Senaste nytt

Bonusresa - ”cancelled flight” vad gäller?

Dr.D

Medlem
Hej,

Jag har en bonusresa för två bokad från Från Köpenhamn till Bali (Via Istanbul) i höst. Resan är bokad i business, men det spelar förmodligen inte någon roll.

Nu har jag just fått ett Mail angående att Turkish ställt in flyget från Istanbul till Bali på utresan….
Utresan Köpenhamn till Istanbul och hela hemresan är fortsatt vid liv. Vad jag förstår det så är flyget Istanbul - Bali inställt på grund av kapacitet och rutten verkar nu vara flygas tisdagar och fredagar istället för alla dagar i veckan.

hur som helst är ju hela resan värdelös om jag inte kan komma iväg och jag hittar inga andra tillgängliga bonusplatser på ditresan.

Vad gäller, jag misstänker att jag är körd men är det någon som har något råd? Har Turkish inget ansvar att boka om mig till ett annat datum trots att det inte finns bonusbilhetter då?

som ett extra problem har jag använt en 241 voucher vilken har nu gått ut… vad gäller runt detta?

tacksam för hjälp från någon känning innan jag ringer och pratar med SAS EB i sveg….

Hej,

Jag har en bonusresa för två bokad från Från Köpenhamn till Bali (Via Istanbul) i höst. Resan är bokad i business, men det spelar förmodligen inte någon roll.

Nu har jag just fått ett Mail angående att Turkish ställt in flyget från Istanbul till Bali på utresan….
Utresan Köpenhamn till Istanbul och hela hemresan är fortsatt vid liv. Vad jag förstår det så är flyget Istanbul - Bali inställt på grund av kapacitet och rutten verkar nu vara flygas tisdagar och fredagar istället för alla dagar i veckan.

hur som helst är ju hela resan värdelös om jag inte kan komma iväg och jag hittar inga andra tillgängliga bonusplatser på ditresan.

Vad gäller, jag misstänker att jag är körd men är det någon som har något råd? Har Turkish inget ansvar att boka om mig till ett annat datum trots att det inte finns bonusbilhetter då?

som ett extra problem har jag använt en 241 voucher vilken har nu gått ut… vad gäller runt detta?

tacksam för hjälp från någon känning innan jag ringer och pratar med SAS EB i sveg….

Du kommer nog inte kunna komma dit alls då de inte öppnar förrän 2022 om man är turist, och kräver dessutom två veckors karantän.

Bali Stays Closed Until 3rd Quarter 2022? - LoyaltyLobby
Bali will not reopen tourism in September due to Covid situation, said Governor

Hej,

Troliga är att voucher får 1 månad giltighet och troligtvis även poäng. Det står på sas faq vad som gäller, har det tyvärr inte i huvudet.

Tror precis som @Hachans att ni helt kan glömma Bali i år.

Ring sas och se vad de säger

Turkish har ställt in alla flighter till Bali i över 1 års tid, då DPS inte är öppen för internationella flighter, har ingenting med kapacitet att göra. Dom ställer in 1 månad i taget, så du kan nog vara rätt säker på att även din retur flight ställs in om den inte ligger långt senare i tid.
Råkade själv ut för detta i dec-20, apr-21, jul-21 och aug-21, och har vid samtliga tillfällen bokat om via Jakarta. Om det är bonus biljett så får du stå för CGK-DPS själv, om revenue står Turkish för det och bokar med Garuda.
Men detta förutsätter givetvis att du har uppehållstillstånd i Indonesien, och det är fortfarande 8 dagars karantän i Jakarta, finns i dagsläget inga tecken på att detta är på väg att tas bort.

Jag lägger in en fortsättning på denna. Jag har precis samma problem till en resa i September i år, men nu är dock Bali öppet. Självklart vore det bästa om man kunde hitta vad som helst för att ta sig dit och sedan använda hemresan med en ombokning. Det brukar ju i regel vara ganska dåligt att boka enkelresor så det brukar ju bli samma som att bara köpa en ny ToR. Som jag har förstått det så kan jag bara låta resa ligga som den är (Med ett ben borta) och ringa sas lite då och då för att se om det kommit något. Kommer det inget alternativ så gissar jag att resan ej kommer gå att genomföra, men att jag kan boka av den dagen innan och få tillbaks poäng och skatter. Det får ju dock bli avbokningsbara hotel på den....

Toppen