Senaste nytt

Biljetteringsfråga bonusbiljett

Tomas E

Medlem
Jag har då och då sett beskrivningar på BC om hur det blivit problem med biljetteringen när bonusresor bokas om (eller en oväntad routing accepterats av kundtjänst), men har själv aldrig råkat ut för fenomenet. För säkerhets skull tänkte jag fråga om jag har någon anledning till bekymmer i mitt fall.

Jag har en bonusresa bokad via BA Club, som inledningsvis bestod av ett segment (JL) med avfärd i närtid. I förrgår ringde jag in och bad att få en anslutningsresa med AY på samma bokning (men i annan klass). Agenten lät lite allmänt osäker och fick gå iväg två gånger, men hittade tillgängligheten och sa att det gick. Dock kunde han inte på slutet inte svara på Avios-kostnaden för ombokningen utan den behövde skickas iväg (jag tror han sa ticketing department men är lite osäker - det kan ha varit något annat department/office) och det kunde ta någon dag. Intressant nog frågade han heller inte om kreditkortsdetaljer, inte ens om samma kort skulle användas. Jag har sedan dess inte fått något nytt email, och varken några nya Avios eller pengar har dragits. Den ursprungliga kreditkortsdragningen har dock gått igenom.

Nåväl, när jag går in på "Find my booking" med bokningsreferensen på BA:s webbplats så ser jag de två segmenten (dock dyker bokningen inte upp automatiskt på mitt BA Club-konto), och respektive segment har texten "Confirmed":
Skärmavbild 2026-07-31 kl. 09.51.50.png

Trycker jag på knappen "View e-ticket receipt" så dyker ett kvitto ut, som ser precis ut som de som BA normalt skickar ut. Där kan jag också se de två segmenten tillsammans med biljettnumret (samma som för den ursprungliga bokningen, 125-***) tillsammans med det ursprungliga penningbeloppet för bokningen med ett segment.

Jag tänker att jag inte har någon anledning att vara orolig: 1) dels står texten "confirmed" på båda segmenten tillsammans med bokningsreferensen, och 2) dels syns båda segmenten tillsammans med biljettnumret på e-ticket. Synpunkter på det resonemanget? Avfärd är på söndag (i övermorgon, eller <4 dygn från samtalet med BA), därför blev jag lite undrande över "kan ta någon dag" + avsaknad av epost. Jag har dock i grunden ingen lust att ringa BA igen om det inte behövs, för om jag ringer och gör någon mindre kunnig agent osäker tänker jag att risken finns att den nya agenten ställer till med något dumt.

Toppen