Senaste nytt

Boka sittplats i Go med Plus-biljett?

Jag har SAS guldkort och jag bokade en bonusresa (enbart SAS-segment) i Plus för det var det enda som fanns. Kan jag på något sätt välja en sittplats i Go på förhand (dvs, inte be flygvärdarna omplacera mig efter boarding)? Jag bryr mig inte om serveringen.

Tyvärr, det får man inte göra.

Hade ett lite annorlunda fall förra året när jag skulle boka en resa med Travel Pass. Vid bokningstillfället fanns det enbart biljetter i Go så jag frågade SAS om det vore möjligt att boka denna även om Travel Pass biljetter bokas i Plus/klass C. Nähä så får man inte göra. Antingen fick jag boka ett annat flyg där det fanns plats i Plus eller köpa en vanlig biljett.

Nej, du sitter i den kabin du bokat dig i. Därmed kan du inte flytta varesig från Plus till Go eller Go till Plus.
Nja, sitta i Go kan man göra även med Plus-biljett om det finns lediga platser och personalen ombord går med på det efter boarding complete. Boka plats i förväg går dock bara att göra i kabinklassen man bokat.

Jag antar att det är för att du vill sitta bredvid en polare i Go (alternativt sitta vid nödutgång)? Det är väl bara att gå och fråga "jag sitter i Plus, vill du byta?"

Jag antar att det är för att du vill sitta bredvid en polare i Go (alternativt sitta vid nödutgång)? Det är väl bara att gå och fråga "jag sitter i Plus, vill du byta?"
Nej, det är en tidig avgång och jag vill sova och därför satsa på en "fusk lie-flat" (mittensäte längst bak och hoppas på att ingen placeras bredvid mig).

Nja, sitta i Go kan man göra även med Plus-biljett om det finns lediga platser och personalen ombord går med på det efter boarding complete. Boka plats i förväg går dock bara att göra i kabinklassen man bokat.
Du kan sitta i first också om personalen bryter mot gällande regler. Eller varför inte i cockpit?

Har man bokat en biljett i en viss serviceklass ska man sitta i den kabin där den serviceklassen erbjuds. Så enkelt är det. Alla andra abrovinker är antingen upgrades, downgrades eller regelrätta brott mot regler hos flygbolaget.

Du kan sitta i first också om personalen bryter mot gällande regler. Eller varför inte i cockpit?

Har man bokat en biljett i en viss serviceklass ska man sitta i den kabin där den serviceklassen erbjuds. Så enkelt är det. Alla andra abrovinker är antingen upgrades, downgrades eller regelrätta brott mot regler hos flygbolaget.

Nu tycker jag du överdriver, First? Frågeställaren frågar här om det går att seata sig i Ekonomi trots att personen är bokad i Plus, skriver också att maten inte spelar någon roll, d v s personen önskar en downgrade. Du skriver att man sitter där man sitter, vilket jag upplyser om inte behöver vara sant. Jag har flera gånger flyttat bak från Plus till Go efter att ha frågat personalen och upplyst om att jag inte vill ha Plusservice eller mat, bara ett bredare 2- eller 4-säte att sova i.

Nu tycker jag du överdriver, First?
Nej, det är exakt samma princip.

personen önskar en downgrade
Om det är en downgrade har man även rätt till ersättning enligt EU261/2004... Det finns helt enkelt massor av problem med detta.

Du skriver att man sitter där man sitter, vilket jag upplyser om inte behöver vara sant.
Och det är helt irrelevant att diskutera vad som kan hända när personalen inte följer gällande rutiner för då kan allt hända, precis som jag skrev ovan.

Det är väl skillnad på tvingad downgrade och frivillig som i detta fall? Jag tycker ändå det är värt att upplysa om att det (ofta) går att ordna ombord, jag har iallafall aldrig blivit nekad på kanske 4 eller 5 flighter där jag bett om plats i Go istf Plus.

Toppen