Senaste nytt

Bilder på Sveriges nya sedlar 20kr 100kr 200kr 500kr och 1000kr

Jag hoppades på denna sedel, jag får helt enkelt nöja mig med Greta Garbo på en hundralapp:

860745.jpg

Jag förstår inte riktigt poängen med en 2 krona? Är det inte tillräckligt med mynt redan?

Ja, och det är troligtvis därför man gör en 2-krona. En högre valör minskar ju det totala antalet mynt som behövs för att behålla samma summa pengar i rullning.

Mycket snygga, även om jag inte tyckte om urvalskriterierna för vilka som skulle få bli avbildade. Att begränsa det till 1900-talets kulturpersonligheter utesluter folk som Alfred Nobel och Fredrika Bremer till förmån för andra som omöjligen förtjänar äran bättre. Och om man nu begränsat sig till kultur känns det lite snävt med kulturområdena med 2st litteratur, 2st film och 2 musik. Vart är målarkonsten? Arkitekturen? Sport?

Mycket snygga, även om jag inte tyckte om urvalskriterierna för vilka som skulle få bli avbildade. Att begränsa det till 1900-talets kulturpersonligheter utesluter folk som Alfred Nobel och Fredrika Bremer till förmån för andra som omöjligen förtjänar äran bättre. Och om man nu begränsat sig till kultur känns det lite snävt med kulturområdena med 2st litteratur, 2st film och 2 musik. Vart är målarkonsten? Arkitekturen? Sport?

Håller med om att Nobel & Bremer kunde förts på tal (även om Nobel bodde i såväl Norge som Italien..) Konstnärer och arkitekter tror jag dock är för smala områden för att gemene man skulle känna igen personen..? Sport är väl också tveksamt... har vi haft någon så stor sportstjärna att han/hon skulle vara aktuell för en sedel...? Möjligen Sven Tumba ..? :)

även om Nobel bodde i såväl Norge som Italien..

Och Ryssland, Frankrike, Storbritannien... Men att hans testamente skrevs på svenska trots att det upprättades i Paris torde ge en vink om vart han ansåg sig höra hemma. Han ligger ju begravd på Norra begravningsplatsen i Solna också, trots att han dog i Italien. Lejonparten av Greta Garbos livsgärning utfördes inte direkt på svensk mark heller. Vilken roll Dag Hammarskjöld spelade för svensk kultur går nog också att diskutera, det enda med kulturanknytning jag känner till är att han fick ta över sin fars stol i svenska akademien. Och så är det inte direkt för några gärningar för svensk kultur som han hamnar på 1000-lappen (FN-loggan sitter rätt centralt på sedelmotivet...)

Konstnärer och arkitekter tror jag dock är för smala områden för att gemene man skulle känna igen personen..?

Igenkänningen kan bli lite knepig, även om jag tror att slumpmässig undersökning på gatan skulle få fram rätt låg igenkänningsfrekvens på både Birgit Nilssons och Dag Hammarskjölds ansikten. Om vi begränsar oss till 1900-talet finns målare resp arkitekt i Anders Zorn (visserligen på gränsen, Zorn dog 1920) och Gunnar Asplund. Prins Eugen och Oscar Reutersvärd vore också bra kandidater.

Sport är väl också tveksamt... har vi haft någon så stor sportstjärna att han/hon skulle vara aktuell för en sedel...? Möjligen Sven Tumba ..? :)

Av de som itne längre lever är det nog Tumba och Ingemar Johansson. Och Nacka Skoglund?

Ja, Ingemar glömde jag bort! Det hade jag faktiskt tyckt varit bra! Kanske lättare att motivera individuella idrottare än lagspelare.... Nacka spelade ju med ganska hyfsade herrar i landslaget (Nordahl, Hamrin, Gren mfl)

Ps. Kände igen Hammarskjöld till utseendet, däremot så antog jag att 500-hundringen föreställde Birgit Nilsson för att hon förts på tal tidigare (fick för mig att hon var mer korpulent:p)

Last edited:
Förresten... Nu måste vi avskaffa begreppet "en VASA?" för 1000-lapp, även om jag inte hört den alltför ofta...:p

Toppen