Senaste nytt

Bonusresa första gången, Swiss business?

Hej! Helt ny här så hoppas jag lagt i rätt kategori och att ni kan hjälpa mig med alla mina frågor. Är inte bra på alla förkortningar osv ni använder men hoppas jag lär mig... :)

Jag har inte flugit så mycket tidigare (ett tiotal ggr) har därför inte så mycket koll, men efter jag skaffat mitt ett SAS Amex kort har jag massor med poäng att köpa resor för, plus en Amex 2-4-1 voucher.

Februari-juni är jag i Miami har därför kollat på bonusresa dit. Vad jag förstått ska man flyga business för att det ska vara värt? Jag hittade biljetter via Star Alliance tur och retur. De flygbolaget som hade business var Swiss, Flygplan Boeing 777-300ER. Bokade och bokade även plats 4A i långa flygningen och 1A i korta, som ni skrev här att man skulle göra. Det är ca 2h i Zürich mellan båda flygningarna.

Mina frågor är.

1. Är Swiss bra att flyga med? Är det bättre att tex byta till SAS eller Luft Hansa om de skulle komma biljetter? Är ju ganska långt kvar tills jag åker.

2. Om jag åker med Swiss får jag tillgång till någon lounge på Arlanda, vilken?

4. Om jag åker med Swiss har jag tillgång till någon lounge i Zürich, vilken? Och hinner man dit?

3. Om jag åker med Swiss har jag någon tillgång till lounge i Miami, vilken?

4. Har jag fast track i säkerhetskontrollen på alla ställen?

5. Är det något annat som är bra att veta?

Tack! :)

Välkommen hit! Om du har paxat 4A ombord på en Swiss B77W har du dragit en vinstlott! Det finns ingen bättre plats ombord Swiss-flottan.

1. Alla har olik smak och preferenser, men om det är din första resa i business kommer det inte spela så stor roll. Så mitt objektiva svar är njut och inte fundera så mycket på att byta. Mitt subjektiva svar är byt inte till Lufthansa över Swiss. Jag föredrar Swiss över Lufthansa. SAS vs. Swiss, om det var direkt från Arlanda så kanske. Det är om du vill nörda in dig på skandinavisk mat och dryck i så fall. Tycker tronsäte på Swiss är svårt att byta bort, och hellre transit i ZRH över CPH/OSL.

2. Ja, SAS Business Lounge

3. Ja, Swiss Business Lounge på Terminal A, D och E. Troligtvis kommer du landa på A och åka från E. Dock har du ett relativt kort byte så ta dig till E med "Muuuuuu-tåget" (du kommer förstå när du åker) är mitt tips.

4. Ja, Lufthansagruppen använder LATAM för Business och First i Miami. Den är helt ok, dock hade jag sjukt lång tid förra gången så jag tröttnade rejält. MIA: LATAM Lounge Reviews & Photos - South Terminal, Concourse J, Miami International Airport | LoungeBuddy och Lounges worldwide | Feel at home wherever you are | SWISS

5. Det är bara aktuellt för dig på Arlanda och Miami, men ja det har du

6. Ja.. njut. Jag minns min första businessclass anno 1997. Jag njöt och provade allt. Var inte blyg! :)

Tror du kommer bli nöjd med Swiss. Vi flög med dem i somras och satt på rad fyra och fem i lilla kabinen, dock ej tronsätet som du verkar lyckas ha knipit. Grattis till den vinsten!

Det enda jag upplevde som negativt var dels att skärmen var väldigt liten och inget WiFi under vår flygning. Vi flög dock med Airbus 330 i somras så det är kanske bättre när man flyger med Boeing 777, det kan jag tyvärr inte råda dig kring.

Enda jag skulle byta till är om du lyckas få till SAS direktflight om det är av vikt för dig att slippa byten och att komma fram lite fortare, annars skulle jag vara nöjd med din nuvarande bokning. Njuta av din kommande flygning! :)

Last edited:
Vilken kanonboking, grattis! Jag tycker inte du ska byta till SAS ens om det går direkt från Arlanda då första gången är det ganska kul med en flight i business inom Europa och transfer någonstans i tillägg till den långa flygningen plus att Swiss loungerna i Zurich är värda att besöka.

Välkommen hit! Om du har paxat 4A ombord på en Swiss B77W har du dragit en vinstlott! Det finns ingen bättre plats ombord Swiss-flottan.

Jag kan bara hålla med Senator här, har själv provat både Swiss Lufthansa och SAS och jag skulle inte byta bort denna Swiss bokning mot något av de andra, speciellt med den plats du lyckats reservera.

Respekt också för att som första inlägg ställa dessa frågor med en redan bokad resa som du uppenbarligen lyckats få ihop genom att läsa på ordentligt i forumet, Enjoy

Jag åkte med Swiss på min andra businessresa (SAS business dit och Swiss hem) och var väldigt nöjd! SAS hade lite bättre mat men Swiss service var överlägsen, riktigt härligt. Gillade också loungen i Zürich. Du kommer få en toppenresa!

Grattis till en bra bokning! Njut av resan och tiden i Miami. Som många redan sagt kommer troligtvis alla bolag vara väldigt bra första gången man åker business, men swiss rankas oftast som en av de bättre.

Toppen