Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

Som jag ser på saken finns det flera faktorer som spelat in här och en viktig del är den övergripande "ingen-extra-träning-nödvändig-ideologin" som bl.a. gjort att SouthWest lyckats få in i sin beställning att Boeing skulle dra av $1 miljon/maskin om det krävdes simulatorträning för piloter vid konvertering NG till Max.



Det finns uppgifter om att MCAS fick en AOA-sensorkälla eftersom användning av tre (med omröstningsfunktionalitet) hade lett till krav på simulatorträning, vilket Boeing till varje pris försökt undvika och som kunderna krävt skulle undvikas med alla medel.



I princip handlar detta om en kombination av kunder som velat ha en "Boeing 737" med fullständig commonality med NG, dels ett stressat Boeing (p.g.a A320neo-familjen) och som tillsammans med regelverkets utformning (krav på simulatorträning om MCAS förlitat sig på tre sensorer med omröstningsfunktion då det klassats som säkerhetskritiskt system etc) samverkat och fått hålen i osten att rada upp sig.



Man kan också konstatera att det grundläggande problemet är att 737an har mekaniskt styrsystem istället för FBW (även om det i praktiken är en hybrid) vilket i sig gjorde det nödvändigt med MCAS för att klara kraven på spakkrafter vid höga anfallsvinklar. Sedan har det visat sig vara problematiskt att trimma manuellt i hög fart (Ethiopian) och detta drabbar även NG under motsvarande förhållanden (full AND-trim och fullt ANU-höjdroder i hög fart som gör det omöjligt att rubba stabilisatorn).



I princip är Maxen ett resultat av diverse olyckliga kulturer och ideologier vilka tillsammans resulterat i beslutet att försöka skapa en "bakåtkompatibel" maskin istället för att införa mer genomgripande förbättringar (t.ex modifiera stabilisator/höjdroder, uppgradera flight deck på allvar etc etc etc). Hade det inte varit för "ingen-träning-behövs" förutom 1 timme med iPad-kursen är jag tämligen övertygad om att Max blivit mer genomarbetad och problemen inte uppstått. Boeing har helt enkelt försökt ge kunderna vad de vill ha, tyvärr har dessa krav inte varit helt rationella och så har problemen eskalerat.



Trots allt detta skulle jag inte ha några problem att sätta mig i en Max (även om inte B737 är min favorit, när det gäller narrowbodies föredrar jag A320-familjen samt MC-21) då det trots allt går att hantera MCAS även i sin mest obstinata form under förutsättning att man känner till systemet (om man neutraliserar MCAS-trimmen genom att trimma elektriskt tills man är tillbaka i trim och sedan slår ifrån strömbrytarna går det att flyga vidare). Det är ett problematiskt system absolut men det är inte på långa vägar lika illa som t.ex DC-10ans ursprungliga lastdörr och dess "tvångsstängningsproblem". Problemet är att det kräver att man känner till att det finns och att motåtgärderna i princip är:



1. Neutralisera MCAS AND-trim genom att trimma elektriskt med trimknappen på ratten tills man är tillbaka i trim.

2. Slå ifrån strömbrytarna (stabilizer runaway memory item).

3. Trimma manuellt.



Problemet uppstår om man t.ex har full gas på motorerna och överfart och sedan försöker trimma i ett läge med fullt MCAS AND-trim och fullt motriktat höjdroder och 340 knop. Då fungerar inte manuell trim.



System är dumt och att det använder en sensor åt gången (som växlas mellan flygningarna) är mycket korkat men som sagt, helt ohanterligt är det inte.



En fixad Max kommer att fungera bra. Bra att ha maskinen på marken tills fixen är klar men som sagt, för egen del ser jag inga problem att flyga "Max-Fixed" när den är klar. Skulle alltså inte vägra boarding om jag ser Maxen vid gaten och insistera på att få en NG istället.
 
Just detta skulle jag väl egentligen gissa är ett fall av "ju nämre man tittar, desto mer hittar man" och något som möjligtvis skulle kunna hänt hos andra tillverkare också på något sätt. Rensat för hur extremt mycket problem man haft med 787 såklart.




Voyageur skrev:Boeing Admits Air Canada 787 Documents Were Falsified – Simple FlyingGör Boeing nånting rätt anno 2019 nån mer? Ännu ett fatalt misstag från deras sida. Det känns som att Boeing skandalen bara eskalerarKlicka för att utvidga...
 
adhoc76 skrev:Hur stora är skillnaderna på A320NEO och tidigare versioner? Hur mycket extra utbildning krävs där?Klicka för att utvidga...


Ur pilotsynvinkel är det en marginell skillnad men det beror också på att Airbus har ett strikt standardiserat flight deck som återfinns i hela deras FBW-familj. A320neo är ju en ganska rättfram remotorisering.



