Senaste nytt

Bli värvad trots jag är tidigare Amex medlem?? Regler?

jag har ett premium och tänker byta till ett elite. Tänkte testa att bli värvad fast jag redan har ett kort men har ett par följdfrågor:

Jag har intjäningsperiod fram till sista aug i år. Hur mycket marginal ska man ha innan man ansöker via värvning för att få in de 20000 poängen innan den sista augusti? Hur lång tid tar Amex på sig för att godkänna ansökan och dela ut poängen?

Som jag förstår nollas spenden? Kan jag ha kvar mitt premium en stund för att bli färdig med min 2-4-1 voucher? Jag har en bit kvar men inte så mycket... Eller säger de automatiskt upp mitt premium när de beviljar mitt ?Detverkartydligenvaraliteolika?

Nja, spenden nollas inte.

När du ansöker om ett nytt kort, klicka då inte i rutan ”redan medlem” och när du får kortet, skapa då ett nytt konto på Amex webbsida. Då lever ditt nya kort ett liv för sig själv. Ring sedan Amex och förklara att du gärna vill ha kvar ditt gamla kort tills du nått din voucher.

Om du ändå vet att du kommer att behöva de 20 000 statuspoängen så finns det väldigt få anledningar till att vänta. Lika bra att ansöka direkt, då behöver du heller inte oroa dig för att poängen inte skulle hinna komma eller att de med åren förflyttas. I år fick jag exempelvis en förskjutning av mina statuspoäng 15 dagar framåt. Då vill man gärna ha lite marginal till Eurobonusårets slut.

Ok tack, det kan alltså vara så att de inte ser/bryr sig om att jag redan har ett kort och så kör de igenom min ansökan ändå. Låter som att det får bli planen :)

När du ansöker om ett nytt kort, klicka då inte i rutan ”redan medlem” och när du får kortet, skapa då ett nytt konto på Amex webbsida. Då lever ditt nya kort ett liv för sig själv. Ring sedan Amex och förklara att du gärna vill ha kvar ditt gamla kort tills du nått din voucher.

Nja, när du klickar i att du redan är medlem så kommer en annan ruta där du kan välja om du vill att ditt gamla kort ska avslutas eller om du vill ha kvar det. Då behöver du inte ha två olika konton på Amex websida, utan du kan ha båda korten på samma sida, och framförallt så har du svarat sanningsenligt på allt i ansökningsprocessen. Om man blir värvad trots att man redan har ett Amex-kort och är ärlig med det i ansökningsprocessen och Amex ändå väljer att ge en värvningspoäng så är det deras val (eller deras bristande IT-system), men om man far med osanning och säger att man inte har ett Amex-kort så sitter man i en mycket sämre position om detta skulle uppmärksammas. (Nu tror jag egentligen inte att det är någon större risk för det heller, men sen kan man ju även tycka att det rent generellt är bättre att vara sanningsenlig också.)

Jag har ringt Amex och förhört mig om den boxen, inför att jag skaffade ett nytt kort.

På deras inrådan, klickade jag inte i boxen, just för att få ett separat kort, med eget konto och utan att påverka det befintliga kortet. Båda korten är dock märkta med det årtal när jag först blev medlem, så Amex har full koll på vem jag är och exakt hur länge jag varit medlem, oavsett vilket av korten det är som avses.

Frågan verkar vara om spenden på det gamla kortet nollas för att man fixar ett nytt kort.
Inte om spenden på det nya kortet är noll

.
Ah, spend på det gamla kortet ska inte röras. Korrekt är väl att säga att den inte flyttas över men den nollas inte heller.

Rätt och riktigt, jag uttryckte mig kanske slarvigt eller så togs mitt inlägg ur dess kontext. Befintlig spend flyttas inte med till det nya kortet utan ligger kvar på det gamla kortet, opåverkad.

Jag har ringt Amex och förhört mig om den boxen, inför att jag skaffade ett nytt kort.

På deras inrådan, klickade jag inte i boxen, just för att få ett separat kort, med eget konto och utan att påverka det befintliga kortet. Båda korten är dock märkta med det årtal när jag först blev medlem, så Amex har full koll på vem jag är och exakt hur länge jag varit medlem, oavsett vilket av korten det är som avses.

Jag har ett Amex Premium idag där jag sedan länge triggat vouchern. Tänker därför skaffa ett nytt för att ”köpa” en till voucher. Mitt tidigare kort är ett betalkort och det vill jag på sikt behålla. Hur ska jag tänka med boxen för att det ska gå så smidigt som möjligt? Bör jag ringa Amex?

Toppen