Senaste nytt

Blir det strul med flyg via England framöver?

Om det inte blir någon deal före 1/1/2021, kommer följande att gälla för flyg:

For six months it would allow air carriers from the UK to fly across the bloc without landing, make stops for non-traffic purposes and perform scheduled and non-scheduled international passenger and cargo services between points in the United Kingdom and points in the EU.

The commission has also proposed measures to ensure various safety certificates for products can continue to be used in EU aircraft - stopping the grounding of planes.

Brexit: EU sets out plans in case trade talks with UK fail - BBC News

Det kan ju inte direkt kräva visum eller liknande

Varför inte? Nästan inget är klart med Brexit och vem vet?

Det enda vi vet idag är dock att om det inte tas några politiska beslut om motsatsen så kommer britter spärras från att resa in i EU från 1 januari på samma sätt som somalier, zimbabwier eller amerikaner.

Gissningsvis så jag tänka mig att de som vill arbeta och vara folkbokförda kommer behöva gå genom en visum-liknande process, också som medborgare i ett europeisk land. Annars är en annan väg med detta att man delar upp Europa i flera grupper.

Frågan om turistvistelse och affärsresor; kanske ett ESTA upplägg? Ingen vet, så allt just nu handlar om spekulation.

Om det inte blir någon deal före 1/1/2021, kommer följande att gälla för flyg:

For six months it would allow air carriers from the UK to fly across the bloc without landing, make stops for non-traffic purposes and perform scheduled and non-scheduled international passenger and cargo services between points in the United Kingdom and points in the EU.

The commission has also proposed measures to ensure various safety certificates for products can continue to be used in EU aircraft - stopping the grounding of planes.

Brexit: EU sets out plans in case trade talks with UK fail - BBC News
Detta är väl EU's förslag, men UK måste gå med på det hela (vilket torde vara ganska sannolikt att de gör)

Har ju min Edinburghtripp som kommande.
Men Brexit lär nog slå till innan dess.

Annars är jag inte orolig för något mer än passkrav.
Kan det leda till billigare Gin är det ett plus

Toppen