Senaste nytt

Biljett med Boeing 747 till Karibien

Hej alla!

Tack för era vänliga svar! KLM låter mycket intressant, ska verkligen titta vidare på detta. Men om jag mot förmodan skulle vilja åka med Corsair, hur bokar jag en biljett med anslutande flyg till och från Arlanda?

Konstigt nog lockar faktiskt nedre våningen och ekonomi mig på just 747. Har aldrig någonsin varit ombord på ett större plan än B737/A320 och tänker tillbaka på alla de miljoner människor som någon gång har åkt ekonomi mellan olika kontinenter under 50 år med just 747. Känns mäktigt att få vara en av dessa. Även om jag på ett helt annat sätt väldigt gärna skulle vilja befinna mig på övervåningen med en platt säng känns det mer historiskt korrekt att flyga ekonomi på undervåningen i just 747.

Men om jag mot förmodan skulle vilja åka med Corsair, hur bokar jag en biljett med anslutande flyg till och från Arlanda?
Vad är det som lockar med just Corsairs 747? Gissar att eko på KLM är bra mkt mer bekvämt.
När Corsair flög på Arlanda pressade man in ca 580 personer, KLM tar 408 personer ombord (iofs med eko+ och business men gissar att även eko är luftigare). Dessutom skulle det i händelse av irrops kännas betydligt bättre att ha tillgång till KLM/One World än ett charterbolag. :rolleyes:
Återkoppla gärna med vad du bokar. :)

Skall du nu satsa på en resa med B747 tycker jag inte du skall göra det till en pina utan till en trevlig upplevelse. Att trycka in sig i ett plan som tar över 500 pax är definitivt en pina om du inte kommer över platser vid någon nödutgång. Jag reste en gång i ekonomiklass till LAX med KLM (ja, jag var tvungen eftersom det var till en konferens och arbetsgivaren betalade då endast ekonomiklass. Har aldrig gjort om det sedan dess.) och hamnade i mitten av mittraden. Det var nog en av de värsta resor jag gjort, stor tant på ena sidan och barnfamilj på andra sidan om min stol. Har efter det aldrig satt mig i ekonomiklass på ett långdistansflyg.

Vad är det som lockar med just Corsairs 747? Gissar att eko på KLM är bra mkt mer bekvämt.
...
Om jag skulle flyga med B747 igen så skulle jag nog välja övre däck. De flesta bolag tycks ha affärsklass där och ibland även Premuim Economy. KLM har en C-kabin på övre plan ... de med F ombord tycks ha den kabinen i nosen. Inte bara att det oftast är bekvämare säten i den delen av kabinen, så sitter du även högre upp, ger en mer intressant upplevelse. Är man placerad i den större delen av kabinen och precis ovanför landningsstället så är det rätt mycket oljud vid start och landning, utöver att en är inklämd i en ofta 3-4-3 konfiguration ...

Man kan specificera flygplanstyper i ITA Matrix:

ITA.jpg

Texterna vid frågetecknen syns inte till fullo, men de ser ut så här:

maxdur 1200; aircraft t:MD9 t:320 t:717 t:737 t:747

1200 betyder max reslängd i minuter, du kan testa att justera den och kanske begränsa Stops till max 1 stopp. Flygplansspecificeringarna hittade jag här Find An Ideal Flight With ITA Matrix Advanced Routing Codes: "Unfortunately, aircraft codes apply to all legs in a flight segment, so you can’t use it to specify a particular aircraft for only one leg of a multi-leg segment. For instance, if you’re looking to fly a 747 overseas, you’ll have to get more creative with aircraft codes by conducting either inclusive or exclusive searches.

For an ITA Matrix inclusive search, you can try to list out the possible short-haul aircraft types and add “747”: / aircraft t:MD9 t:320 t:717 t:737 t:747."

De mest trafikerade flygplatserna i Karibien är dessa:

PUJ; SJU; HAV; MBJ; SDQ
NAS; POS; AUA; PTP; BGI
FDF; CUR; SXM; KIN; PAP
STT; STI; ADZ; VRA; GCM
TAB; POP; ANU; UVF; BQN
BON; STX; SKB; EIS; SLU
SCU; LRM; PSE; VQS; AZS

Vill du testa fler flygplatser så kan du kolla t ex List of airports in the Caribbean - Wikipedia. Sök bara med max 5 flygplatser åt gången, annars är risken att sökningen misslyckas pga timeout. Vill du ha mer tips om ITA Matrix så kolla t ex här
Find An Ideal Flight With ITA Matrix Advanced Routing Codes eller googla ITA Matrix guide.

Last edited:
Man kan specificera flygplanstyper i ITA Matrix:

Visa bifogad bild 103505
Texterna vid frågetecknen syns inte till fullo, men de ser ut så här:

maxdur 1200; aircraft t:MD9 t:320 t:717 t:737 t:747

1200 betyder max reslängd i minuter, du kan testa att justera den och kanske begränsa Stops till max 1 stopp. Flygplansspecificeringarna hittade jag här Find An Ideal Flight With ITA Matrix Advanced Routing Codes: "Unfortunately, aircraft codes apply to all legs in a flight segment, so you can’t use it to specify a particular aircraft for only one leg of a multi-leg segment. For instance, if you’re looking to fly a 747 overseas, you’ll have to get more creative with aircraft codes by conducting either inclusive or exclusive searches.

For an ITA Matrix inclusive search, you can try to list out the possible short-haul aircraft types and add “747”: / aircraft t:MD9 t:320 t:717 t:737 t:747."

De mest trafikerade flygplatserna i Karibien är dessa:

PUJ; SJU; HAV; MBJ; SDQ
NAS; POS; AUA; PTP; BGI
FDF; CUR; SXM; KIN; PAP
STT; STI; ADZ; VRA; GCM
TAB; POP; ANU; UVF; BQN
BON; STX; SKB; EIS; SLU
SCU; LRM; PSE; VQS; AZS

Vill du testa fler flygplatser så kan du kolla t ex List of airports in the Caribbean - Wikipedia. Sök bara med max 5 flygplatser åt gången, annars är risken att sökningen misslyckas pga timeout. Vill du ha mer tips om ITA Matrix så kolla t ex här
Find An Ideal Flight With ITA Matrix Advanced Routing Codes eller googla ITA Matrix guide.
Otrolig kunskap! Jag är full av beundran. Tack för att du delar med dig. Applåder!!!

Toppen