Hilton Bogota Corferias
Rumskategori: 1 King Bed Mountain View
Pris: 35.000 Points (Priset låg på 158 USD / natt)
Jag var extremt nyfiken på att testa ett nytt Hilton Hotels & Resorts i Bogota. Har haft ögonen öppna på detta hotell sedan länge, och skulle öppnat i Januari 2019. Dock när jag tittade senast i Mars, så var det inte öppet ännu. Hotellet öppnade någon gång i slutet April/Maj 2019 så ganska nytt.
Jag hade bokat ett ”Hilton King Bed Room” för 32.000 poäng (148 USD). Har alltid tagit för vana att kolla på mina reservationer via Hilton appen under tiden för att se om något ändrar sig. Konstigt nog ett par dagar innan ankomst blev reservationen låst, och beteckningen på ett nytt rum som var ”Hilton King Bed Mountain view”. Tyckte inte det var konstigt men tänkte inte mer på det och trodde kanske hotellet gjorde detta för att skilja ”Hilton King Bed Room” mellan City/Mountain eller liknande.
Dagen innan, satt jag och kollade på Hiltons hemsida och insåg då att detta är två olika kategorier. Alltså ifrån ”Hilton King Bed Room” är nästa kategori ”Hilton King Bed Mountain View” med skillnad på 3.000 poäng. En lite svag uppgradering tyckte jag, med tanke på att det praktiskt taget bara är utsikten vi pratar om. Sedan är jag som sagt endast Gold på väg emot Diamond, så kan ju inte räkna med för mycket.
Men nu börjades det smidas en plan.. Om man avbokar reservationen, och bokar ”Hilton King Bed Mountain View”, kanske man skulle kunna bli uppgraderad till nästa kategori som är ”Hilton King Exec Floor” ? Jag provade detta iallafall (skillnaden var ju bara 3.000 poäng).
Eftersom bokningen var låst, blev det att chatta med Hilton, som lyckades avboka c:a 2h innan tiden för avbokning löpte ut, sedan bokade jag samma rum jag tidigare blivit uppgraderat till, dvs. ”Hilton King Bed Mountain View”.
Dock hade ingen uppgradering hade skett under incheckningsdagen, så kändes faktiskt lite tråkigt att sticka till Corferias, och utan kunna tillgå Exec. loungen. Men men, sånt är livet för en HHG .. ibland är det bara att bita i sura äpplet, och gav mig iväg c:a 14.30 till hotellet.
Tog som vanligt den föredragna transporten i staden, dvs. Cabify. Nu frågar sig kanske många, Cabify/Uber.. Varför? Jo, trots mina dryga 11-12 år av och till i Bogota, numerande med flytande spanska mm. så är det nämligen fortfarande något jag aldrig vänjer mig vid, och det är med taxichaufförerna i staden. Nu är det ju absolut långt ifrån alla som är ute efter att luras, men bland Colombianer är just Bogotas taxichaufförer väl kända för att krydda taxinotan. Har själv stått och dividerat med en taxichaufför som vill ha motsvarande 200 SEK för en 20 SEK resa. Dessutom är de vanligtvis inte typen som erkänner och säger ”ok, vi löser det” utan de står dessutom på sig. Så för att slippa diskussion, ha en ”fair resa” och en situation där båda får stå och vifta med armarna, så föredrar jag definitvt Cabify / Uber (och Cabify som primär app) som fungerar utmärkt i hela Colombia.
Iallafall.. tillbaka till hotellet. Var mycket trafik idag och hade haft lite att göra på morgonen med ett oplanerat möte i staden, så ankom c:a 15.00 på Hilton Corferias, efter en 30min taxiresa och 5000 COP (15 SEK) fattigare .. då har jag ändå 20% tip programmerat i appen
När man kom in på hotellet så blev det lite flashback, då nedre plan är konferenslokaler med någon typ av incheckning till dessa, och hotellets incheckning/Lobby ligger på 4:e våningen. Dock stod en bell-boy snabbt redo att guida till 4:e våningen. Lobbyn var inte så full, men stod och minglade en del konferensgäster vid ena sidan av lobbyn (Corferias är ju ett konferens/mässcenter, men också med utmärkt access till attraktioner som Monserrate, Casa Nariño (presidentpalatset mm.). Det är väldigt stora ytor både vid incheckning och omkring lobbyn
Incheckning kan man säga var sådär. Vid ankomst sade man att jag hade bokat ett ”Hilton King Room”, varpå jag snabbt påpekade att jag bokat ett ”Hilton King Bed Mountain View”. Efter många diskussioner om vilket rum jag faktiskt bokat (jag tror att den gamla bokningen på något sätt låg kvar), och efter 10 minuters knappande, så sade man: ”Mr. Mikeswe, ok, då har vi uppgraderat dig till rum 1517 på Executive floor”.