Problemet för Boeing med 737 har varit att maskinen är avsevärt äldre än A320 (den flög ju 20 år tidigare) samtidigt som kunderna hela tiden pressat på om "ingen träning" (Southwest har ju t.ex krävt att NG skulle visa analoga instrument à la 737-200 under många år för att undvika utbildningen etc) vilket skapat problem. Airbus har sluppit mycket av detta genom att alla deras FBW-modeller utgår från den standard som infördes med A320.



Det är ju också så att FBW gör det möjligt att "tuna" manöveregenskaperna på ett helt annat sätt än med ett mekaniskt system (MCAS hade knappast behövts i en FBW-maskin eftersom det då varit möjligt att reglera förhållandet pilotinput-höjdroder på ett sätt som givit önskat beteende o.s.v.).



Om det inte varit för dessa "ingen träning"-krav hade Boeing med största sannolikhet skapat en mer utvecklad Max, kanske t.o.m utrustat den med ett B757-liknande flight deck (vilket även diskuterades när NG togs fram men så föll det av samma skäl, d.v.s krav på B737-kompatibilitet).
 
40 miljoner färre flygplansplatser i sommar efter stoppet av Boeing 737 Max - DN.SE


DN skrev:Enligt Independent uppgår den genomsnittliga kostnaden som företagen förlorar per säte till ungefär 1.000 kronor.Klicka för att utvidga...


Eller orginalartikeln:

Boeing 737 Max: Grounding means 40m fewer plane seats available this summer | The Independent


Independent skrev:The study estimates that per seat there is “a notional $100 [£82] for the combined impact of additional costs, both direct and indirect, and the loss of revenue for the airlines affected."Klicka för att utvidga...


Independent skrev:Norwegian, the biggest UK-focused operator of the Boeing 737 Max at the time of the grounding, shows a reduction of 3.4 million [seats].Klicka för att utvidga...


Detta skulle tyda på att Norwegian förlorat $340000000 eller ca 3,2 miljarder SEK.

Kan detta verkligen stämma?

Det jag framförallt tycker är märkligt är att flera av bolagen som har 737MAX-plan stående på marken ofta säljer biljetter för under $100 per stol. Det går inte ihop i min värld...
 
FFS skrev:40 miljoner färre flygplansplatser i sommar efter stoppet av Boeing 737 Max - DN.SEEller orginalartikeln:Boeing 737 Max: Grounding means 40m fewer plane seats available this summer | The IndependentDetta skulle tyda på att Norwegian förlorat $340000000 eller ca 3,2 miljarder SEK.Kan detta verkligen stämma?Det jag framförallt tycker är märkligt är att flera av bolagen som har 737MAX-plan stående på marken ofta säljer biljetter för under $100 per stol. Det går inte ihop i min värld...Klicka för att utvidga...


Siffran inkluderar ju direkta och indirekta kostnader, samt förlorade intäkter. Som du ser i artikeln inkluderar det exempelvis biljetter som redan sålts baserat på platser för en avgång, men som sedan måste lösas på annat sätt med inhyrda flygplan - vilket skapar en mismatch.



Dessutom säljer ju inte Norwegian eller andra bolag varenda säte på en avgång för under $100 per stol.
 
Det kan mycket väl vara så att det stämmer. Jag reagerade på att det är rätt svindlande summor det handlar om.



Jag undrar även hur det kommer gå för Boeing när många köpare säkert vill ha någon form av skadestånd.

Norwegian har fått 18 plan levererade. Totalt har 387 plan levererats [List of Boeing 737 MAX orders and deliveries - Wikipedia]



Om man utan att ha hänsyn till när planen levererats etc räknar lite borde detta ge förluster/förlorade intäkter på $7.3 miljarder eller ca 70 miljarder SEK totalt för alla bolag som köpt planen. Det kan svida för Boeing och blir intressant att följa hur det förtlider.
 
Jag vet inte alls hur det fungerar men utgår från att man som flygbolag fortfarande måste betala för sin slottid alternativt redan har betalat för den - oavsett om man faktiskt flyger just den dagen. Min första tanke blir därför att det finns vissa fasta kostnader runt en flygning som inte blir av och det borde rimligtvis just kosta pengar.
 
Berglund skrev:Jag vet inte alls hur det fungerar men utgår från att man som flygbolag fortfarande måste betala för sin slottid alternativt redan har betalat för den - oavsett om man faktiskt flyger just den dagen. Min första tanke blir därför att det finns vissa fasta kostnader runt en flygning som inte blir av och det borde rimligtvis just kosta pengar.Klicka för att utvidga...
Och, det finns också den varianten att man faktiskt måste nyttja slotten för att få behålla den, vilket har gjort att exempelvis BA har beflugit en linje utan passagerare bara för att behålla slotten.
 
Mentour Pilot menar att tillverkningen kommer att pausas snart och att grönt ljus för MAX förmodligen först kan ges i Q2-2020
 
Back
Top