Senaste nytt

Boka och välja flygbolag

Denna tråd gjorde mig genuint intresserad, är så mycket som händer i startinlägget.
1. "Letar på SAS hemsida efter resor till Belgrad i slutet av juli." - Rimlig start. Vi letar resor till Belgrad i slutet av juli. (Senare i tråden får vi veta att avreseorten även är Östersund)
2. "Jag vill flyga SAS till ARN och sen vidare med antingen Swiss eller Austrian." Kristalklart!
3. "Men bara Lufthansa kommer up, oavsett hur jag gör." Nu börjar det bli oklart.
4. "Jag kan självklart boka hos Swiss eller Austrian direkt, men hade tänk använda en voucher från SAS." Nu blir det tyvärr mer oklart.
5. "När jag letade poängresor gick det bra ? Då fanns Swiss och Austrian." Ok, det är jag med på.

Efter att ha läst startinlägget och vidare svar x-antal gånger samt själv sökt på SAS-hemsida så tror jag att problematiken börjar utkristallisera sig.
Det som är intressant är att vi inte verkar få samma resultat.

2 och 5. Yes, det är möjligt att boka hela resan från Östersund till Belgrad med poäng. Dock som separata bokningar då sträckan Östersund-Stockholm inte har några Bonusplatser, utan denna köps som en vanlig biljett men betalas med poäng. Om voucher ska blandas in är den således endast applicerbar på sträckan Arlanda-Belgrad där det finns Bonusplatser.
SAS-Poäng sökning:
upload_2022-2-25_16-0-46.png

Separat från SAS Star Alliance sökning:
upload_2022-2-25_16-1-6.png

3. Det är här jag tycker det är intressant, om jag förstår rätt... Så menar trådskaparen att denne får upp Lufthansa flighter när denne söker på SAS för flighter till Belgrad betalda med pengar istället för poäng och det är detta som trådskaparen anser märkligt. När jag själv söker Stockholm-Belgrad i den vanliga (för pengar) sökningen så får jag inte upp några resultat alls, emedan tråskaparen verkar ha fått upp Lufthansa alternativ i sökningen hos SAS. Stämmer detta @Robert flysas ? Vore intressant att se vilka flighter med Lufthansa som du får upp via SAS-sökningen.
upload_2022-2-25_16-9-23.png

Kanske lyckades göra allt mer förvirrande men tror jag lyckades förstå problemet. :)

Denna tråd gjorde mig genuint intresserad, är så mycket som händer i startinlägget.
1. "Letar på SAS hemsida efter resor till Belgrad i slutet av juli." - Rimlig start. Vi letar resor till Belgrad i slutet av juli. (Senare i tråden får vi veta att avreseorten även är Östersund)
2. "Jag vill flyga SAS till ARN och sen vidare med antingen Swiss eller Austrian." Kristalklart!
3. "Men bara Lufthansa kommer up, oavsett hur jag gör." Nu börjar det bli oklart.
4. "Jag kan självklart boka hos Swiss eller Austrian direkt, men hade tänk använda en voucher från SAS." Nu blir det tyvärr mer oklart.
5. "När jag letade poängresor gick det bra ? Då fanns Swiss och Austrian." Ok, det är jag med på.

Efter att ha läst startinlägget och vidare svar x-antal gånger samt själv sökt på SAS-hemsida så tror jag att problematiken börjar utkristallisera sig.
Det som är intressant är att vi inte verkar få samma resultat.

