK Business
SCL-PTY Copa Business
PTY-JFK Copa Business
JFK-TPE Eva Business
TPE-BKK Eva Business
BKK-ARN Thai Business

Efter att så många rekommenderat Turkish, så får det bli med dem på vägen ut (bra att jag endast behöver tre legs).
Det som inte är bra är två långa legs med Copa, som inte har lie flat. Hade hellre fått till Air Canada via Toronto, eller United via Houston, eller Avianca men det ser ut att vara svårt.
Eva Air ska vad jag har förstått ha riktigt bra business class, så jag är nöjd över att ha fått in JFK-TPE med dem. Enligt trip reports så verkar Thai vara hit/miss beroende på vilken flygplanstyp de sätter in, fast det kanske är gammal info nu?
Verkar även finnas platser med Asiana men deras business class ska inte vara lika bra som Eva Air vad jag har läst mig till.

Nu har jag faktiskt hittat tillgänglighet för resan, dock inte optimal och vill gärna ha er feedback (behöver även kolla att jag faktiskt kan routa via Asien!)

ARN-AMS SK Plus
AMS-IST TK Business
IST-BUE TK Business
SCL-PTY Copa Business
PTY-JFK Copa Business
JFK-TPE Eva Business
TPE-BKK Eva Business
BKK-ARN Thai Business

Efter att så många rekommenderat Turkish, så får det bli med dem på vägen ut (bra att jag endast behöver tre legs).
Det som inte är bra är två långa legs med Copa, som inte har lie flat. Hade hellre fått till Air Canada via Toronto, eller United via Houston, eller Avianca men det ser ut att vara svårt.
Eva Air ska vad jag har förstått ha riktigt bra business class, så jag är nöjd över att ha fått in JFK-TPE med dem. Enligt trip reports så verkar Thai vara hit/miss beroende på vilken flygplanstyp de sätter in, fast det kanske är gammal info nu?
Verkar även finnas platser med Asiana men deras business class ska inte vara lika bra som Eva Air vad jag har läst mig till.
Om man ska gå på vad de sagt gäller med "most resonable routing" så kommer det bli nej på en sådan routing.
Men större konstigheter har ju hänt tidigare så jag tycker absolut att du ska testa att boka detta då det är en sjukt intressant routing du fått till. Ingen idé att vänta, ring snarast och försöka boka detta och se vad de säger. Kan vara bra att inte säga att du vill åka från sydamerika via usa och asien utan snarare bara säga vilka flygplatser du vill flyga mellan utan att mer specifikt gå in på var de ligger i världen.

Toppen