Senaste nytt

Boka exit row på Lufthansa som Star Alliance Gold

Rocketeer

Medlem
Jag blev för några månader sedan uppgraderad till Eurobonus Diamond från Gold men har haft Star Alliance Gold några år. Tidigare har jag alltid kunnat förboka exit row på LH fligher utan någon extra kostnad. Till min förvåning kan jag inte göra det längre. Jag kan endast välja "vanliga" stjärnmarkerade stolar (prefered seat) eller standard seats utan någon extra kostnad. Men inte XL stolar utan någon extra kostnad. Är det något som har förändrats de senaste månaderna? Sist jag åkte var i början på juni och då kunde jag fortfarande välja XL stolar utan någon extra kostnad. LH vill ha 333 SEK per sträcka för sina XL stolar.
 

BCflyer

Medlem
Jag har varit Diamant sen starten och också kunnat välja nödutgång gratis på LH i alla år fram till nu. Jag tror inte det försvann pga att du blev diamant.
 

palmen

Moderator
Ligger din status korrekt inlagd? Låter som den inte gör det och att den inte känner igen Star Gold statusen.
 

Rocketeer

Medlem
Ligger din status korrekt inlagd? Låter som den inte gör det och att den inte känner igen Star Gold statusen.
Ja, jag misstänker att det kan vara något sådant. Har provat att ändra. Tidigare hade jag på LH inlagt EBG och 9 siffror. Nu står det EBD och 9 siffror. Jag kan inte ändra tillbaka till EBG och 9 siffror. På SAS hemsida så står det bara EB och nio siffror.
 

Rocketeer

Medlem
Jag ringde LH "customer service" och de meddelade att de alltid tar betalt för dessa exit row XL säten även om man är Star Alliance Gold. Kanske har det ändrats nyligen?!
 

Hachans

Medlem
Kollar man på Flyertalk så är inte detta en officiell förmån på LH, framförallt inte i Basic-kategorin. Tidigare verkar det ha funnits ett kryphål att kunna välja säte ändå baserat på status, något som nu verkar vara tilltäppt. Det finns många fler med liknande erfarenheter här:

 

Rocketeer

Medlem
Japp! Alltid tråkigt när det blir en försämring. Jag har kunnat boka exit row utan extra kostnad de senaste fem åren i alla fall. Men inte längre som det verkar.
Eller som någon i tråden från FlyerTalk uttryckte det:

"Just absurd. Airlines nickel-and-dining the cheapest Economy fares as part of an 'unbundling' strategy is nothing new. But doing this to Premium Economy or flexible Economy fares for supposed alliance or codeshare 'partners' is such poor form."

Min biljett på LH är en "Corporate Flex" ombokningsbar och avbokningsbar utan avgifter.
 
Last edited:

Rickard_O

Medlem
Detta låter ju jättebra att dom täppt till!
Varför ska vi som är lojala mot SAS få förmåner hos Lufthansa?
Jag hade blivit vansinnig om det hade suttit 12 senatorer på alla nödutgångsplatser när jag boardar ett SAS plan.
 

Rocketeer

Medlem
Detta låter ju jättebra att dom täppt till!
Varför ska vi som är lojala mot SAS få förmåner hos Lufthansa?
Jag hade blivit vansinnig om det hade suttit 12 senatorer på alla nödutgångsplatser när jag boardar ett SAS plan.
SAS flyger inte överallt. Varför ska vi ha något som heter Star Alliance Gold? Lojal mot SAS låter lite snävt i det globala sammanhanget.
 
Toppen