Senaste nytt

Bokning av Plus som codeshare

SK989

Medlem
Vilken bokningsklass man hamnar i hos operating carrier när man bokar codeshare är som bekant en svårlöst gåta, det går helt enkelt sällan (om någonsin) att veta vad det mappas till. Jag vet också att det är oklart om man hamnar i business eller ekonomi i det fall man bokar SK Plus på SAS hemsida i form av codeshare. Bokar man t.ex. SK-codeshare i bokningsklass A på ett Lufthansaflyg lär man inte hamna i businesskabinen hos LH, men om man däremot bokar SK-codeshare i bokningsklass C är det sannolikt att man hamnar i businesskabinen hos t.ex. LH.

Det jag undrar är om det är lika osäkert när man bokar SK-codeshare i Plus hos ett bolag som har Premium Economy eller motsvarande som en egen kabin. På SAS hemsida kan man boka Plus på SK-codeshare bl.a. på Air Canadas linje Köpenhamn - Toronto och på Singapore Airlines linje Köpenhamn - Singapore. Ett pris jag får upp Stockholm - Toronto på SAS hemsida är ca 12 000 kr t.o.r. i Plus, det är då SK-codeshare med Air Canada som operating carrier på sträckan Köpenhamn - Toronto. Bokningsklass är P. Bokar jag samma flighter i Premium Economy på Air Canadas hemsida är biljetten nästan 800 kr dyrare (det är då AC-codeshare på SAS-flyget Stockholm - Köpenhamn).

Kan det vara så illa att trots att operating carrier också har Premium Economy (som Plus ju är) är det fortfarande ingen garanti för att en SAS Plus-biljett i codeshare faktiskt innebär att man hamnar i Premium Economy? Jag försökte göra en bokning för att se i vilken kabin man kan välja sittplatser i men man kan inte välja sittplatser på sträckan Köpenhamn - Toronto, bara Stockholm - Köpenhamn.

Har du försökt öppna bokningen genom Air Canadas hemsida för att boka säte på den?
Jag fullföljde inte bokningen, då jag inte var säker på om Plus skulle hamna i Premium Economy på Air Canada. Resan är långt fram i tiden så det brådskar inte att boka.

Om du tänkte boka genom SAS och SAS sina vanliga villkor gäller kan du boka av fritt upp till 24 timmar efter bokningen gjordes, så det är gratis att prova... Jag åker till USA någon gång per år med anslutning på United (på SK codeshare), då går det inte heller att välja säte genom SAS men det går bra att välja säte på Uniteds hemsida. På United gäller att man hamnar i eco på deras inrikes med SAS Plus biljett (inte Eco plus).

Jag har samma fråga. Ser på en boking med SQ till Asien i Premium Economy. Hemresa är byte i Paris. Då får man denna text:
"Premium Economy is not offered on flight SK 566 From CDG to CPH."
För det första är det väldigt märkligt, för det är väl precis det som erbjuds. Men än viktigare är i vilken kabin man hamnar i?

Toppen