Senaste nytt

Biltur genom svenskbygderna mot Yellowstone

Har gjort exakt den resan för 2 år sedan men körde även hela vägen tillbaka till Chicago, 800 mil blev det.
Tips på trevliga stopp beroende på vilken väg ni kör är t.ex. Davenport (vid Mississippifloden), Sioux Falls (stort vattenfall mitt i stan), Omaha, Little Big Horn (General Custers sista slag), Devils Tower (från Närkontakt av tredje graden), Mt Rushmore och Custer National park, Sturgis (med världens största mc-fest), Billings i Montana och ta Beartooth Highway in i Yellowstone. Den bästa roadtrippen vi gjort.
Tack för tipsen! Beartooth Highway ska kollas upp!
 
Väldigt summariskt:
Kommer man österifrån (Interstate 90) så finns Minuteman Missile National Site (kärnvapenbas!) att besöka (gratis) strax norr om Badlands National Park NÖ entré. Man kan sedan köra hela vägen västerut mot Scenic eller ta lite av tidigare mot Wall (meningslös turistfälla). Vid Rapid City ligger Mt Rushmore och Custer State Park (mkt buffel här). Devil's Tower (Fantomenklippan) när man fortsätter västerut.
Vidare genom Bighorn National Forest där den norra vägen är att föredra. Sedan norrut vid Greybull vilket gör att man missar Cody vilket inte är någon förlust (turistfälla).
Kommer man till Yellowstone NÖ infart kör man sedan genom Lamar Valley där det finns hyggliga chanser att se varg. Yellowstone tar lite tid (är väl lika stort som Värmland). Glöm inte kikare!
Besöker man flera nationalparker i USA kan det lönas sig att köpa ett årskort vid första parken.

Såg en dokumentär om Lamar Valley för något år sedan. Verkar mycket spännande. Tack för tipsen! Vi har nog sponsrat NPS med åtskilliga dollars genom åren :)
 

Fredrik

Medlem
Ska kolla upp vägen senare, men mitt främsta tips gällande Yellowstone är att boka boende ASAP om ni inte redan har gjort det.

Gäller det också mitten av september? Förresten: hur många dagar är "minimum"? För mig ser det ut som att man åtminstone behöver stanna strax norr om parken, ta en natt mitt i och sen tex Jackson? Eller är det några andra varianter som funkar om Yellowstone är stopp på vägen och inte målet i sig?
 

Flood

Medlem
Skall ni till svenskbygderna, så känns det givet att besöka Andrew Petersons gård utanför Waconia, MN. Hans dagböcker utgjorde en stor del av Vilhelm Mobergs utvandrar-svit. Den renoveras nu av Carver County Historical Society:

Carver County Historical Society | Peterson Farm

Scandia Cemetery finns nära, där han ligger begravd med familjen.

För kännare av filmen Fargo finns även Chaska att besöka i närheten. ;)
 

SvartMjolk

Medlem
Nice grabbar!

Pluggade där 2004-2007 =)
Åker tillbaks ett par ggr om året och besöker vänner.

Wait, what? Mina kompisar pluggade där under samma period. Vet att de nämnt en Johan, John eller liknande som de känner i Sverige. Kan det vara du? Användarnamnet indikerar detta. :)
 

Maja

Medlem
Gäller det också mitten av september? Förresten: hur många dagar är "minimum"? För mig ser det ut som att man åtminstone behöver stanna strax norr om parken, ta en natt mitt i och sen tex Jackson? Eller är det några andra varianter som funkar om Yellowstone är stopp på vägen och inte målet i sig?
Kan inte svara hur bokningsläget är i September men jag skulle kolla olika alternativ omgående. Boendet i parken är nog rätt kört. Det släpps 1 år i förväg och bokas upp omgående.

Vi bodde 2 nätter i West Yellowstone (Best Western Weston Inn natt 1 + Best Western Desert Inn natt 3) och natt 2 i Gardiner på
Best Western Plus Mammoth Hot Springs.

Parken är gigantisk verkligen så 2 nätter är minimum i min värld, tre var lagom för vår del, men då gjorde vi inga vandringar utan åkte bara runt, stannad, gick ur och tittade och åkte sedan vidare.

Den park som vi blev mest positivt överraskad av var annars Bryce Canyon. Behändig och oerhört vackert!
 
Kan inte svara hur bokningsläget är i September men jag skulle kolla olika alternativ omgående. Boendet i parken är nog rätt kört. Det släpps 1 år i förväg och bokas upp omgående.

Vi bodde 2 nätter i West Yellowstone (Best Western Weston Inn natt 1 + Best Western Desert Inn natt 3) och natt 2 i Gardiner på
Best Western Plus Mammoth Hot Springs.

Parken är gigantisk verkligen så 2 nätter är minimum i min värld, tre var lagom för vår del, men då gjorde vi inga vandringar utan åkte bara runt, stannad, gick ur och tittade och åkte sedan vidare.

Den park som vi blev mest positivt överraskad av var annars Bryce Canyon. Behändig och oerhört vackert!
Bryce är verkligen fin. Har varit där två gånger. Men Zion är i mitt tycke ännu häftigare, inte minst för alla vandrings leder som finns där. Har också bott i Springdale två gånger. Vi kommer tillbaka dit, men inte på denna trippen.
 
Toppen