Senaste nytt

Bonusresa hos Aegean - Ska det verkligen vara på detta vis?

Undrar just om agenten verkligen förstod vad du menade? Inte för att vara dum, men bokningsagenter är ju sällan direkt överdrivet smarta. Pratade själv med en igår som inte fick ihop hur jag kunde åka med ett direktflyg från FRA 22:05 ena dagen och vara framme i BKK runt 14:00 dagen därpå!!! :rolleyes:

Jag skulle testa att ringa Aegean igen och be om att få förklarat vart de drar gränsen för vad som är connection och vad som är stop over?! Däremot har jag för mig att de endast accepterar EN connection per sträcka.

Lite OT: Självklart hanterar Aegean sina guldkort på ett för Aegean gynnsamt sätt.

Min egna teori är att just statuskort har blivit det nya sättet för flygbolag att differentiera sig mot sina konkurrenter. Anledningen att jag tror så är senaste tidens allt lägre gränsnivåer och mer generösa intjäning. Turkish Airlines är ju faktiskt mer eller mindre lika "generösa" som Aegean Air. SAS sänkte nyligen sina nivåkrav och många flygbolag statusmatchar sina guldkort mot mer eller mindre vad som helst utan att göra några större efterforskningar. Flera flygbolag och ännu fler hotellkedjor skickar t.ex. sina högsta statusnivåer till mig som Amex Centurion utan några som helst motkrav. Varför då? Jo därför att de såklart hoppas och tror att jag och min familj ska välja just de när vi reser. Konstigare än så är det inte.

Tjaa att få *G nuförtiden är inte svårare än att öppna ett Kellog's paket, skämt åsido. :)

Det finns ju en handfull andra bolag inom *A som erbjuder *G till minst lika låga krav, t.ex UA, TK eller SK för den delen. Skillnaden med Aegean är att enbart de högre bokningsklasserna ger poäng, vilket i teorin medför att en A3*G genererar högre yields än exempelvis någon som kvalificerat till EBG/Premier Gold på att enbart flyga billiga long hauls i Y. 15-20 000 är ungefär snittet i vad man lägst får betala i biljetter för ett guldkort, oavsett vilket bolag man väljer (av de som erbjuder de lägsta kraven dvs)

Att A3 inte har höjt kraven, trots att man enligt rykten får 15 000 nya guldmedlemmar varje vecka beror nog helt enkelt på intäkterna bolaget får vid kreditering från *A partner. Man räknar med andra ord inte med att alla poäng kommer att användas, varvid de kan tillgodose sig en del av dessa oanvända poäng som intäkt. Därav de "stränga" reglerna vid poängresa, bl a.

Hur man än vänder och vrider på det, så verkar det som att primära syftet med *G nuförtiden inte handlar om att mjölka vinst, utan snarare täcka självkostnader. Lufthansa är möjligtvis enda undantaget, med deras "försämringar" i M&M programmet vill minska antalet SEN/HON och enbart hålla kvar de som genererar högst yields.

Lyckades för övrigt hitta flyg med ett byte i LIS. Dock innebär dessa overnight layovers i Lissabon. En mycket trevlig stad dock, så inget att klaga över :)

Att A3 inte har höjt kraven, trots att man enligt rykten får 15 000 nya guldmedlemmar varje vecka

Källa? Om siffran är sådan skulle antalet nya Star Gold på A3 per år (780.000) vara mer tio gånger så många som totala antalet existerande EBG hos SAS. Det skulle inte ta många år innan antalet A3-guldkort överstiger antalet Star Gold hos resten av Star Alliance sammanlagt...

Är oerhört intresserad av att veta vart du fått höra detta!

Antar att, om riktigt, handlar om 15.000/v under en kort period när det skrevs om kortet någonstans (tidning, blogg etc)....

15.000/v som konstant medlemstillökning är förstås en orimlig siffra.

Antar att, om riktigt, handlar om 15.000/v under en kort period när det skrevs om kortet någonstans (tidning, blogg etc)....

15.000/v som konstant medlemstillökning är förstås en orimlig siffra.

Vill minnas att vi hade en länk här till något danskt resemagasin som nämnde Aegean. Den artikeln gav kanske inte en boost på 15 000, men det verkar som en trolig förklaring att kortet har uppmärksammats någonstans. Samma fenomen inträffade väl när DI skrev om en viss site för medvetna resenärer:D

Vill minnas att vi hade en länk här till något danskt resemagasin som nämnde Aegean. Den artikeln gav kanske inte en boost på 15 000, men det verkar som en trolig förklaring att kortet har uppmärksammats någonstans. Samma fenomen inträffade väl när DI skrev om en viss site för medvetna resenärer:D

Handlar det om en mycket begränsad period så kan jag mycket väl förstå det, men att tro att det vecka in och vecka ut tillkommer 15' guldmedlemmar till ett bolag som A3 är ju bara naivt.

Handlar det om en mycket begränsad period så kan jag mycket väl förstå det, men att tro att det vecka in och vecka ut tillkommer 15' guldmedlemmar till ett bolag som A3 är ju bara naivt.

Jag är helt inne på linjen att det måste vara under en begränsad tidsperiod.

Fö, kunde ju vara ett ämne för en annan tråd att bena ut hur strukturen map medlemmar på olika nivåer ser ut inom olika program.

Försökte under dagen att komma i kontakt med A3 gällande bokning av poängresa. HOR var resmålet, över en helg i Mars nästa år. Dom till min stora förvåning när agenten ville debitera mig dubbelt för resan, som låg inom EU zonen.
Nu väntar jag med spänning för en fin reserapport på 2 språk med underbara bilder från Azorerna. Hur många miles skulle det kosta?

Personligen ser jag ju A3 som ett sätt att uppehålla Guldstatus inom *A och det gör man ju genom att kreditera en singel resa var 18 månad.. Varför joxa med poänguttag och awareresor?? Du får lodgeinträde och extra bagage. Allt detta för 20 000 mil på livstid om du krediterar en resa/18 månad till A3
Vad mer kan man begära??
Ubbe

Toppen