Senaste nytt

Betalning med kreditkort i utlandet - vilken valuta?

Jag ska testa Curve utomlands nästa vecka om ingen annan hinner före. Hoppas verkligen på funktionen då det är irriterande med växlingslureriet.
Fast för oss i kortträsket så är det väll inte så ansträngande att klicka vidare att man inte vill ha den föreslagna kursen? Värre för dom som inget vet.

Fast för oss i kortträsket så är det väll inte så ansträngande att klicka vidare att man inte vill ha den föreslagna kursen? Värre för dom som inget vet.

Skojarna blir allt mer påhittiga dock.

Senast när jag tog ut pengar ur uttagsautomat i Berlin så fick jag först fråga om valuta, sedan på slutet fick jag en fråga med följande kontenta: "AVBRYT Vill du verkligen avbryta det val som du inte har gjort?". Man skulle alltså trycka AVBRYT för att fortsätta med det val man först hade gjort.

Senast när jag tog ut pengar ur uttagsautomat i Berlin så fick jag först fråga om valuta, sedan på slutet fick jag en fråga med följande kontenta: "AVBRYT Vill du verkligen avbryta det val som du inte har gjort?". Man skulle alltså trycka AVBRYT för att fortsätta med det val man först hade gjort.

Du skulle ha tagit ett kort på detta, Är säker på att en sådan fråga ej är tillåten.

Inte ovanligt med butiker/restauranger som sliter till sig terminalen efter man knappat i koden
och väljer åt en.

Biluthyrare, Avis är ökänt, trots att man valt i profilen att man vill betala i lokal valuta
Avis currency conversion fraud - FlyerTalk Forums
Dynamic Currency Conversion Again (2017) - FlyerTalk Forums

Hotell i bl.a. Kina hittar hela tiden på nya tricks, ger en ett kvitto
utan att man får se själva kreditkortsslipen.

Last edited:

Det där låter lite som vårt reseräkningssystem. "tryck avbryt om resan är avslutad".
Du skulle ha tagit ett kort på detta, Är säker på att en sådan fråga ej är tillåten.
Det ska man nog tyvärr inte hoppas alltför mycket på. Kort inlösaren tar ju procent på markupen så de tjänar också på att kunden väljer fel.

Fick sms av Mastercard där det stod
Tips!
Om du väljer lokal valuta när du använder ditt kort utomlands, ger det oftast en bättre växelkurs än om du väljer SEK.
Mvh, SAS EuroBonus Mastercard"

Fick sms av Mastercard där det stod
Tips!
Om du väljer lokal valuta när du använder ditt kort utomlands, ger det oftast en bättre växelkurs än om du väljer SEK.
Mvh, SAS EuroBonus Mastercard"
Det är SEB Kortbank AB som skickar dessa meddelanden. Kommer lite nu och då, även fast man alltid väljer lokal valuta.

Jag har betalt i svenska kronor i Prag utan att ens få något val. Det var i Cartoon Land ("barnaffär" kläder/leksaker) i Galerie Harfa, så passa er för den typen av utsvävningar. Nu landade nota på 212 SEK så jag kanske inte blev ruinerad men jag hatar lurendrejeriet. :mad: Om maskin aldrig frågade eller om expediten kollrade bort mig lär jag aldrig få veta.

För min del kunde möjligheten att identifiera min "hemvaluta" med fördel plockas bort. Har ingen aning om det vore möjligt eller varför det idag går.

Tycker mest man stöter på detta i bankomater och även om man är utsövd och ofikad är frågorna så elakt konstruerade att man ofta känner sig tveksam om man gjorde rätt eller trots allt blev lurad . Och då borde man kunna sånt här... Måste vara hopplöst för Johnny att göra rätt.

Toppen