2 och 5. Yes, det är möjligt att boka hela resan från Östersund till Belgrad med poäng. Dock som separata bokningar då sträckan Östersund-Stockholm inte har några Bonusplatser, utan denna köps som en vanlig biljett men betalas med poäng. Om voucher ska blandas in är den således endast applicerbar på sträckan Arlanda-Belgrad där det finns Bonusplatser.
SAS-Poäng sökning:
Visa bifogad bild 126611
Separat från SAS Star Alliance sökning:
Visa bifogad bild 126612

3. Det är här jag tycker det är intressant, om jag förstår rätt... Så menar trådskaparen att denne får upp Lufthansa flighter när denne söker på SAS för flighter till Belgrad betalda med pengar istället för poäng och det är detta som trådskaparen anser märkligt. När jag själv söker Stockholm-Belgrad i den vanliga (för pengar) sökningen så får jag inte upp några resultat alls, emedan tråskaparen verkar ha fått upp Lufthansa alternativ i sökningen hos SAS. Stämmer detta @Robert flysas ? Vore intressant att se vilka flighter med Lufthansa som du får upp via SAS-sökningen.
Visa bifogad bild 126613

Kanske lyckades göra allt mer förvirrande men tror jag lyckades förstå problemet. :)

Tack @Osten

Precis så. Allt går toppen att boka för poäng. När jag väljer vanliga - betalda - flyg, kommer bara Lufthansa upp (och SAS t/r ARN). Bifogar bilder på utresa och hemresa. Bara Lufthansa kommer upp som codeshare ?

8373F18E-DFB1-4A57-9FD6-224B2DC2B48C.png
88B7EFE0-FC28-488C-A29B-A2D2C938CB84.png

Där finns tydligen en välidgt intressant rate.

Det går inte att boka enkel SAS varken ARN-BEG eller OSD-BEG den 25 juli.

Om du däremot väljer att boka t/r så dyker det upp alternativ från både ARN och OSD. Men som du säger bara med Lufthansa codeshare.

Men det är väl inte helt ovanlgit att det bara finns tur/retur och inte enkelväg. Det brukar ju ofta vara prismässigt ofördelaktigt med enkel, men det brukar finnas.

Jag fick nite min senaste renew att fungera så jag har ingen ExpertFlyer tillgänglig just nu, men någon med access där kan säkert hitta den specifika rate som används.

Alltså, är detta egentligen så märkligt? SAS har en codeshare med Lufthansa på den här rutten, men inte med Swiss/Austrian.

Revenue-biljetter (med pengar) kan bara bokas på SAS-flyg, inklusive codeshare som är fallet här. Därför kan du boka Lufthansa-biljetten. Star Alliance-poängbiljetter kan bokas på alla Star Alliance-flyg där SAS har fått poängtillgänglighet. Därför kan du se Swiss/Austrian när du söker efter poäng, men inte med pengar.

Om man kan använda en kompensations-voucher för att boka codeshare-flyg vet jag inte, men skulle tro det.

(Och ja, vi behöver nog någon ny terminologi för att skilja Amex-vouchers och kompensations-vouchers, särskilt nu när man många nog sitter på den senare typen efter COVID)

Om man kan använda en kompensations-voucher för att boka codeshare-flyg vet jag inte, men skulle tro det.
Försökte boka codeshare (med Lufthansa) via SAS och betala med SAS travel Credit voucher men det gick inte. Bokade/betalade LH direkt och valde återbetalning på SAS travel Credit voucher.
Kanske finns ngn som lyckats boka/betala codeshare-flighter och betala med SAS travel Credit voucher? :rolleyes:

Försökte boka codeshare (med Lufthansa) via SAS och betala med SAS travel Credit voucher men det gick inte. Bokade/betalade LH direkt och valde återbetalning på SAS travel Credit voucher.
Kanske finns ngn som lyckats boka/betala codeshare-flighter och betala med SAS travel Credit voucher? :rolleyes:

Det skall i principen inte gå om jag minns rätt. Villkoren är "SAS Operated" om jag minns rätt. Jag har däremot lyckas på en open-jaw ARN-BGO, SRP-OSL-ARN där SRP-OSL är operated by DAT. Denna rutt erbjuds av SAS på deras hemsida. Min spekulation är att om man undviker rena code shares, men har något tredjepartssegment bland SAS-segmenten så går det. T.ex. en resa till USA där man åker SAS till EWR/ORD sen vidare med United.

Toppen