Senaste nytt

Boardingkort piper - varför?

Brandten

Medlem
Kan ju såklart fråga SAS chatten men fler kanske har nytta av svaret så frågar här. Senaste flygningen blippade jag som vanligt I fast track på Arlanda och den pep och blinkade rött. Manuell kontroll så fick jag gå vidare. Inga problem vid lounge eller gate.

Idag på en SAS flygning till Köpenhamn. Pep och blinkade rött vid fast track. Inga problem i loungen men vid gate pip och rött.

Någon som kan ha en tanke om vad detta beror på?

Båda resor var SAS award med EuroBonus om det spelar någon roll. Är EBG och det står på boardingkortet (SK EBG, ELITE PLUS) + Sky Priority.

Hej

Detta har hänt mig vid flera tillfällen. Jag fick följande förklaring (som kanske stämmer för det har inte hänt sedan jag började tänka på det):

1 Om man har en rullväska och denna är lång framför eller bakom en, så kan maskinen tro det är två personer=larm. Möjligen är maskinen i säkerhetskontrollen ännu känsligare än den i gate.
2 Om man slår i sin vätska i själva maskinen ä, även om det bara sker lätt, så larmar den.

Hade en del larm förut som sagt var men faktiskt inga efter jag började tänka på sakerna ovan. Men kan ju också bero på slump (i och för sig ca passeringar efter).

1 Om man har en rullväska och denna är lång framför eller bakom en, så kan maskinen tro det är två personer=larm. Möjligen är maskinen i säkerhetskontrollen ännu känsligare än den i gate.
Då förstår jag varför jag 9/10 ggr på T2 ARN får larm när jag går via Sky Priority! Min stora men godkända rullväska…

Toppen