Har lite dötid på flygplatsen, så här kommer ett långt inlägg
Flygbolagen skiljer på bokningsklasser och serviceklasser:
Serviceklasser är till exempel Business Class eller Economy Extra.
Bokningsklasser används för att styra vilka tariffer som ska kunna säljas på en viss avgång. (Även till exempel SJ använder bokningsklasser för att styra vilken typ av biljett som ska vara tillgänglig på en viss tågavgång.)
Bokningsklassen på flyget har i sig inget pris, det är bara ett sätt att grovt styra vilken typ av biljett som får säljas till en viss avgång. För att det ska bli en biljett måste det finnas en tariff (fare) samt tillgänglighet på den aktuella avgången i den bokningsklass tariffen avser. Varje tariff är alltså kopplat till en bokningsklass (det kan dessutom finnas flera tariffer kopplade till samma bokningsklass - se nedan).
På en sträcka, till exempel Stockholm-Frankfurt, laddar flygbolagen upp ett antal olika tariffer i bokningssystemen. Det betyder inte att alla dessa är bokningsbara för alla avgångar, även om det finns lediga säten på planet. Varje tariff är kopplad till en bokningsklass och det är upp till flygbolaget att bestämma vilka bokningsklasser som ska finnas till försäljning. På en "het" avgång kan flygbolaget då välja att "nolla" bokningsklasser som är kopplade till billigare tariffer eftersom man hoppas kunna fylla planet ändå. Genom att i bokningssystemen ange hur många platser det finns till försäljning i varje bokningsklass kan alltså flygbolagen grovt styra vilken typ av tariffer som går att boka. Genom bokningsklasserna kan flygbolagen ha samtliga sina priser laddade i bokningssystemen, fördel eftersom tarifferna är komplicerade att ta fram, men enkelt styra vilka tariffer som vid ett givet tillfälle är möjliga att boka.
Varje serviceklass har ett fast antal bokningsklasser kopplade till sig så att flygbolagen kan sälja flera olika prisnivåer inom samma serviceklass. Förutom kostnaden kan andra saker skilja sig mellan olika tariffer, såsom ombokningsregler.
Vilka bokningsklasser som är kopplade till olika serviceklasser skiljer sig mellan flygbolagen. Star Alliance blir dock mer och mer harmoniserat. Det som gäller för alla flygbolag som är medlemmar i IATA är att bokningsklass F är First Class, bokningsklass C är Business Class och bokningsklass Y är Economy Class.
Om vi tar SAS som exempel ser uppdelningen ut så här:
Business Class bokningsklasser: C, D, J, Z, (I)
Economy Extra bokningsklasser: Y, S, B, (P)
Economy Class bokningsklasser: M, H, Q, E, W, U, K, L, T, G, O, V, (X)
(Bokningsklassen inom parentes används endast för bonusresor).
SAS har alltså valt att ha fyra bokningsklasser i Business Class. Det ger dem möjlighet att ladda upp fyra olika tariffer för Business Class på en given sträcka och sedan genom att styra tillgängligheten i varje bokningsklass bestämma hur "dyr" en viss avgång ska vara.
I Economy Class har de valt att tilldela 12 specifika bokningsklasser. Man har alltså bedömt att det kan behövas upp till 12 olika tariffer i Economy Class.
Varje tariff har ett namn i bokningssytemen. Till exempel "DSUMMERFUN". Den första bokstaven anger i det här fallet att tariffen får säljas om det finns platser tillgängliga i bokningsklass D, vilket råkar vara serviceklassen Business Class. I tariffen beskrivs sedan, förutom priset, samtliga regler såsom eventuella avgifter för ombokning, barnrabatter, om priset kan kombineras fritt med andra priser för att skapa en resa eller om priset endast tillåter en viss sträckning (routing) eller om det är giltigt för flera olika resvägar.
En tariff gäller från en punkt till en annan. Detta ger ibland lustiga effekter. En tariff Stockholm-Frankfurt-Warsawa med Lufthansa i bokningsklass D är till exempel billigare än tariffen Stockholm-Frankfurt, också bokad i D.
I det specifika fallet är det självklart ett marknadsmässigt övervägande som ligger bakom. Flygbolaget antar att de kan sälja dyrare biljetter till resenärer som enbart ska till Frankfurt.
Bonuspoäng
En regel som är kopplad till bokningsklassen och inte tariffen är poängintjäningen till bonusprogrammen. Oavsett vilken tariff du lyckats köpa (billig eller dyr) är det bokningsklassen som styr hur många poäng, eller miles, man tjänar. I exemplet ovan får alltså passageraren som betalat dyrare för att enbart resa Stockholm-Frankfurt exakt lika många bonuspoäng på sträckan som den som köpt en billigare biljett med vidare anslutning eftersom båda är bokade i bokningsklass D.
Bokningssystemen
I bokningssystemen (t.ex. Amadeus, Sabre, Worldspan) som alla resebyråer använder finns alltså alla flygbolagens priser laddade. Om priserna går att boka beror sedan på om flygbolaget öppnat upp rätt bokningsklass på en viss flygning.
Så här kan det se ut i bokningssystemet för en viss flight:
F3 C8 D8 J3 Z0 Y9 B9 S9 M7 H7 Q7 W1 V0 T0
Det betyder att det går att sälja 3 biljetter med en tariff för F-klass. Sedan är det slutsålt i First Class.
I Business Class finns det 8 platser till försäljning, varav tre stycken kan säljas med en tariff baserad på J-klass, resten måste minst säljas med en tariff för D-klass eller C-klass (vilka normalt sett är dyrare).
Och så vidare.
Flygbolagen jobbar mycket med detta för att maximera intjäningen på en flygning. Kallas Revenue Management på engelska. Och är en hel vetenksap i sig...