Senaste nytt

Biomteriska pass, ESG och QR-koder -Hur kommer vi kunna resa i framtiden?

men nu är det ju alltmer Teams och Meet och nu kör man ju tom det om man sitter i samma byggnad i vissa fall.

Hehe, ja, det har jag också varit med om. Kanske att det (samma byggnad) minskar en del när covid (förhoppningsvis) blir mindre allvarligt.

Inget snack om att flygandet har och kommer att minska bara av enkelheten med gruppmöten online som faktiskt drivits fram mycket av pandemin.

Visst är det så. Pandemin tvingade på sätt och vis fram ett nytt arbetssätt via Teams etc. En del personer gillar det, andra hatar det och vissa bryr sig inte. Men alla har i stort sett tvingats till att åtminstone kunna hantera online-möten. Den effekten på affärsflyget blir nog kvar.

Ja det var ju bra att du fick lite struktur på frågeställningen. Tack!
1) Svensk passhantering har ju varit och är ett stort problem under många år så ur säkerhetsaspekten är det bara att hålla med till 100%
Jag vet att det blev nya pass med utökad biometrisk information from årsskiftet. Pratade igår med en person som just fått ett nytt pass men kunde inte riktigt förstå exakt vad som är nytt. Någon som vet?
2) Det är enorma skillnader i världen just nu där vissa länder inte har några krav alls på inresa medans det knappt går att komma in i andra och där vi i Sverige och Danmark har släppt helt på inresekrav. Känns ju märkligt när samtidigt Tyskland betraktar Sverige som ett högriskland. Håller helt med dig om din prognos för 2022. Men vad händer sen...?
3-4) Jag tolkar ditt svar som "inget ljus i tunneln än" men att det ändå finns positiva prognoser. Bra men återstår att se helt enkelt. En förutsättning för att också privatresandet ska kunna komma tillbaka är ju att affärsresenärerna betalar för dom dyrare stolarna.
ESG är knappast att betrakta som ett jippo och det tror jag inte heller att dom större företagen gör. En del företag kan säkert härleda intäkter och det är kanske lättare i vissa branscher och svårare i andra. Medvetenheten och att det nu mäts mer konkret än tidigare borde dock konkretisera resandet för många på ett annat sätt än tidigare. Så därför är det här är mycket intressant inför framtiden och i mina ögon kommer detta tveklöst leda till ändrat resebeteende.

Punkt 2: pandemin är inte linjär, inte ens i Europa. Alla träffas inte samtidigt med samma nivå. Ta vågen nu med omikron där den kom till Sverige senare jämfört med både Danmark och Norge. Kombinera det med total vaccinationsgrad och påfyllningsdoser så befinner olika länder sig i olika faser. Lägg på smärtsamhetsgrad i samhälle, vad tolerera man som nation av sjukdom, sjukhusinläggningar och avlidna.

Det är viktigt att komma ihåg att vi hade över 2.000 inlagda på sjukhus + 100 på intensiven när man tog bort restriktionerna. I Norge har man nästan rekord i antal inläggningar. Men man väljer i båda länderna att leva med detta nu då intensivsbehovet är lägre.

Mastercard har inlett ett samarbete med ett företag baserat i Stockholm som mäter klimatpåverkan på kortinköp.
Företaget heter Doconomy och enligt artikeln ska kortet kunna "stänga av" vid en viss uppnådd maxnivå av CO2 påverkan.

Mastercard & UN Join Forces With CO2 Monitoring Credit Card That Tracks, Cuts Off Spending When ‘Carbon Max’ Reached | Harbingers Daily

Det här är ett bra exempel på kommande åtgärder som lär komma att påverka våra resemönster framöver och som den initiala frågeställningen syftade till.

Mastercard har inlett ett samarbete med ett företag baserat i Stockholm som mäter klimatpåverkan på kortinköp.
Företaget heter Doconomy och enligt artikeln ska kortet kunna "stänga av" vid en viss uppnådd maxnivå av CO2 påverkan.

Mastercard & UN Join Forces With CO2 Monitoring Credit Card That Tracks, Cuts Off Spending When ‘Carbon Max’ Reached | Harbingers Daily

Det här är ett bra exempel på kommande åtgärder som lär komma att påverka våra resemönster framöver och som den initiala frågeställningen syftade till.
Eller så ser man det för vad det är, en funktion för folk som uppskattar just den "tjänsten" på samma sätt som att vi istället uppskattar flygpoäng. Tolkar det som att du tror att det är något vi kommer att bli påtvningade men jag tror knappast att kortföretagen kommer börja tvinga på oss spärrar när vi handlat för mycket "dåligt" - tvärtom så vill de ju att vi spenderar så mycket som möjligt.

