Senaste nytt

Bonuskort för studenter

Hvis du vil flyve jorden rundt for dine point er EuroBonus et rigtigt dårligt valg. Der findes ikke RTW priser i tabellen, så det bliver nok noget med at flyve fra zone til zone.

Om jag har poäng som kan ta mig ut på resa mellan sverige--->destination x
så räcker det gott och väl.
Är då amex EB det bästa valet?

Hur skulle du göra?

Att komma "jorden runt" med Eurobonus är, som sagt, egentligen inte möjligt. Däremot kan man göra en resa till Australien, vilket nästan kan räknas som jorden runt.

Med Eurobonus är det totalt värdelöst att åka i economy, och till Australien kostar det 180 000 poäng ToR i business. De poängen får du in om du betalar totalt 900 000 kr med ett Amex. Med en spend på 9 000 kr per månad tar det då drygt 8 år att få in de poängen. Sen tillkommer c:a 6 000 kr i skatter och avgifter.

Med Diners behöver du lika hög spend (men halva årsavgiften jämfört med Amex). Dock så är Diners inte alls lika accepterat som Amex.

Att ha guldstatus är totalt värdelöst om du inte flyger någonting under tiden.

Mitt näst bästa råd: lägg undan 200 kr varje månad istället för att jaga poäng. Det blir en bra grundplåt till en resa efter examen.

Mitt bästa råd: strunta i rådet ovan. Lägg pengarna på att sätta lite guldkant på tillvaron som student. Att vända på slantarna i fyra år för att komma iväg på en resa är inte värt det imho. Efter examen borde du i stället kunna få ihop till en resa inom ett år.

Glöm att samla poäng genom cobranded-kort som student. Det funkar liksom inte för man har för låg spend.

Dessutom är det ju så att EB-poäng förfaller efter fem år, så om du inte lyckas använda dem inom den tiden så är det helt meningslöst att samla dem. Dessutom är 4-5 år en väldigt lång horisont. När den tiden har gått, kanske EB-poäng har devalverats så att du behöver 10x så mycket som du trodde.

Det är mycket bättre att du sparar lite och använder pengarna till att resa när du är klar. Det är mitt råd.

Om du ändå lägger det mesta av dina pengar på mat kanske coopkortet är något för dig? Genererar ju EB poäng och du kan få tillhörande betalkort utan kredit.

Kreditkort som student låter som en väldigt dum idé. Ett bättre alternativ är att dra ner på krogrundorna på hemmaplan och förlägga dem på annan ort i Europa. Klarar man att bara gå ut en gång i månaden istället för fyra, så kan man mycket väl lyckas med en weekendresa i månaden. Flyger du SAS och lägger poängen på EuroBonus kan du nog få ihop tillräckligt för en långresa i Business tills dess att du tar examen.

Okej, så du pluggar till ingenjör och ska börja år 2.

Jag är strax klar med mina ingenjörsstudier och hade väl kunnat börja flyga ihop miles tidigare än jag gjorde. Men det hade inte hjälpt mig komma längre än de milesen jag flugit ihop på ett år.

Så kreditkort? CSN (bidrag+lån) är knappast vad jag vill kalla en inkomst. Och det ser nog inte kreditbolgen det heller som, jag ringde SAS och frågade om ett EB Mastercard, det blev stopp ganska fort. Typ vid frågan "Vad tjänar du i månaden?" "ehm, ingenting typ, jag är student"

Inte för att rain on your parade, men det finns bättre sätt att ta sig runt jorden. Typ som fcx sa, lägg 200 kr i månaden på ett konto, eller ännu bättre, fondera dem i en lågriskfond. Det kan ge betydligt bättre utdelning på 4 år än ett kreditkort i din situation.

När du sen tar din examen och börjar jobba skjuter du till med vad du nu behöver ifrån din (ingångs)lön (som borde ligga på minst 30k/månad som civilingenjör). Och så kan du flyga runt jorden.

Tänk om jag hade gjort så når jag började plugga...

Och, som en av mina lärare alltid säker "Ni är ingenjörer, ni måste kunna räkna"
(jag kunde inte hålla mig)

Här kommer siffror:
Antagande: Du får ett EB AmEx = 20% av spenden i miles:
Du lägger all CSN (c:a 9000 kr/mån) på kortet (det är alltså högt räknat)
9000 * 12 månader * 4 år = 432 000 kr
20% blir => 86 400 miles

80 000 miles tar dig en enkel resa till Asien med SAS-metall. I SAS Go. Och då har du 6400 miles att köpa tilltugg/etc för på vägen dit.

Inte vad jag kallar "runt jorden".

Så, nu har jag räknat på det också. Det får vara my 5 cents. Lycka till med resor och studier!

Toppen