Senaste nytt

Billhop (Allmänna diskussioner)

Jag betalade en faktura via billhop med amex. Det var via ett köp på Bokbörsen, ett antikvariat. Men antikvariatets BG stod i en privatpersons namn. Billhop kontakter mig och ville ha skärmdump, faktura, kvitto etc som bevisade att jag de facto köpt ngt och att det inte var en överföring till en privatperson. Obs att vi pratar om typ 400 kr så det var ingen biggie direkt. Efter inmailat pdf kvitto var allt ok från billhop.

Så uppfattar jag det också. Tidigare har man ju kunnat göra en ren överföring, även om man bara fick använda det till att betala för saker. Antagligen alldeles för många som använt det till manufactured spend utan att någon faktiskt vara/tjänst utbyttes osv att de ströp den. Man ska fortfarande kunna göra överföringar till företagskonton och även betala räkningar.

Är det någon som vet om det är någon skillnad på bankgiron kopplade till enskilda firmor och andra bolagsformer? Om det är skillnad, kan det betyda att betalningar till BG som tillhör enskilda firmor kan klassas som privata? Vad tror ni?

Jag betalade en faktura via billhop med amex. Det var via ett köp på Bokbörsen, ett antikvariat. Men antikvariatets BG stod i en privatpersons namn. Billhop kontakter mig och ville ha skärmdump, faktura, kvitto etc som bevisade att jag de facto köpt ngt och att det inte var en överföring till en privatperson. Obs att vi pratar om typ 400 kr så det var ingen biggie direkt. Efter inmailat pdf kvitto var allt ok från billhop.
När betalade du denna faktura om jag får fråga?

Är det någon som vet om det är någon skillnad på bankgiron kopplade till enskilda firmor och andra bolagsformer? Om det är skillnad, kan det betyda att betalningar till BG som tillhör enskilda firmor kan klassas som privata? Vad tror ni?
Jag var ganska säker på att du som privatperson inte kunde ha BG utan endast en registrerad enskild fima.

Fick detta i mailkorgen nyss. Antar att det sätter p för diskussionen om BG, PG kopplat till företag som betalaren har anknytning till.

BH.PNG

Är det någon som har en bank som tillåter bolån att betalas på annat sätt än via autogiro?

Nordea har tyvärr enbart autogiro på bolån.

Toppen