Glädjen blev dock kort, när detta följdes med ”..MEN.. om du vill ha frukost så tillkommer en kostnad på 40 USD samt executive lounge kostar 85 USD”.
Bo på Executive floor och betala ytterligare 125 USD för frukost och lounge kändes inte ok..
Sade till dem i receptionen att det var konstigt då man som Gold på Exec. floor åtminstone brukar få frukost. Hon sade att hon skulle kolla med sin chef om det var ok med ”complimentary breakfast”
Spenderade dessutom några minuter i rummet för att läsa villkoren för Gold & Exec lounge, och såg då följande i T&C:
“If you are a Gold Hilton Honors guest, you and up to one additional registered guest will be granted complimentary access to the Executive Floor Lounge only if you receive a room upgrade to the Executive Floor or an upgrade to a room type that confers Executive Floor Lounge access benefits.”
Med tanke på detta, så startade jag en chatt med HHonors bara för att validera reglerna (kanske bra för framtiden):
Medans jag satt och chattade, så ringde telefonen, och samma receptionist meddelade då: ”Mr. Mikeswe, I have checked now, and it is ok, we will give you a complimentary breakfast buffet”.
Passade då på att fråga igen om Exec. Lounge, vilket man sade var helt uteslutet.
Jag kunde låtit det bero där och var redo att strunta i loungen, men min nyfunna vän Pearl ifrån HHonors tyckte att jag skulle ringa in direkt till HHonors, och om det inte löste detta, stöta på om HHonors poängkompensation. Gjorde således detta och fick då prata med ännu en trevlig tjej, som upplyste mig om att hon tagit kontakt direkt med hotellet för att informera dem att jag borde ha access.
Kände nu att jag inte ville ställa till mer oreda (hade verkligen inte varit hela världen om jag inte fick tillgång), så lät detta bero en stund. Dock verkade detta slått slint, då GM ringde upp efter 30 minuter och sade att hon ”nu beviljat mig access till loungen” med Food & Happy Hour från 18-20.00 efter att ha reviderat processerna med HHonors.. Skam den som ger sig.
Till slut satt man på Hilton Corferias Exec. Floor, med både tillgång till lounge och frukost efter några fighter .. skall bli intressant och se vad som händer vi utcheckning dock
Rummet var trevligt, ljust men liknade i mångt och mycket rummet på HGI Bogota airport. Bästa var utsikten, vilken var direkt emot Monserrate & Candelaria.
Rummet
Utsikt
Minibar fanns ej, utan det var stort tomt kylskåp som gällde, vilket jag faktiskt tycker är helt ok (gillar inte ”touch and pay” minibarer efter att för många gånger blivit debiterad för saker man inte tagit)..
Efter att ha sprungit på staden, samt suttit i telefon med Hhonors började hungern trycka på så fram menyn:
Valet föll på ”Beef tenderloin” med grillad majskolv och pommes. Ringde till Room service, först en gång (inget svar), sedan en gång till (samma sak). Väntade således ett antal minuter och en tredje gång (samma sak). Blev 4:e gången gilt, när någon tog upp luren efter c:a 15min.
Man meddelade att man inte hade pommes, utan undrade om jag kunde tänka mig potatisklyftor, vilket självklart var helt ok byte.
60 minuter skulle det ta för att få maten till rummet. Efter närmare 90 minuter blev det samtal till room service igen, som lovade att maten skulle komma inom 10 minuter. Så totalt efter 1h 40min kom den äntligen.
Kan väl säga att för att vara en medium stek, så misslyckades man kapitalt. Köttet segt, alldeles för salt och lång över medium. Potatisen var ej genomstekt. Det som smakade gott var Majskolvarna, och resten lämnades halvätet. Hoppades därmed på att besöket i Exec. lounge som vanligt kanske skulle ge lite varma rätter. Och nu hade det faktiskt blivit dags, för efter allt totalt med incheckning, väntan på mat mm., var klockan närmare 18.00
Gick därför ner, förbi receptionen på plan 4 och rätt in i loungen. Ingen som bad om rumsnummer, eller ens ifrågasatte om man hade tillgång. Processen som tidigare gjorts kändes ganska onödig m.a.o.
En sak man måste säga om loungen är att den är väldigt stor, och estetiskt byggd. Stora fina ytor, mycket platser. Dessutom med personal som kommer och passar upp på en, frågar om man vill ha något att dricka..
Det var totalt 4 personer i loungen idag, jag och 3st valutahandlare ifrån Las Vegas. Dom hade checkat in på hotellet när det öppnade för en och en halv månad sedan, bott där sedan dess. Dessutom var de hotellets första incheckade gäster. Dom berättade att hotellet blivit proppfullt under mässorna, för att sedan (som idag) stå nästan helt tomt. De höll dessutom med om att service varit väldigt varierande under den tid de bott här.
