Vi har en son som ska födas i mars. Jag ringde Tallinn höromdagen och bokade en resa i november till Seychellerna. Då vi har en komplicerad routing så blev jag väldigt glad när bokningen gick igenom. Lyckan varade dock kort tid då det blev problem att sonen inte är född ännu, namnet är dock bestämt. Först försökte jag uppge beräknat födelsedatum i mars (och hoppas att barnet verkligen kom den dagen

) men man kan inte ange ett datum fram i tiden så jag hittade på datumet 9 januari som födelsedatum för sonen. Några frågor.
- Visst går det inte att på något sätt ändra födelsedatum på en infant? Jag måste helt enkelt avboka biljetten när sonen är född och hoppas att flygen kommer tillbaka?
-Det går heller inte att ringa och lägga till en infant på en awardresa?
@bankb Utan då måste hela resan avbokas och sedan lägga till infant!?
- Detta är bara en TEORETISK fråga. Vad händer om jag inte ändrar födelsedatumet på barnet? Om jag checkar in online utan att checka in väskor. Kollas födelsedatumet i biljetten mot passet? Passpolisen (och motsvarande instanser utomlands) bryr väl sig inte så länge namnet på biljetten stämmer med namnet i passet? Ser passpolisen i sina system vilket födelsedatum man uppgett till flygbolaget?
Det kanske är beror på om det är destinationer innanför eller utanför EU, beroende på om pass måste uppvisas? När vi vuxna bokar resor så brukar man ju inte ange födelsedatum i biljetten. Det viktigaste är väl att infant inte fyllt 2 år? Som sagt, detta är bara teoretiskt och inget man vågar chansa på i praktiken.
OT: När jag bokade en resa med KLM före min nuvarande dotters födelse (mistake fare till Azorerna om ni kommer ihåg) så efterfrågades inget födelsedatum. Varför efterfrågas det av Tallinn?