Senaste nytt

Billig Business class biljett men är den värd för mellanskillnaden?

Vilket väljer du om du hade resebudget 15.000 SEK för en resa till Shanghai.

• Att åka i Economy class till Shanghai (det kostar ca 5.000 SEK) men du får 10.000 SEK

Votes: 27 40,9%
  • Att åka i Business class till Shanghai (det kostar ca 15.000 SEK) men du får ingenting

Votes: 39 59,1%

• Total voters
    66
Business om det är ett bättre flygbolag och lie-flat säten, annars ekonomi då jag tycker 10k ändå är ganska mycket pengar. Hade ekonomibiljetten däremot kostat 10k så hade det blivit business.

Tveklöst Business på alla flyg över 5 timmar. Flyger så gott som bara privat men blir helt ledbruten i vanlig ekonomi på långa flighter.

Uppskattar då heller att må bra och vara utsövd än några tusenlappar i fickan. Den 8:e sep blir det till att prova AA:s 77W mellan London och Los Angeles :)

Jobbresa=business class
Semesterresa så hade jag nog valt ekonomi och spenderat pengarna på restauranger (men jag hade försökt med poänguppgradering)

Gör flera längre resor privat varje år och ställs inför precis det här valet.

Det beror ju helt på om man måste välja mellan business och något annat man vill ha, som bättre hotell/restaurang, eller om man gott och väl har råd med båda. För några år sedan åkte jag ekonomi och jagade uppgraderingar. Det händer fortfarande om prisskillnaden är för stor, men 10k som i det här exemplet betalar jag lätt för longhaul business.

I och med att jag alltid reser privat är jag i det här dilemmat ungefär varje gång jag ska boka en långflygning. Nu senast när jag skulle boka en resa till Bangkok i november. Valet föll dock på business tillslut då jag hittade en kvällsavgång från Europa. Föredrar det om jag ska resa i business. Dagsflygningar går bra i ekonomiklass.

Privata long-haul-resor i business så ofta plånboken tillåter.

Det finns en omvänd symmetri vad gäller köptransaktion och upplevelse av economy vis-a-vis business class.

Business class: lite ångestfyllt att köpa pga dyrt pris men i slutändan en kul upplevelse.
Economy class: kul att köpa pga kampanjpris men i slutändan en ångestfylld upplevelse.

Toppen