Jo fast enligt internationella konventioner får man flyga max 1 000 timmar på ett år. Det är av den anledningen Ryanairs piloter jobbar 999 timmar om året och SAS piloter fortfarande framhärdar att de inte skall behöva jobba hälften så mycket.Jag tror definitivt inte att det skulle ha ”fuskats” ännu en gång. FAA som är godkännande myndighet har fått så mycket kritik att de nog grävt ner sig i varje skruv och varenda rad programkod på flygplanet. Boeing har förhoppningsvis insett vad detta fusk med att tidigare inte redovisa allt har kostat två haverier och enorma kostnader och framför allt prestige.
Jag skulle inte tveka om att sätta mig i en B737-MAX. Jag förutsätter att alla berörda flygbolag också har gjort sitt med att alla modifieringar är införda och piloterna har fått kompletterande utbildning. Detta skall ju övervakas och godkännas av deras respektive luftfartsmyndighet.
Det som mer oroar mej är hur de olika flygsäkerhetsmyndigheterna i korrumperade länder sköter detta. För att ta ett exempel i Etiopien när man havererade med en B737-MAX direkt efter start. Jag skyller inte på pilotfel och det gör inte heller haverirapporten, utan det var det kända felet på B737-MAX. Men jag får mig ändå en tankeställare om allt står rätt till när jag läser haverirapporten. Kaptenen var 29 år och hade 8122 flygtimmar, varav 103 på B737-MAX. Det är enormt mycket flygtimmar för den åldern. First officer var 25 år och hade 361 flygtimmar, varav 56 på B737-MAX. Jag blir ytterst tveksam till kaptenens höga antal flygtimmar speciellt i ett korrumperat land där allt kan köpas för pengar. Detta är en anledning till att jag väljer bort detta flygbolag.
Sen kan det förekomma "cocking the books" i "utlandet".