Du är såklart lika fri att ha din uppfattning som jag är fri att ha min, och jag kanske uppfattar dig fel, men jag känner att det blir lite väl mycket konspirationsteori över det hela.

Eller så ser man det för vad det är, en funktion för folk som uppskattar just den "tjänsten" på samma sätt som att vi istället uppskattar flygpoäng. Tolkar det som att du tror att det är något vi kommer att bli påtvningade men jag tror knappast att kortföretagen kommer börja tvinga på oss spärrar när vi handlat för mycket "dåligt" - tvärtom så vill de ju att vi spenderar så mycket som möjligt.

Du är såklart lika fri att ha din uppfattning som jag är fri att ha min, och jag kanske uppfattar dig fel, men jag känner att det blir lite väl mycket konspirationsteori över det hela.
Jag förstår att det är jobbigt för en del att få sin verklighetsbild påverkad men att då skrika "konspirationsteori" varje gång något sådant händer har jag svårt att ta in och känns sandlådenivå.
Det är inte jag som har skrivit artikeln. Företagets finns och har med all tydlighet såväl kunder som blivit uppmärksammad i miljösammanhang.
Det jag däremot skrev var att det lär komma att påverka vårt resemönster framöver på samma sätt som jag tidigare skrivit om att företagen mäter ESG. Var i detta finns den farliga "konspirationen" som du är så rädd för?

Jag förstår att det är jobbigt för en del att få sin verklighetsbild påverkad men att då skrika "konspirationsteori" varje gång något sådant händer har jag svårt att ta in och känns sandlådenivå.
Det är inte jag som har skrivit artikeln. Företagets finns och har med all tydlighet såväl kunder som blivit uppmärksammad i miljösammanhang.
Det jag däremot skrev var att det lär komma att påverka vårt resemönster framöver på samma sätt som jag tidigare skrivit om att företagen mäter ESG. Var i detta finns den farliga "konspirationen" som du är så rädd för?

Samarbetet inleddes för 3 år sedan (Mastercard and Doconomy Launch the Future of Sustainable Payments | Mastercard Newsroom). Så det är ganska old news.

Det finns massor med klimatfokuserade techbolag, och dessa ingår samarbeten med diverse storbolag hela tiden. Ibland får de ordentligt genomslag, men oftast är det ett nischat samarbete.

Jag anser inte att det är någon sorts ”kommande åtgärd” eller liknande. Lika lite som att skänka pengar till Ronald McDonalds hus på Donken är en åtgärd, eller alla de olika företag som skänker en måltid i ett tredje land om du köper deras produkt, osv. Eller varför inte funktionen ”skärmtid” på iPhone. Teknologin medför valmöjligheter.

Vi har helt olika uppfattning vilket såklart är okej men det gör också att jag inte ser någon poäng med att fortsätta denna diskussion. Vill dock påpeka att jag inte vet varifrån du får att jag är rädd för någon konspiration - snarare så tror jag att den inte överhuvudtaget finns i detta fallet.

Oaktat skäl så är det rimligen relevant att diskutera hur länge vaccinpass kommer finnas kvar. Det påverkar ju resande och det har ställts frågor om det i tråden Corona-viruset och hur det påverkar resande | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor
Men kanske bäst hör hemma i den här tråden?

Om du har en (bra) frågeställning kan du skapa en ny tråd om du vill ha en diskussion. Denna tråd verkar mest vara en privat dagbok av någon sort, t ex har ämnet fått hjärt- och lungräddning flera gånger om men det finns inget att diskutera. Senaste försöket att väcka liv dog ju tvärt.

Annars, med tanke på att detta är ett reseforum, borde vaccinkraven för resemål kunna få plats i tråden du länkar till. Ämnet är bara relevant i den kontexten här, allt annat är ren spekulation.

Om du har en (bra) frågeställning kan du skapa en ny tråd om du vill ha en diskussion. Denna tråd verkar mest vara en privat dagbok av någon sort, t ex har ämnet fått hjärt- och lungräddning flera gånger om men det finns inget att diskutera. Senaste försöket att väcka liv dog ju tvärt.

Annars, med tanke på att detta är ett reseforum, borde vaccinkraven för resemål kunna få plats i tråden du länkar till. Ämnet är bara relevant i den kontexten här, allt annat är ren spekulation.
Men ett högst relevant ämne för dom som frågat om och hur dom ska kunna resa i framtiden. Förstår inte vad du har för problem med vare sig det eller tråden. Men att det är ett känsligt ämne har jag förstått. Dock inte varför efter som det borde ligga i allas intresse. Såväl vaccinfria som vaccinerades.

Edit av moderator:
Ej tillåtet att diskutera moderering i forumet.

Toppen