Läste en nyhet, idag, om att man genom en uppdatering ökar range för den större modellen (A220-300) med 200nmi. Normalt är väl inte det en avgörande skillnad, men i detta fall så hamnar man på 3550nmi som då räcker för Atlantflygningar från flera större flygplatser i Europa.
Finns väl en trend att bedriva direktlinjer med mindre flygplanstyper, speciellt sedan pandemin (som lär innebära minskat underlag åtminstone något år).
Airbus extracts more range from A220-300 with further weight increase | News | Flight Global
Möjligen är detta intressant i kombination med att Jetblue startar flygningar över Atlanten, och har A220-300 i flottan redan. Man kan tydligen köra retrofit på existerande flyg, för att få till längre räckvidd. Ingen av Jetblues A220 har dock någon first-/business class, vilket man erbjuder på sina A321NEO (under namnet "Mint").
Narrow body 8h är väl gränsfall, men allt beror väl på konfiguration antar jag. Det är ett rätt trevligt plan inom Europa kan jag tycka.