Vad de sade var att om det är mycket folk, är det mycket mat i Exec. Lounge, mer mat vid frukosten osv., men är det lite folk skalar man av. Kändes som ett litet konstigt koncept, men verkade stämma mycket väl.
Idag var det lite folk i loungen, dvs. endast små skink/ostwraps (snittar), skinka/ost samt bröd samt friterade platanos att tillgå. Väntade på något varmt, men tji blev det. Vet faktiskt inte varför det dök upp en kock som ställde sig som en staty i loungen i 30min, men funktionen verkade inte vara att laga mat iallafall .. Vid något tillfälle kom någon typ av supervisor och överhörde diskussionen om man skulle ta in något mer i loungen, men man kom överens om att man inte skulle göra det..
De starkare dryckerna bestod i lokala Ron de Medellin, Aguardiente, Noname-brand Vodka, billigt chilenskt vin samt lokal öl.
Blev att smaka på det billiga chilenska rödtjutet för min del, och efter några glas hade man vant sig. Happy Hour skulle stänga 20.00, men man plockade bort nästan allt redan 19.30. Passade på att testa 3 friterade platanos, som var ok.
Blev att återvända till rummet hungrig, efter en misslyckad lunch och Exec. lounge besök på hotellet, och Ubereats blev ännu en gång räddningen.
Är mycket glad att jag aldrig ens övervägde at betala 85 USD för att få tillgång till lounge, och kändes rent av osmakligt av hotellet att överhuvudtaget att ta så häftigt betalt för en sådan medioker upplevelse.
Spenderade resten av kvällen med ett par avtal, medans man avnjöt utsikten.
Nästa morgon blev det att sticka ner till gymmet igen. Hotellet har en väldigt fin Relaxavdelning, bestående av pool, jacuzzi, Turkiskt bad, Sauna, Massagerum (30min gratis massage ingick och även PT om man ville, men var inte intresserad av detta).
Även gymmet var väldigt trevligt och fullt utrustat, och även här var man ensam
Blev ett kort besök, sedan upp för en dusch, och ner till frukosten.
Det som är minnesvärt här är verkligen de stora öppna ytorna, med högt i tak och den fina utsikten ifrån alla plan emot bergen.
Frukostrestaurangen ligger på samma våning som Exec. lounge / reception, och är även den enormt rymlig med väldigt fin design. Tog endast foton på min lilla avgränsande del, men finns totalt 4-5 sådana här delar i restaurangen.
Totalt 6 personer vid frukosten c:a 09.00, och får säga att detta var toppen av vistelsen här, gourmand som man är. Det fans istortsett allt i buffén, och för mycket för att kunna tas upp, men i urval: empanadas, pannkakor, french toast, bacon, tortillas, calentado, chicharron, äggröra, lax, soppor, 5 olika juicer, bröd, tilltugg, kallskuret, frukter mm. mm. Dessutom kockar som kunde tillaga det mesta utöver detta.
Om man skall säga något, hade man möblerat borden extremt tight för oss 6 personer som satt och åt, och man gick emot kanterna emot de andra tomma borden, så fick möblera om lite själv.
Men, man hade totalt förstått konceptet med Hilton Breakfast, och verkligen satsat på detta.
Det avrundar besöket på Hilton Bogota Corferias. Kan väl säga att överlag är jag lite besviken på processer, exec. lounge och maten (förrutom frukosten) men är kanske saker som hör till inkörningsprocessen till ett nytt hotell. Till rätt pris hade jag bott här igen lite längre fram när saker och ting kommit igång, men hade inte betalat 140-160 USD / natt som verkar vara deras "normalpris" även när det inte är mässor och hotellet är tomt.
Att tilläggas kan, att det finns definitivt en stor potential i hotellet, och hoppas verkligen att dom ordnar upp service/processer, för då kan det bli riktigt bra !
Fördelar:
- Nära till mäss/utställningshallarna men även till Monserrate, Casa Nariño (presidentpalatset) och Candelaria.
- Matvarubutik över gatan, restauranger i närheten (om än väldigt lokala)
- Mycket fin utsikt
- Stora rymliga, fina rum och ytor
- Frukosten var toppklass
- Gratis shuttle till flygplatsen (även om jag inte nyttjade detta)
Nackdelar:
- Service är fortfarande inte där, och nästan samtliga mjuka värden fallerar. Room service som tar nästan 2h, generellt dålig kunskap, behöva tjata sig till HHonors förmåner, försök till ”extra charge" på allt, samt att allt tog lång tid. Definitivt måste detta vara inkörningsproblem, men påverkar definitivt mina val för nästkommande vistelser
- Room service / restaurangmaten var inte bra (och förhållandevis dyr jämfört emot andra hotell i stan)
- Executive Loungen var rymlig och elegant, men har egentligen inget mervärde. Bättre att utöka lobbyn och sätta ut lite chips och snacks där.