Senaste nytt

Boka SAS ut och Lufthansa hem - hur gör jag?!

Here we go again...

Att boka kombinera SAS och Lufthansa via United kan vara svårt, då Uniteds inventory släpar och att biljetterna inte längre finns. Nu har jag omvänt problem, att SAS har biljetter i billigare bokningsklass än United.

Jag vill boka SAS, S-klass ut och Lufthansa Z-klass hem. Men United visar bara tillgänglighet i Y-klass för SAS-flighterna, vilket gör alternativet mycket mindre roligt. Hur kan jag komma runt det här?

Here we go again...

Att boka kombinera SAS och Lufthansa via United kan vara svårt, då Uniteds inventory släpar och att biljetterna inte längre finns. Nu har jag omvänt problem, att SAS har biljetter i billigare bokningsklass än United.

Jag vill boka SAS, S-klass ut och Lufthansa Z-klass hem. Men United visar bara tillgänglighet i Y-klass för SAS-flighterna, vilket gör alternativet mycket mindre roligt. Hur kan jag komma runt det här?
Long haul eller inom Europa?

Om det är long haul (t ex till New York), går det inte att kombinera S klass fare med andra flygbolag än SAS:

Fare basis: YSXTRA

COMBINATIONS

ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS
FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS
-TO FORM ROUND TRIPS
-TO FORM CIRCLE TRIPS
A MAXIMUM OF TWO INTERNATIONAL FARE COMPONENTS
PERMITTED.
PROVIDED -
COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR ANY CARRIER IN
ANY RULE IN ANY TARIFF.

Fare basis: SSXTRA

COMBINATIONS

ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS
-TO FORM ROUND TRIPS
-TO FORM CIRCLE TRIPS
PERMITTED.
PROVIDED -
COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER SK IN
ANY RULE AND TARIFF.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: olo
Europa!

Hur ser det då ut?
Ett exempel: pris mellan Göteborg - London T/R

Fare basis: SSERTY

COMBINATIONS

OPEN JAWS/ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS
-TO FORM SINGLE OR DOUBLE OPEN JAWS
PERMITTED. MILEAGE OF THE OPEN SEGMENT MUST BE EQUAL/
LESS THAN MILEAGE OF THE LONGEST FLOWN FARE
COMPONENT.
-TO FORM ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS.
PROVIDED -
COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER SK/BM/OS
OR FOR CARRIER WF/LH/LO
OR FOR CARRIER LX/TP/JP/OU/FI IN ANY RULE IN THIS TARIFF.

Det bör gå att kombinera den här S klass fare basis med Lufthansas fare.
Du måste kolla Lufthansas fare basis.

Det bör gå att kombinera den här S klass fare basis med Lufthansas fare.
Du måste kolla Lufthansas fare basis.
Mm, det kanske är något med S-fares, för läste längre upp i tråden att @EBGGOT har haft samma problem.
Störande att det finns lediga S biljetter på SAS hemsida men inte via United...

Destinationen är CDG. Hur ser jag LH-faren?
Är det nu jag behöver Expert Flyer och borde gått how-to-kursen? ;)

Ny fråga som ligger nära den klassiska "SAS ut och Lufthansa hem"-frågan. Men nu vill jag göra det ännu lite svårare för mig. Jag vill ha med ett ben med Widerøe i bokningen. Det gör att United.com försvinner som alternativ.

Vad är då alternativen? Hur kan jag söka fram och boka den online?

Kan Lufthansa boka ben med Widerøe per telefon? Det verkar som att Lufthansa-faren tillåter Widerøe-flight om det är SK-flightnummer.

Har SAS och Lufthansa avslutat sitt samarbete? Går det inte längre att kombinera SAS-flighter och Lufthansa-flighter i Lufthansas t&r-biljetter?`
Får inte fram något via ITAmatrix, united eller momondo. Någon som vet något om det här?`
Jag har bara kollat på Paris som destination och Göteborg som avreseort.

Har SAS och Lufthansa avslutat sitt samarbete? Går det inte längre att kombinera SAS-flighter och Lufthansa-flighter i Lufthansas t&r-biljetter?`
Får inte fram något via ITAmatrix, united eller momondo. Någon som vet något om det här?`
Jag har bara kollat på Paris som destination och Göteborg som avreseort.

Jag har bokat en del SAS och Lufthansakombo senaste par veckor. Dock har det blivit en del dyra kombos. Ibland blir det att bita i det sura och ringa Lufthansa som kan göra det via telefonen och tar 250kr för detta. Annars har United.com funkat, dock har jag behövt använda multi-segment för att få exakt det jag vill ha.

Toppen