Senaste nytt

Blocked Vs Occupied

larced

Medlem
Hej.
Om en seat map ser ut så här ett par dagar före avresa, vad säger det er?
Betyder "Blocked" bokade men inte reserverade platser?Är det här ett plan nästan tomt i SAS Go eller nästan Fullbokat i SAS Go?
Om man sitter i SAS Plus och funderar på att bjuda på uppgradering, hintar nedanstående om goda eller usla möjligheter till CU?

1677610801113.png

Blockat betyder att sas inte vill att någon väljer det sätet.
Occupied betyder att någon valt sätet.
Det troliga är att det är väldigt få bokningar i go, men behövs mer info för att säga något, ingen info om flight eller dag anges vilket är viktiga parametrar.

Nu har du någon skärmdump på något där det inte framgår vad färgerna är. Jag gissar att gröna går att välja, gula är blocked och röda är tagna.

Går inte att veta varför sas blockat platser om man inte jobbar på sas operations.

Du sitter i plus och jämför med seat map i economy. Finns mig veterligen ingen koppling där till en möjlig CU. Chanserna är generellt låga från plus till business med CU. Om hela Plus kabinen dock är upptagen med valda säten och det är ledigt i Business ökar nog chanserna för CU.

Blockat betyder att sas inte vill att någon väljer det sätet....
Nu kan jag nog inte annat än hålla med dig om att din kritik mot bristande information i mitt ursprungliga inlägg är befogad :) .
Initialt ämnade jag bara fråga om Blocked betydde att man inte får boka de sätena, eller om det på något sätt kunde indikera hur många biljetter som sålts.
Sedan (som så ofta) rusade hjärnan iväg i sidospår och jag glömde information som färgkod, flightnummer mm :)

Trots det tror jag du redan svarat på min primära fråga. Att Blocked mer betyder att SAS inte vill att man väljer de sätena. Vilket hintar om att det är väldigt få bokningar så SAS primärt vill fylla upp sidorna och långt fram i kabinen. (Röd = Occupied, Gul = Blocked)

Annars är flighten SK903 och datumet 2 mars.
Och min bokning är i Plus (som är ca 2/3 uppbokad, Många lediga i Business)

Nu kan jag nog inte annat än hålla med dig om att din kritik mot bristande information i mitt ursprungliga inlägg är befogad :) .
Initialt ämnade jag bara fråga om Blocked betydde att man inte får boka de sätena, eller om det på något sätt kunde indikera hur många biljetter som sålts.
Sedan (som så ofta) rusade hjärnan iväg i sidospår och jag glömde information som färgkod, flightnummer mm :)

Trots det tror jag du redan svarat på min primära fråga. Att Blocked mer betyder att SAS inte vill att man väljer de sätena. Vilket hintar om att det är väldigt få bokningar så SAS primärt vill fylla upp sidorna och långt fram i kabinen. (Röd = Occupied, Gul = Blocked)

Annars är flighten SK903 och datumet 2 mars.
Och min bokning är i Plus (som är ca 2/3 uppbokad, Många lediga i Business)
Det är ett vanligt fenomen att drygt 2 dygn innan flighten blockas mer eller mindre alla lediga platser i kabinen för att sedan öppnas upp när online checkin öppnas (även om vissa platser kan förbi blockade).

En torsdag till NY under sportlovsveckorna kan dock innebära välfyllda kabiner. Sas har ju dessutom haft problem med flygplan och fått ställa in flera flighter på sistone, vilket teoretiskt skulle kunna drabba denna flight också.

Så det går nog inte säga så mycket just nu mer än att det är normalt att majoriteten av sätena är blockade just nu.

Toppen