Senaste nytt

Boka om en återbetalningsbar biljett

Jo, ska man byta avgång samma dag på en biljett som tillåter det eller om man har svart kort brukar det alternativet dyka upp om man går in på biljetten i appen.

Annars är det ju så att en ombokningsbar biljett kan du boka om och betala mellanskillnaden om du vill ha en dyrare biljett. Du får inte tillbaka det som cash i handen.

Den återbetalningsbara får du tillbaka pengarna på om du vill, och den är också fritt ombokningsbar, av det enkla skälet som någon skrev ovan att det är maxpris på sträckan.
OK, alltså bara i appen. Det förklarar varför jag inte hittade det på webben.

Nja, det går inte att omboka med ombokningsfunktionen, och "problemet" med ombokning via avboka är som sagt att man förlorar bokningsavgiften. Man tycker ju att de såååå enkelt kunde ha satt fullt ombokningsvärde på dessa biljetter så att de faktiskt var fritt ombokningsbara.

Det betyder att den billigare biljett-typen är fritt ombokningsbar, medan fullprisbiljetten har en avgift på 4% för varje ombokning man gör.

Jag har också bra erfarenhet av kundtjänst på Facebook Messenger när telefonsamtal inte funkar.

Haha, ja, men tänk på att det är samma kundtjänst som skriver att det är 16-årsgräns i 1:a klass, inte fattar vad direkttåg betyder eller skickar countdownklockor och memes till sina kunder på Facebook.

Och rent generellt inte har en aning om vad de snackar om. Kolla deras Facebook...

Haha, ja, men tänk på att det är samma kundtjänst som skriver att det är 16-årsgräns i 1:a klass, inte fattar vad direkttåg betyder eller skickar countdownklockor och memes till sina kunder på Facebook.

Och rent generellt inte har en aning om vad de snackar om. Kolla deras Facebook...
Jag har lagt 35-40tSEK/år och varit SJ Prio svart i två år nu. Innan jag började resa mycket på SJ hade jag också hört dålig rykte, men tycker verkligen kundtjänsten är bra. Självklart man upplever lite om man åker tåg intensivt, värsta var nog påkörning... , men inget att klaga på kundtjänst för min del.

Jag har lagt 35-40tSEK/år och varit SJ Prio svart i två år nu. Innan jag började resa mycket på SJ hade jag också hört dålig rykte, men tycker verkligen kundtjänsten är bra. Självklart man upplever lite om man åker tåg intensivt, värsta var nog påkörning... , men inget att klaga på kundtjänst för min del.

Jo tack, med mitt årskort så har jag tagit mina dunster. Exempelvis har de nu slutat servera maten när man vill. Vilket fått mig att haverera och boka biljetten i två delar med maten på den andra delen så jag får den när jag vill eftersom personalen ändå är helt uppslukad av vad handdatorn säger till dem.

Eller att SJ tycker det är helt naturligt och inget konstigt alls att barn placeras i tyst avdelning.

Eller att SJ tycker det är helt normalt att man fortfarande inte 24 timmar efter tågstoppet i Hässleholm inte har lyckats presentera någon form av alternativa resvägar eller ersättningsbussar för folk. Och när man väl lyckas presentera resvägarna så förväntar man sig cred för det i kommentarsfälten och är spydiga över kunder som ifrågasätter hur det kan ta så lång tid för SJ att ens presentera relevant info som varenda annat resebolag lyckats ta fram. Sen vet ju jag som jobbar i den branschen att det de försökte ta cred för redan fanns på plats, men den kundtjänst som sitter i Ånge inte alls har koll på förutsättningarna i Skåne.

Dessutom sitter man och ljuger och påstår att det inte finns bussar, när folk i kommentarsfälten lyckas charta egna bussar som de säljer platser till. När de väl lyckas få fatt på bussar. Så finns det ingen tidtabell att presentera utan folk ska vänta på bussar som går i skytteltrafik. En 13 mil sträcka. Lycka till ned skyttelbussar där.

Nej, kundtjänst har kraschat genom golvet i det sistone, bara titta på Facebooksvaren. Det är yxskaftsvar konstant.

Men visst, erfarenheterna varierar. Men man blir lite luttrad när ens dagliga tåg ofta är inställda, och att jag aldrig kan lita på att komma hem i tid. Förra året åkte jag Malmö-Stockholm varenda torsdag över dagen. Samma avgångar varje gång och jag var inte i tid en enda gång. Men av drygt 20 turer så var det mest småförseningar på upp till en halvtimme. Vissa gånger blev jag sittande i timmar och två gånger kom jag inte hem alls den dagen. Så däri ligger min bitterhet.

Ja ä int bitter!

Anser att SJ har bland de bästa kundtjänsterna i branschen. Har alltid fått den hjälp jag behöver och mer därtill. Förseningsproblematiken, som kanske inte har med kundtjänst att göra, har känts starkt överdriven och nu när jag för det mesta flyger är jag betydligt oftare sen till destination. Har tidigare medel-/långdistanspendlat med SJ under flera år. Kanske har jag inte upplevt förseningar på samma sätt för att jag alltid varit proaktiv i alla lägen men jag känner att de flesta har olika måttstockar när man jämför punktlighet på flyg och på tåg. Statistiken visar också på större punktlighet på tågen än på flygen.

Varje torsdag, fram och tillbaka över dagen, under ett år, lär ju för övrigt bli mer ön 20 turer.

Ja ä int bitter!

Anser att SJ har bland de bästa kundtjänsterna i branschen. Har alltid fått den hjälp jag behöver och mer därtill. Förseningsproblematiken, som kanske inte har med kundtjänst att göra, har känts starkt överdriven och nu när jag för det mesta flyger är jag betydligt oftare sen till destination. Har tidigare medel-/långdistanspendlat med SJ under flera år. Kanske har jag inte upplevt förseningar på samma sätt för att jag alltid varit proaktiv i alla lägen men jag känner att de flesta har olika måttstockar när man jämför punktlighet på flyg och på tåg. Statistiken visar också på större punktlighet på tågen än på flygen.

Varje torsdag, fram och tillbaka över dagen, under ett år, lär ju för övrigt bli mer ön 20 turer.

Ja, du har rätt, det var under en termin. Läste en kurs på Malmö Universitet.

Klart att det blir olika måttstockar. Det är en väldig skillnad på att vänta i Alvesta på en plattform där avgångstiden flyttas fram tio minuter i taget i skitväder. Och på en flygplats där du sitter i värmen i lugn och ro och väntar på bättre tider.

Ja, du har rätt, det var under en termin. Läste en kurs på Malmö Universitet.

Klart att det blir olika måttstockar. Det är en väldig skillnad på att vänta i Alvesta på en plattform där avgångstiden flyttas fram tio minuter i taget i skitväder. Och på en flygplats där du sitter i värmen i lugn och ro och väntar på bättre tider.

Det var ju tur att du inte läste kursen i Växjö. Då kan jag lova att det blivit mycket mer väntan i Alvesta. Håller med om att att vänta i Alvesta under mörka årstiden i vinter och kyla är något av det värre man kan råka ut för. Jag vet inte hur många kvällar jag stått på perrongen i Alvesta och väntat i skitväder och X2000 tågen kommit in i oordning med följd att man inte fått sin sittplats om man inte väntat vidare på nästa tåg.

Med detta sagt har jag inga klagomål på själva kundtjänsten, jag tycker den är bra jämfört med andra kundtjänster.

Toppen